Який має бути антикризовий план дій бізнесу в умовах війни

Який має бути антикризовий план дій бізнесу в умовах війни

Війна в Україні стала справжнім викликом для українців та вітчизняного бізнесу

За півтора місяці ведення активних бойових дій вітчизняна економіка втратила більше, ніж за 2 роки пандемії коронавірусу. При цьому, дату закінчення бойових дій спрогнозувати фактично неможливо, що означає: втрати, скоріш за все, будуть тільки збільшуватися.

На сьогоднішній день, за оцінками НБУ, втрати вітчизняної економіки в зв’язку з війною складуть 45-50% “невиробленого” ВВП. Іншими словами, втрати України становлять 50 млрд. грн, без урахування втрат від руйнувань інфраструктури.

Значна кількість українських підприємств припинили свою діяльність в зв’язку з розташуванням в зонах ведення активних бойових дій. Частина — були вимушені здійснити релокацію на територію більш безпечних областей України.

У березні лише 17% українських підприємств за опитуваннями Європейської Бізнес Асоціації (EBA) продовжили функціонувати в повному обсязі. Третина українського бізнесу роботу зупинила в принципі і ще близько 35% планують відновлювати свою діяльність.

Ефективно відновлювати роботу бізнесу в нестабільних політичних та воєнних умовах дозволяє тільки продуманий та чіткий антикризовий план дій.

Для чого потрібен антикризовий план дій?

  • розуміння загального стану та ситуації в бізнесі;
  • оптимізація витрат, розуміння основних фінансових показників;
  • визначення стратегії фінансування;
  • оцінка стійкості бізнесу;
  • розуміння продукту та аудиторії, якій він реалізується;
  • визначення каналів збуту та можливостей просування.

Додатково важливість складання антикризового плану дій для вітчизняного бізнесу можна сформулювати наступним чином:

  • збереження життєдіяльності бізнесу та робочих місць;
  • сплата податків (які у цей час дуже потрібні державі);
  • можливість продовжувати підтримку ЗСУ, гуманітарні фонди та волонтерити.

Іншими словами, відновлення роботи бізнесу дозволяє не тільки забезпечити благополуччя власника бізнесу, його родини та команди, але й підтримати економіку країни та продовжити допомагати опору ворогові.

До таких компаній, що активно намагаються відновити свою роботу, належить і консалтинговий бізнес, який окрім відновлення власної діяльності, приділяє значну частину сил для того, щоб допомогти впоратись із викликами війни власникам бізнесу в інших сегментах.

Так, в квітні стартувала програма та проведення низки безкоштовних відкритих вебінарів з розробки антикризового плану дій, яку створили компанії MOST та Krasivo Group для допомоги в відновленні роботи українським підприємствам. До ініціативи долучились співзасновники та власники консалтингових компаній в різних напрямках послуг.

11 квітня пройшов перший вебінар із серії антикризової програми для бізнесу в рамках якого 2 спікерки, Бенівська Катерина (співзасновниця консалтингової компанії в сфері франчайзингу MOST) та Індик Юлія (співзасновниця консалтингової компанії в сфері маркетингу і продакшену Krasivo Group). Організатори поділились чітким планом, універсальною послідовністю дій, яка допоможе власникам українського бізнесу переглянути свої ресурси та зіставити антикризовий план.

Наводимо далі даний антикризовий план:

  1. Аналіз поточної ситуації компанії з точки зору отримання доходу.

А саме — розуміння, чи має компанія наразі шляхи для отримання доходу:

  • які кошти точно надходять (що саме за товари/послуги формують надходження, які ви отримуєте),
  • чи є якісь надходження й звідки/від кого вони були, 
  • аналізуємо й пропрацьовуємо дебіторську заборгованість, відкладені платежі, гарантійні платежі, 
  • наявність резервного фонду бізнесу, залишки на рахунках і оцінка майбутніх доходів/прибутку.

Якщо надходжень наразі немає взагалі, а це ситуація, з якою зіштовхнулась низка компаній в сфері послуг, проаналізуйте свій цикл клієнта на етапі продажів, спробуйте зробити акцент на ті послуги, цикл клієнта в яких був найкоротшим.

  1. Перелік витрат компанії

Визначення критичної інфраструктури. Це ті витрати, без яких компанія не може існувати взагалі. Без них неможливо реалізовувати послуги/продукцію. Для когось це команда, логістика або виробництво.

  1. Визначення соціальної складової

Які пожертви ви плануєте робити (знижені ціни/частина продукту віддається як гуманітарна допомога і т.п.). Дуже важливо оцінити це одразу, щоб запланувати витрати бізнесу в цьому напрямку.

