Ринок каршерінгу в Україні

Ринок каршерінгу в Україні

Pro-Consulting спеціально для InVenture представляє аналітику ринку каршерінгу в Україні за період 2020 – 6 міс. 2023 р.

1. Загальна характеристика ринку каршерінгу

Каршерінг - це послуга оренди автомобілів на короткий термін, зазвичай від години до декількох днів, яка налається за допомогою спеціальних додатків на смартфонах або веб-платформ. Користувачі можуть знайти доступні автомобілі від певних каршерінгових компаній у своєму регіоні, забронювати їх, відкрити і закрити авто за допомогою смартфона, і користуватися ними на потрібний період часу, оплачуючи лише за фактичне використання.

На ринку каршерінгу в Україні представлені два оператори: Getmancar та Mobilecar. Getmancar є лідером ринку каршенрингу, має широкий асортимент машин та тарифів, в той час як в асортименті Mobilecar лише електромобілі.

В Європі найбільшими операторами на ринку каршерінгу є Cambio CarSharing, Communauto, Drivy, Hertz, Mobility Carsharing, Share Now, Turo, Zipcar.  Серед них дві компанії (Getaround і Turo) працюють за моделлю Peer-to-peer (P2P). Решта компаній відповідають традиційній моделі каршерінгу, де автомобілі належать компанії і здаються в оренду клієнтам.

Ринок каршерінгу почав розвиватися на теренах України з 2017 року. Спочатку сервіс з’явився в Одесі та Києві, на сьогоднішній день каршерінг працює у таких містах як Київ, Дніпро та Одеса. Компанія Getmancar також запускала тестовий сервіс в Львові з можливістю пересуватися Львівською, Тернопільською, Івано-Франківською, Закарпатською й Волинською областями. Наразі тестування завершено, тому ця послуга в Львові не працює. Виходячи зі специфіки ринку, послуга каршерінгу є більш затребуваною на території великих міст.

Каршерінг став популярним рішенням для тих, хто не хоче або не може володіти власним автомобілем, але потребує доступу до транспорту для подорожей в місті чи на короткі відстані. Він також може бути більш економічним і екологічно дружнім способом переміщенням в порівнянні з традиційною власністю автомобілів.

Каршерінг суттєво відрізняється від традиційної оренди автомобілів, ринок якої в Україні більш розвинений. Однак у сервісі оренди потрібно спочатку підписати договір, внести заставу, а вже потім приїхати в офіс компанії і взяти автомобіль мінімум на добу.

У каршерінгу автомобіль можна взяти в будь-якій точці міста, доїхати до місця призначення і запаркувати його там, заплативши лише за час користування та кілометраж.

Перевагами каршерінгу над звичайним прокатом автомобілів є:

  • Гнучкість термінів оренди. Можливість оренди на будь-який термін від 1 хвилини. У звичайному прокаті це майже неможливо, і користувачу потрібно їхати до офісу прокатної компанії.
  • Зручне завершення оренди. Клієнт може залишити автомобіль не обов'язково біля офісу компанії, а в будь-якому місці в межах міста, яка для нього зручна. Потрібно просто знайти авто в додатку, забронювати його і завершити оренду, коли поїздка закінчиться.
  • Зручний додаток. Весь процес управління автомобілем зосереджений в смартфоні. У додатку доступно кілька сотень автомобілів, які можна легко відкрити та використовувати.
  • Постійна доступність. У каршерінгу завжди є вільні автомобілі, і клієнт може побачити їх у додатку.
  • Включене пальне. Вартість послуги включає в себе витрати на пальне, тому не потрібно додатково платити за нього.
  • Безкоштовне паркування. Сервіс каршерінгу зазвичай оплачує паркувальні абонементи для всіх автомобілів, тож клієнту не потрібно сплачувати за міський паркінг.
  • Низька вартість. Вартість оренди від першої хвилини нижча, ніж у звичайному прокаті, особливо при тривалій оренді.
  • Відсутність турбот. Сервіс каршерінгу відповідає за всі технічні аспекти, такі як обслуговування автомобіля, заміна масла і шин за сезоном, страхування та інші деталі, тому користувачу не потрібно піклуватися про автомобіль.

Далі розглянемо переваги каршерінгу для користувачів цієї послуги, бізнесу та міста загалом.

Таблиця 1

Переваги каршерінгу для користувачів, бізнесу та міста

Категорія

Переваги

Користувач

˗   Відсутність витрат на купівлю та обслуговування власного авто, оскільки витрати на бензин, паркування та мийку беруть на себе організатори сервісу.

