Ринок УФ-лаків в Україні

Ринок УФ-лаків в Україні

Pro-Consulting спеціально для InVenture представляє аналітику ринку УФ-лаків в Україні за період 2021-4 міс. 2023 р.

1. Загальна характеристика ринку

УФ лаки використовуються у поліграфії, для виготовлення паркету чи меблів та в інших галузях для надання матеріалу додаткового захисного чи естетичного ефекту. До складу таких лаків входять компоненти, що сприяють висиханню покриття під дією ультрафіолетового випромінювання. Таким чином, для затвердіння лаків необхідне спеціальне обладнання з УФ-лампами, що забезпечує швидке висихання та якісний зовнішній вигляд оброблених поверхонь.

Для поліграфії є три призначення УФ-лаку:

  1. Для офсетного друку, коли друкарський матеріал переноситься на папір за допомогою великих циліндрів, що наносять дзеркальне зображення відповідними чорнилами та лаками на необхідних місцях;
  2. Для флексодруку, коли спочатку готують штамп з візерунком методом хімічної гравіровки, а потім за допомогою штампу лак переноситься на папір;
  3. Для трафаретного друку, коли зображення переноситься на поверхню шляхом продавлювання фарби чи лаку через трафаретну сітку.

У поліграфії застосовують різні методи покриття УФ-лаком:

  • Суцільне покриття, що робить матеріал глянцевим або надає йому матовості. Цей метод є швидшим та дешевшим за аналоги в вигляді ламінування.
  • Вибіркове покриття, призначене для виділення певних елементів або створення об'ємного візерунка.

В поліграфії УФ-лак застосовують при друкуванні книжок, журналів, листівок, візиток, етикеток та упаковки для різних товарів, у тому числі опосередкованого контакту с харчовими продуктами. В останньому випадку виробники упаковки приділяють значної уваги складу та якості УФ-лаку, особливо ступеню емісії діючих речовин у папір, низькому запаху, часу висихання, стійкості до зовнішніх факторів (волога, хімічні речовини, жир).

При виробництві паркету чи меблів деякі виробники використовують УФ-лак для забезпечення стійкого покриття та глянцю, надання додаткової міцності матеріалу.

УФ-лак також використовують для покриття пластикових виробів з АБС та ПВХ у промислових умовах для придання їх стійкості до механічних пошкоджень та дії хімічних речовин (миючі засоби, розчинники). Часто УФ-лак використовують для надання пластиковим виробам ефекту «металік».

Окремі види лаків можуть бути використані на різних типах поверхонь.

Український ринок УФ-лаку представлений виключно імпортними товарами. Більшу частку іноземної продукції поставляють компанії для власного споживання. У загальному, ринок В2В орієнтований.

Серед основних тенденцій та факторів, що вливають на розвиток ринку УФ-лаку можна зазначити:

  • Падіння попиту на лаки для деревини. У деревообробній промисловості УФ-лаки в основному застосовуються при виготовленні паркетної дошки для забезпечення додаткового захисту від механічних пошкоджень. Використання саме УФ-лаку призводить до збільшення вартості товарів. Зниження рівня доходів населення України відобразилось на попиті на будівельні матеріали, особливо високовартісного та преміум-сегменту, тож споживання лаку деревообробними підприємствами демонструє динаміку скорочення
  • Зниження попиту на друковану продукцію. Зниження обсягів випуску друкованої продукції через популяризацію інтернет-видань відобразилось на рівні попиту на УФ-лак. Найпопулярніша галузь що використовувала УФ-лак – листівки, зазнала значних падінь. Основним напрямком споживання УФ-лаку у поліграфії є виробництво упаковок та етикеток. Повернення популярності друкованої книжки може бути чинником зростання попиту на УФ-лак.
  • Використання альтернативних матеріалів. В поліграфії та деревообробній промисловості замість УФ-лаку часто можуть використовуватись звичайні вододисперсійні лаки, які можуть забезпечити загальний ефект. Вододисперсійні лаки добре захищають поверхню від різних впливів, швидко сохнуть і не бояться низьких температур. Їх можна використовувати для упаковки заморожених продуктів. З ними фарби стають яскравішими, більш насиченим і не вигоряють. Покриття не жовтіє з часом, проте глянець менш насичений, ніж у УФ-лаку. Серед переваг – нижча ціна у порівнянні з УФ-лаком. Основним недоліком є відсутність можливості нанесення на тонкий папір.
  • Зростання вартості логістики. Головним джерелом надходження товару є імпорт і однією з вагомих складових ціни УФ-лаку для споживача є вартість його доставки. Підвищення цін на бензин і інші види палива у 2022 році через війну, припинення постачання палива з рф та білорусі, руйнацію через обстріли нафтозберігаючої та виробничої інфраструктури призвели до зростання вартості логістики. Нове зростання цін на паливо відбувається у 2023 році через повернення акцизів та ПДВ на довоєнний рівень.

2. Зовнішня торгівля УФ-лаками у 2021-4 місяця 2023 рр.

Через відсутність виробництва, експорт продукції не відбувається. За даними митної статистики до 2022 року іноді спостерігався незначний реекспорт, чи транзитні поставки, які відбувається між країнами Європи та країнами Азії (з Польщі, через Україну в Казахстан чи Грузію).