  1. Декомпозиція цілей компанії

На цьому етапі ми вже маємо чітко розуміти: що потрібно зберегти і що потрібно отримати (клієнти/інвестиції/кредити та в якому розмірі) для того, щоб покрити критичну інфраструктуру та отримати запас для розвитку бізнесу.

Важливо ставити фінансову ціль, виходячи з потреби покриття критичного об’єму витрат компанії та можливості хоча б мінімального заробітку.

  1. Оцінка витрат для розвитку

Після постановки цілей, потрібно оцінити, які потрібні додаткові ресурси і скільки вони коштують? Відштовхуйтесь від перспектив розвитку, продумуйте, як ви можете реалізувати гіпотези для розвитку вашого бізнесу з мінімальними витратами.

  1. Скорочення витрат або їх реструктуризація

Тільки на даному етапі потрібно починати суттєво «різати витрати».

Дуже часто власники бізнесу повністю скорочують витрати на маркетинг. Але саме маркетинг є тим, що дає можливості для розвитку і приводить до вас потенційних клієнтів/покупців. Тому на цьому етапі потрібно чітко й чесно оцінити, чи потрібні вам витрати на оренду офісу, закупку кави і снеків, на оплату роботи посередників і т.п.

Низку витрат можна перенаправити. Частина з них зникне взагалі. План витрат потрібно зіставити дуже детально.

  1. Продукт

Продукт — це те, що ми реалізуємо і для кого. Важливо проаналізувати свою аудиторію, поспілкуватися з нею, щоб зрозуміти ті потреби, які у неї є наразі. Власник бізнесу має відповісти на наступні запитання:

- Як змінюється і чи змінюється продукт для існуючої цільової аудиторії та чи змінюється сама ЦА продукту?

- Які завдання компанія та її продукт може вирішити для клієнта?

- Які є можливі модифікації продукту та чи є вони?

- Чи змінюється географія збуту продукту? Чи є можливість його реалізувати й надалі?

На даному кроці власник бізнесу отримує розуміння того, з яким продуктом і для якої аудиторії його компанія працюватиме на ринку та на якому саме ринку.

  1. Фіналізація структури витрат

Знову переглядаємо витрати на основі прийнятих рішень про продукт: чи можемо здешевити упаковку, чи можемо замінити складові продукту, умови постачальників або самих постачальників, географію збуту, чи знадобляться витрати на сертифікацію продукції та релокацію бізнесу — таким чином фіналізуються прогнозовані витрати.

  1. Перегляд каналів збуту

Після того, як було пропрацьовано продукт, потрібно провести оцінку того, як зміниться логістика, як зміниться маркетинг — інструменти просування, які залишаться доступні.

Зараз важливу роль має комунікація. Тому холодні знайомства, пропозиції партнерства та співпраці розглядаються значно привітніше, ніж раніше.

  1. Оптимізація процесів всередині компанії

Важило переглянути ланцюги роботи з постачальниками, опрацювати схему взаємодії з командою та партнерами. Головне завдання на цьому етапі — подумати, як можна і чи можна спростити існуючі бізнес-процеси в рамках бізнесу.

  1. Ціноутворення

Тільки на даному етапі потрібно переглядати вартість продукту. Після того, як ми переглянули витрати, переглянули упаковку, канали збуту і т.п., ми можемо оцінити, чи зміниться і як зміниться ціна продукту, чи можливо зробити його більш доступним для ринку. Якщо ви розглядаєте вихід на зарубіжні ринки, ціна цілком може навіть вирости.

Потрібно проаналізувати, чи змінюватиметься ціна і як це повпливає на прибуток.

  1. Фіналізація розуміння структури того, з чим саме ми виходимо на ринок.

Потрібно чітко зафіксувати всі пропрацьовані кроки та загальну стратегію роботи в нових умовах.

  1. Робота з командою

Потрібно поспілкуватися з персоналом і чітко донести позицію бізнесу: з якою ЦА працюємо, яким буде новий функціонал, яка мотивація й т. п. Невиключеним є скорочення штату, але на етапі, коли майбутня діяльність компанії кристалізована, буде значно простіше донести команді суть і перспективи майбутньої роботи.

  1. Просування продукту

Починається етап комунікації з ринком, просування та продажі.

Детально описаний план дій, гіпотези з розвитку бізнесу, пропрацьовані канали збуту та географія роботи бізнесу допоможуть власникам бізнесу позбутися хаосу та зосередити свої зусилля на відновленні діяльності компанії.

Читайте также