˗   Доступ до різних категорій авто та простота його отримання.

˗   Підвищення рівня мобільності.

˗   Економія часу.

˗   Оплата поїздки виключно за час користування (навіть у разі поїздки тривалістю в 1 хвилину).

Бізнес

˗   Корпоративний каршерінг, як замінник службових автомобілів.

˗   Страхування та бензин входить у вартість оренди.

˗   Можливість долучитися до початку створення "Smart-City"

˗   Пункти видачі авто - 24/7.

Місто

˗       Покращення екологічної ситуації в місті. Менша кількість поїздок на транспортних засобах і активне використання електромобілів у сервісах каршерінгу призводить до зниження викидів. Дослідження Нідерландського агентства екологічної оцінки показує, що водії автомобілів каршерінгу подорожують у середньому на 15-20% км менше, ніж раніше. Це призводить до зниження викидів СО2 на 8-13%.

˗       Оптимізація місць для паркування та доступності до нього, зменшення кількості місць для паркування, що мають бути побудовані в нових районах забудови.

˗       Допомога міській транспортній системі в перевезенні пасажирів.

˗       Збільшення активності велосипедного, пішохідного руху. Каршерінг допомагає зменшити потребу у великих парковках і може вивільнити площі для велосипедних доріжок та тротуарів.

 

Джерело: оцінка Pro-Consulting

Крім явних переваг каршерінга варто виділити і недоліки при користуванні цією послугою:

  1. Прив'язка до телефону (у разі розрядки телефону завершити поїздку буде неможливо).
  2. Витрати часу на простій у заторі (оскільки оплата відбувається за час користування автомобілем).
  3. Потенційно незручні або важкодоступні паркувальні місця.
  4. Залежність послуги від захищеного доступу до інтернету.
  5. Невизначені витрати часу для пошуку потрібного автомобіля поблизу.
  6. Можуть виникати ризики частого пошкодження і виходу з ладу автомобілів (також взявши в оренду автомобіль і не помітивши порушень, що вже були, але не прописані в договорі та не зафіксовані заздалегідь, є ризик, що компанія може зажадати відшкодування збитків).
  7. Каршерінг не поширений у маленьких містах.
  8. Мала кількість фірм та онлайн-платформ, які надають послуги каршерінгу.

Іншими моделями оренди автомобіля на ринку є:

  1. Оренда під таксопарк. Ця модель оренди передбачає співпрацю між власниками автомобілів і таксопарками. Власники надають свої автомобілі таксопарку для використання в обмін на комісію або орендну плату. Таксопарк забезпечує обслуговування та управління автомобілями, щоб забезпечити їх безперебійну роботу.
  2. Оренда з водієм. Ця модель передбачає оренду автомобіля разом із водієм. Водій може бути найманим співробітником компанії оренди автомобілів або надаватися власником автомобіля. Така послуга особливо популярна для трансферів в аеропорт, екскурсій або осіб, які не мають власного водійського посвідчення.
  3. Оренда на довгий термін. Ця модель оренди передбачає оренду автомобіля на тривалий період, зазвичай від кількох місяців до кількох років. Вона часто використовується бізнесами для забезпечення службових автомобілів своїм співробітникам або фізичними особами для отримання стабільного доступу до автомобіля за фіксованою щомісячною платою.
  4. Оренда спільним власникам. Ця модель оренди дозволяє кільком особам об'єднуватися для спільної оренди автомобіля. Вони розділяють витрати на оренду, пальне та обслуговування, що знижує витрати кожного учасника.
  5. Оренда для спеціальних заходів. Ця модель оренди надає можливість орендувати автомобіль спеціально для певних заходів або випадків, таких як весілля, випускні, фотосесії, а також для тимчасового переїзду в інше місто або країну.

До початку повномасштабної війни ринок каршерінгу в Україні стрімко розвивався, з кожним роком збільшувався автопарк, географія та кількість користувачів послуги.

