Shell продає російській "Лукойл" свою мережу АЗС та завод мастильних матеріалів у РФ

Shell продає російській "Лукойл" свою мережу АЗС та завод мастильних матеріалів у РФ

Російська «Лукойл» домовилася з Shell про придбання у британської компанії Shell plc ТОВ «Шелл нафту», яка включає мережу з 411 АЗС та виробництво мастильних матеріалів у Торжці

Лукойл домовився з Shell про придбання у британської компанії Shell plc 100% частки в ТОВ «Шелл нафту», що включає мережу з 411 АЗС та завод з виробництва олій у Торжку, йдеться у повідомленні сторін. У структурі Shell у РФ: 240 власних АЗС, і ще 171 заправка, які працюють за дилерською угодою. Угода не передбачає збереження прав на марку Shell, ЛУКОЙЛ доведеться зробити ребрендинг.

Для Лукойл сенс угоди полягає у можливості збільшення вертикальної інтеграції при продажах нафтопродуктів та розширення частки на ринку.

Умови угоди не розголошуються, на думку аналітиків, ціна угоди може становити близько €300 млн. (з урахуванням можливого дисконту в 50%).

Shell вирішила вийти зі всіх проектів у Росії, засудивши військові дії в Україні. "Шелл нафта" - перший великий актив у РФ, на який компанія знайшла покупця. «Нашим пріоритетом є благополуччя наших співробітників, - запевнив директор з переробки та збуту Shell Хайберт Вігевено.

Сторони розраховують завершити угоду до кінця 2022 року, проте її ще не погоджено ФАС.

При цьому Shell не захотіла обговорювати опціон зворотного викупу "Шелл нафти". Цей інструмент іноземні компанії зараз нерідко використовують під час продажу активів у Росії, щоб мати можливість повернутися після припинення війни в Україні та стабілізації політичної ситуації.

У своєму звіті за перший квартал 2022 року Shell відобразила списання, пов'язані з "Шелл нафтою", у розмірі близько $600 млн - сума включає необоротні активи у розмірі $358 млн та інші витрати. Загалом Shell вже списала всю балансову вартість активів у Росії – близько $4 млрд.

Придбання ЛУКОЙЛ заправок Shell - ще один крок у бік зниження кількості незалежних гравців у сегменті реалізації палива. Так, у 2019 році "Роснефть" придбала "Петербурзьку паливну компанію", наприкінці 2020 року ЛУКОЙЛ купив мережу ЕКА. Угода зі Shell може допомогти ЛУКОЙЛу не лише додатково розширити присутність на паливному ринку, але й знайти новий канал збуту для своїх нафтопродуктів на тлі скорочення можливості їхнього експорту.

За оцінками Ганни Лішневецької з «Петромаркету», на АЗС Shell реалізується близько 1,5 млн тонн палива (автобензину та дизпалива) на рік.

У разі придбання мережі Shell частка ЛУКОЙЛу в роздрібній реалізації у великих регіонах РФ (Московський регіон, Санкт-Петербург і Ленінградська область, Краснодарський край) може суттєво збільшитись: з поточних 15-25% до 22-32% залежно від регіону. Компанія також зможе зайняти 2-5% роздрібного ринку моторних палив у Новосибірській та Кемеровській областях, де зараз у неї немає власних АЗС, а лише заправки, що працюють за франшизою.

Як зазначає засновник Engineering & Consulting PFA Alexander Gadetskiy Олександр Гадецький, будівництво автозаправки в ЄС, виконаної за всіма вимогами (наявність паркування, дитячого майданчика та кафе з гарячою їжею), без урахування вартості землі оцінюється в €1,5–2 млн (вартість АЗС в РФ експерти в поточній ситуації оцінювати не беруться, проте зазвичай вона вища). Ціна вже працюючих АЗС, додає експерт, розраховується від обороту, так що станції на трасі зі зручним під'їздом і гарним паркуванням коштуватимуть дорожче за нову. Таким чином, вартість мережі Shell могла б становити від €600 млн. Проте Гадецький упевнений, що угода проходила зі знижкою до 50%. Вартість заводу в Торжку, уточнює експерт, "навряд чи була високою, тому що там не повний цикл виробництва, а блендінг напівфабрикатів".

Читайте також