У 2022 році падіння імпорту УФ-лаків відбулось на 46 %, це стосується усіх видів лаків. Якщо дивитись по видам, то лаки для поліграфії впали приблизно на 61%, коли для деревини на 52%, для інших видів падіння не було зовсім. За показниками 2023 р., імпорт зріс на 130%, порівняно з аналогічним періодом 2022 р.

3. Опис факторів, що впливають на формування ціни, структура

Основною складовою ціні на УФ-лак на українському ринку є митна ціна імпортованого товару. В залежності від умов постачання згідно з Інкотермс 2020, до ціни можуть бути враховані, у різному ступені,  логістичні витрати, страхові та митні платежі. Додатковими витратами, що формують ціну є вартість до продажного зберігання, оплата праці, маркетингові та інші адміністративні витрати компанії.

  • Ціна продукції від виробника залежить від вартості сировини (акрилових полімерів та інших складових), енергоресурсів та рівня оплати праці в країні виробництва. При постачанні УФ-лаків від посередників, початкова ціна буде включати їх націнку.
  • Оскільки транспортування УФ-лаків зазвичай відбувається автомобільним транспортом, логістика може додати значних витрат через підвищення вартості палива та поступове підвищення оплати праці водіїв.
  • Вартість оренди складських приміщень впала в ціні під час війни в центральних та північних регіонах, що сталось через суттєве зниження попиту на тривале зберігання. Проте вартість оренди в західних регіонах зросла через підвищення попиту з боку релокованого бізнесу та у зв’язку зі зміною географії споживчого попиту на товари загального споживання, агропродукції та інших видів товарів. Основним фактором такого перерозподілу стала відносна безпека західних регіонів. Додатковим фактором, що може потребувати підвищеної оплати за склади, є легкозаймистість УФ-лаку, тобто необхідність вибору приміщень спеціальної категорії.
  • Оплата праці, є одною з найменших статей, що буде вливати на ціну реалізації УФ-лаку на ринку. Залучені працівники відповідають за перемовини з постачальниками та покупцями, зберігання та перевезення товару, останні два пункти можуть заміняти окремі компанії на аутсорсингу.

Окрім, цього до ціни додається націнка, яку продавець вважає доцільною зважаючи на можливі нові затрати та конкурентів.

До факторів, що можуть впливати на ціни на УФ-лак, також відносяться зміни в оподаткуванні бізнесу, курс валюти, знецінення товару при тривалому зберіганні та втраті споживчих властивостей.

Діаграма 1

Структура роздрібної ціни УФ-лаку, %

Рынок УФ-лаков в Украине    

Джерело: оцінка Pro-Consulting

4. Структурування та сегментація споживання

Як зазначалося вище, основні напрямки споживання УФ-лаку - деревообробка та поліграфія. Споживачами продукції виступають виробники в зазначених галузях та оптові компанії, що постачають продукцію на ринок для подальшої реалізації.

Діаграма 2

Структурування імпорту УФ-лаку по споживанню у 2022 р. тони, %

Рынок УФ-лаков в Украине

Джерело: оцінка  Pro-Consulting

Розподіл споживання імпортної продукції пояснюється особливостями використання УФ-лаку у кожній із зазначених галузей. Деревообробні підприємства використовують лак для виготовлення великих партій товарної продукції, тож їм важлива стабільна якість сировини та її безперебійне постачання за фіксованими цінами. Зазвичай, великі виробники мають власну службу закупівель, що ведуть міжнародні контракти з партнерами. У цьому секторі прямі закупівлі від виробника лаку за довгостроковими контрактами є гарантією якості та надійності партнерства.

Поліграфічні компанії навпаки часто змінюють асортимент, дизайни, потребують різноманітний широкий спектр лаків (матові, глянцеві, з наповнювачами, силіконами тощо), під різні типи обладнання та види нанесення (флексодрук, трафаретна, офсетна) в залежності від потреб замовників поліграфічної продукції. Для цього ринку оптимальним є пошук нових марок та видів УФ-лаку, та різноманітний асортимент. Поліграфічна галузь здебільшого представлена середнім бізнесом, для якого оптимальним є закупівлі на внутрішньому ринку. Прямі поставки зазвичай мають великі підприємства галузі, які ведуть міжнародну торгівлю.

5. Висновки

Український ринок УФ-лаків є імпортозалежним і формується основними споживачами – підприємствами деревообробки, поліграфічними компаніями та виробниками паперової продукції, виробниками пластикових виробів (у тому числі пакування).

Деревообробні підприємства, великі поліграфічні та промислові компанії зазвичай замовляють УФ-лаки напряму від виробника чи його офіційного представника. На ринку у продажі здебільшого представлені лаки для поліграфії та пластику, що призначені для споживачів середнього рівня.

В 2023 році спостерігається підвищення споживання УФ-лаків для паперової галузі та вихід на ринок нових гравців.

Ціни на продукцію формуються в залежності від курсу валют та ситуації на зовнішніх ринках. Додатковим важливим фактором у формуванні ціни є логістика, що має динаміку зростання через підвищення вартості бензину та інших видів палива після повернення ПДВ та акцизів на довоєний рівень. Наявний ріст цін на УФ-лаки може спонукати споживачів вибрати інші методи лакування, проте поки така динаміка не спостерігається.

Читайте також