Факторами впливу на ринок до початку повномасштабної війни були:

  • Розвиток цифрових технологій і мобільних застосунків, Сучасної форми каршерінг набув із розвитком смартфонів, що дало змогу замінити фізичні ключі та смарт-картки функціями спеціалізованого мобільного застосунку. Щоб скористатися послугами каршерінгу, користувачеві необхідно вибрати через мобільний додаток на карті міста найближчий вільний автомобіль і дистанційно забронювати його.
  • Роль автоматизації стала вирішальним фактором зростання ринку. Доступ до Інтернету, мобільних додатків зіграли важливу роль у наданні доступу споживачам одним дотиком. Це не тільки спрощує і прискорює процес оренди, а й дає змогу підвищити рівень мобільності населення.
  • Транспортна інфраструктура і зростаюча автомобілізація. Зростаюча автомобілізація робить дедалі складнішим переміщення містом. Великі міста перенасичені транспортними засобами. Жителям дедалі менш зручно і вигідно володіти автомобілем через зростання податків, плати за паркувальні місця, витрат часу на поїздки. Місцевій владі дедалі важче організовувати міський простір, боротися із заторами та запобігати дорожньо-транспортним пригодам, мінімізувати екологічний збиток від вихлопних газів. Каршерінг дозволяє користувачам брати автомобіль лише в той момент, коли він їм дійсно потрібен, уникаючи постійного володіння особистим автомобілем. Внаслідок цього в місті буде менше автомобілів на дорогах. Каршерінг дає змогу більш ефективно використовувати особистий транспорт, а в довгостроковій перспективі - збільшити мобільність громадян, підвищити рівень безпеки та комфорту міських поїздок і загалом оптимізувати управління транспортними потоками.
  • Зростання тенденції екологізації автомобілів. Впровадження гібридів і електромобілів змінило позицію споживачів на ринку. Зараз дедалі більшої популярності набирають автомобілі на альтернативному паливі. Перехід на електромобілі в каршерінгу позитивно впливає на зниження обсягів шкідливих викидів.
  • Популяризація ідеї користування послугами і речами замість володіння ними.
  • Зростаюча урбанізація і субурбанізація, яка веде до таких проблем, як затори на дорогах і забруднення повітря, що зі свого боку позитивно впливає на збільшення тенденції до використання короткострокової оренди автомобіля. Також впливає тренд на наявність приватних будинків та дач за містом, проте останнім часом їх використання зменшується через перевірки на блокпостах.

З початку повномасштабної війни в Україні попит на каршерінг впав. Це було пов’язано з тим, що багато людей виїхали з країни, а ті, хто залишився, були змушені обмежити свої пересування. За оцінками експертів, на початку повномасштабної війни ринок каршерінгу втратив близько 40% користувачів послуг.

Одним із напрямків застосування каршерінгу було використання автомобілів для поїздок на природу чи відпочинку протягом вікенду. Також була аудиторія клієнтів, яка користувалася послугою просто, щоб покататися. На сьогодні ця категорія користувачів значно зменшилася.

Багато активного населення з початком війни переїхали на захід чи за кордон. Це також негативно сказалося на ринку каршерінгу. Однак існує категорія людей, яка використовує автомобілі в інших цілях. Наприклад, переселенці орендують автомобілі для перевезення свого майна та вирішення інших завдань. Також, послугами каршерінку користуються люди, авто яких зазнали пошкоджень через війну.

Проте, на кінець 2022 та протягом 2023 року спостерігається зростання попиту на каршерінг. Це обумовлено поверненням людей до України та стабілізацією економіки країни. За словами генерального директора Getmancar (найбільшого оператора ринку), загальна кількість користувачів платформи Getmancar досягла 210 тис. осіб, в порівнянні з 180 тис. користувачів, які були до повномасштабної війни.

Проблемами розвитку на ринку є:

  • Скасування вечірніх та нічних тарифів внаслідок впровадження комендантської години;
  • Відповідальність водіїв. ДТП та п'яне водіння можуть призвести до серйозних наслідків для клієнтів і власників автомобілів. Регулювання і стандарти безпеки, а також страхові поліси, є ключовими для вирішення цих проблем;
  • Згідно з даними департаменку патрульної поліції, в Україні в 2022 році трапилось 18628 ДТП. Основні причини ДТП це перевищення безпечної швидкості, порушення правил, перехід пішоходів у невстановленому місці, виїзд на смугу зустрічного руху. Загалом у першому півріччі 2022 року в Україні 44% (7,6 млрд грн) страхових премій становило автострахування («автоцивілка», «Зелена картка», КАСКО).
  • Проблема фінансового контролю транзакцій. Особливо ця проблема актуальна в P2P оренді, де можуть виникнути суперечки щодо оплати. Моделі безпечної оплати, схожі на ті, які використовує OLX або інші платформи, забезпечують захист для обох сторін угоди.

2. Тенденції в P2P переказах

P2P перекази вже мають значний вплив на фінансову індустрію, ось деякі ключові аспекти, які можна спостерігати в P2P переказах:

  • Зростання популярності мобільних додатків. Платформи P2P переказів, такі як Venmo, PayPal, Cash App тощо, стають популярними серед користувачів мобільних пристроїв. Вони дозволяють людям легко переказувати гроші один одному без необхідності використовувати готівку або банківські перекази.
  • Розширення функцій. Більшість платформ P2P постійно розширюють свої функціональні можливості.
  • Зростання конкуренції. Конкуренція в цьому секторі зростає, і це може призвести до поліпшення умов для користувачів. Компанії намагаються привабити нових користувачів, пропонуючи різні бонуси та промо-акції.
  • Більша увага до безпеки. З огляду на збільшену активність у цьому секторі, безпека стала більшою проблемою. Платформи зосереджуються на захисті особистих даних і фінансових транзакцій користувачів.
  • Розвиток крос-граничних P2P переказів. У деяких регіонах P2P перекази стають все популярнішими як засіб для міжнародних переказів грошей. Компанії також працюють над зниженням комісій за міжнародні перекази і прискоренням процесу.
  • Розширення інтеграцій. Деякі P2P платформи намагаються зробити свої сервіси більш універсальними, інтегруючись з іншими додатками і сервісами. Це може включати інтеграцію з різними фінансовими додатками, маркетплейсами і послугами зберігання грошей.

У 2022 році, навіть при воєнних діях, ракетних загрозах та обмеженнях у постачанні електроенергії, громадяни України і далі активно користувалися безготівковими платіжними картками для здійснення розрахунків.

За даними НБУ, за період з травня по грудень 2022 року було здійснено 5 599,2 мільярда операцій з використанням платіжних карток, які видані українськими банками. Загальна сума цих операцій становила 5 058,2 мільярда гривень. Це свідчить про зростання на 1,4% за кількістю операцій та на 40,5% за їхньою сумою, порівняно з аналогічним періодом до початку війни у 2021 році.

В структурі безготівкових операцій, перекази з картки на картку становлять 14,4% (748,7 млн операцій) за кількістю та 53,3% (1835,3 млн грн) за сумою. Середній чек переказів з картки на картку в 2022 році становив 2451 грн.

Станом на січень 2023 року в обігу перебувало 109,8 мільйонів платіжних карток, які видані українськими банками. Це на 20% більше порівняно з січнем 2022 року.

Не всі українські банки пропонують міжнародні P2P платежі. Однак існують фінансові установи, які видають картки в іноземних валютах, таких як долари США чи євро, і надають можливість здійснювати перекази з цих карток отримувачам з інших країн. Серед них:

  • ПриватБанк;
  • monobank;
  • А-банк;
  • Sense Bank та інші.

Ринок каршерінгу в Україні розвивався як до повномасштабної війни, так і зараз. Найбільший оператор ринку Getmancar розширяє свій автопарк, географію пересувань, розширює послуги та збільшує кількість клієнтів з кожним роком. З початком повномасштабної війни ринок «просів» через відтік людей, зменшення цільової аудиторії та попиту загалом, проте каршерінгом почали користуватись переселенці та люди, які втратили машини.

Згідно з прогнозами Statista, дохід на світовому ринку каршерінгу досягне $12,89 млрд у 2023 році. Виручка являє собою весь обсяг бронювань, здійснених користувачами, незалежно від початку поїздки і призначення. До числа користувачів входять тільки особи, які здійснили бронювання, незалежно від кількості супроводжуючих.

 

Діаграма 1

Дохід на світовому ринку каршерінгу в 2020-2023 рр., $млрд

Джерело: оцінка Pro-Consulting

3. Аналіз споживання на ринку

Споживачів каршерінгу можна розділити на декілька категорій, в залежності від потреб, звичок, інтересів тощо.

Такими категоріями є:

  1. Молоді та активні містяни. Зазвичай це молоді люди віком 20-30 років, живуть в містах, використовують сучасні технології. Вони цінують свободу та гнучкість, можливість швидко пересуватися по місту, відвідувати різні місця розваг та ресторани. Молодь використовує каршерінг та оренду авто, оскільки це зручний спосіб уникнути витрат на власний автомобіль та паркування в місті. Також молоді люди є прихильниками шерінгової економіки, концепція якої полягає в спільному споживанні, тобто аренди, а не власності. Вони користуються послугою для поїздок на роботу, зустрічей з друзями, та спонтанних поїздок.
  2. Бізнесмени. Зазвичай це люди середнього віку 30-50 років, цінують ефективність та гнучкість. Вони використовують автомобіль для службових поїздок, зустрічей з клієнтами, подорожей на конференції або для відпочинку після роботи. Ця категорія користується орендою авто для оптимізації своєї робочої та особистої мобільності. Вони можуть брати авто на кілька годин або днів за потреби.
  3. Туристи. Люди різного віку, частіше молодь та середнього віку, які люблять подорожувати і рідко потребують власний автомобіль у повсякденному житті. Вони цінують незалежність від громадського транспорту, можливість відвідувати віддалені місця та відкривати нові об’єкти для подорожей. Туристи використовують каршерінг або оренду авто, щоб досліджувати нові місця, незалежно від туристичних турів чи громадського транспорту.
  4. Люди у яких машина в ремонті. Зазвичай це власники автомобілів, які зіткнулися з непередбаченими поломками або технічними проблемами. Їм потрібен засіб транспорту на період, коли їх автомобіль знаходиться на ремонті, щоб не втрачати можливості для поїздок. Вони користуються каршерінгом для тимчасового вирішення транспортних потреб.
  5. Жителі ЖК без облаштованих паркінгів. Це особи, які проживають в житлових комплексах, де обмежений обсяг паркомісць або взагалі відсутній паркінг. У них може бути потреба в автомобілі для щоденних поїздок, таких як поїздки на роботу, поїздки в магазини або для особистих потреб. Каршерінг є зручним рішенням для цієї групи, оскільки вони можуть користуватися автомобілем, коли їм потрібно, і не стикаються з проблемами паркування в обмеженому просторі.
  6. Ті, хто працює віддалено. Це люди, які працюють з дому або іншого місця, де вони не потребують автомобіль для щоденних поїздок на роботу. Однак вони їм потрібен автомобіль для поїздок до лікаря, зустрічів з друзями, поїздок до місць відпочинку тощо. Каршерінг є зручним варіантом для них, оскільки вони можуть орендувати автомобіль на кілька годин або днів за потреби, щоб зекономити на власному автомобілі.

4. Висновки. Прогнозні показники ринку каршерінгу

Ринок каршерінгу розвивається в Україні і незабаром кожен охочий зможе отримати автомобіль у короткострокову оренду. Каршерінг може стати серйозною альтернативою громадському транспорту, таксі, оренді авто і навіть володінню особистим транспортом. Також ця послуга вигідна з точки зору екології. Одна машина цього сервісу замінює від 5 до 20 автомобілів, залежно від популярності послуги. Це дає змогу зменшити обсяг шкідливих викидів і навантаження на дороги. В Україні поки що автомобільні компанії не поспішають інвестувати в каршерінг, як це відбувається в європейських країнах, США та інших ключових регіонах поширення такої послуги.

Незважаючи на те, що перший український оператор з'явився ще 2017 року, споживачі і сама держава поступово починає звикати і знайомитися з каршерінгом. На жаль, поки що відсутня політика регулювання та надання пільг від держави з метою спрощення ведення бізнесу та стимулювання його впровадження на ринок України.

Оренда автомобілів є традиційним і вже давно існуючим ринком, де клієнти можуть орендувати автомобіль на декілька днів або навіть тижнів чи місяців. Вона зазвичай потрібна користувачам, які планують довшу подорож або потребують автомобіль для більш тривалого користування. Орендні компанії мають велику мережу пунктів прокату і різні типи автомобілів для вибору, а також часто пропонують додаткові послуги, такі як страхування та обслуговування авто.

Натомість, каршерінг є новітнім і більш гнучким підходом до надання транспортних послуг. Користувачі можуть орендувати автомобіль на короткий термін, зазвичай в години або кілька годин, і повернути його, коли їм це потрібно. Каршерінг часто має зручний додаток для бронювання та оплати, що спрощує користування сервісом та автомобілем.

Тенденції розвитку каршерінгу в період війни

На початку війни ринок каршерінгу зазнав різкого спаду через від'їзд та обмежену мобільність користувачів. Проте з часом змінилася цільова аудиторія, включаючи переселенців і власників пошкоджених автомобілів. Ринок втратив близько 40% користувачів на початку війни, але знову росте в 2022-2023 роках, коли люди повертаються і економіка стабілізується.

Вартість каршерінгу зросла через збільшення цін на пальне та інфляцію. Також впливали валютні коливання та логістичні проблеми у постачанні запчастин.

Читайте також