Майбутнє українського IT-ринку разом з uSupport

Майбутнє українського IT-ринку разом з uSupport

Сьогодні Україна вважається однією з найкращих країн з точки зору IT-аутсорсингу. Проте потенційним іноземним партнерам та інвесторам необхідна інформація про всі можливості, які український ринок ...

Проект uSupport був створений командою IT-спеціалістів для підтримки потужного потенціалу України в сфері IT та інформування про нього іноземних  партнерів.

Як цей проект зможе допомогти українським компаніям зустрітися із іноземними замовниками та інвесторами і наскільки український IT-ринок готовий до виходу на міжнародну арену, розповідає InVenture один із засновників uSupport, директор з розвитку бізнесу та нових ринків WinTRADE Костянтин Яковчук-Бесараб.

Я вже давно займаюся розвитком бізнесу та новими ринками у компанії WinTRADE. Проте ідея створити інформаційний сервіс про українські компанії IT-аутсорсингу виникла в мене після розмови із моїм приятелем, Любомиром Патеригою зі Львова, у березні цього року. Було вже зрозуміло, що імідж України як країни, де можна спокійно вести бізнес, руйнується внаслідок подій на кордоні із Росією. Оскільки ми із Любомиром працюємо у галузі ІТ-аутсорсингу, то вирішили зробити щось посильне, і корисне усім учасникам ІТ-ринку.

Так з’явилася ідея відкритого і безкоштовного для всіх сторін каталогу, із елементами краудсорсингу. Власноруч ми не занесли до каталогу жодної компанії - це ключовий показник для нашого розуміння мотивованості компаній знайти іноземного партнера або замовника послуг.

Майбутнє українського IT-ринку разом з uSupport

uSupport є незалежною ініціативою, і створювався групою волонтерів, котрі повірили у доцільність існування такого проекту.

Більшість проектної команди познайомилися між собою на міжнародному навчанні. Ще частина додалася вже після запуску проекту. Нам також дуже допомагають друзі із США та Австралії – Laryssa Czebiniak та Symon Kohut.

Проект uSupport має дві цільових аудиторії. Перша – українські ІТ-компанії, які доросли до рівня готовності працювати із іноземними замовниками. Розміщення інформації у каталозі uSupport допомагає компанії стати більш помітною для замовників послуг, та надати свої прямі контакти.

Друга цільова аудиторія – іноземні компанії, які шукають партнерів в Україні, або їх представники, які займаються відбором і перевіркою кваліфікаційного рівня потенційних надавачів послуг.

uSupport задуманий як match-making інструмент. Тобто, за його допомогою замовник та постачальник послуг можуть знайти одне одного.

Цей проект виключно волонтерський, каталог не буде приносити прибуток тим, хто його створив. Очевидно, що для цього довелося б робити платний доступ для однієї із двох цільових аудиторій, підключати рекламу, тощо.

У першому випадку, це відсікає частину потенційних користувачів, у другому - відволікає від основної мети uSupport – зустрічі попиту і пропозиції. Тому цей шлях було відкинуто на самому початку.

Зареєструватися у каталозі може будь-яка компанія, із центром розробки в Україні. Важливо, щоб у компанії були хоча б англомовні версії сайту і портфоліо. Ми модеруємо каталог, і не дозволяємо розміщення компаній, які не мають цього мінімуму.

Також, ми переважно виходимо на контакт із представниками компанії – щоб пояснити своє рішення щодо невключення інформації у каталог uSupport, та пояснити, що варто виправити.

Разом із тим, мушу зазначити, що переважна більшість українських компаній, які реєструвалися на uSupport,  мають дуже хороші сайти і портфоліо, у тому числі і їх англійські версії.

Сьогодні на uSupport міститься інформація про більш, ніж 100 українських ІТ-компаній. Тому можна вважати, що ми пройшли “кількісний” етап, і тепер настав час концентруватися на “якісному”.

Майбутнє українського IT-ринку разом з uSupport

Нам складно відслідковувати “конверсію”, тому наступним етапом розвитку проекту стане щільніша робота із потенційними замовниками послуг. Зараз ми обговорюємо кілька варіантів співпраці, які у результаті будемо їм пропонувати.

На сьогоднішній день український ІТ-ринок загалом є привабливим для іноземних партнерів та інвесторів із точки зору ціни та якості ІТ-послуг. І можна казати не скільки про цінову конкуренцію, як про інтелектуальний потенціал, і цікаве географічне положення.

Проте, залишається фактор ризику – бойові дії на території країни. Вважаю, що Україна була би значно привабливішою для бізнесу без подій на кордоні із Росією, які заважають планувати на середню та довготривалу перспективу. Український уряд дійсно робить правильні кроки у напрямку покращення привабливості України як країни ведення бізнесу.

Інвестори зараз дещо стримані в плані вкладення коштів в Україну. Багато IT-компаній зараз шукає фінансування за кордоном, яке б дало їм можливість вийти на міжнародні ринки. Для цього їм, перш за все, потрібна  прозорість і чіткість в своїх очікуваннях від таких інвестицій. Інвестиції можуть здійснюватися декількома способами. У будь-якому із них – чи то викуп частки підприємства, чи то цільове фінансування якогось конкретного проекту – необхідно мати досить чітке уявлення про необхідні ресурси та очікуваний результат. І ці уявлення бажано в викласти у письмовій формі зрозуміло для інвестора.

Звісно, ніхто не очікує мати прописаний на сорока сторінках бізнес-план, тому що будь-яка бізнес-ідея – це певною мірою припущення.  Проте необхідно мати не тільки чітке бачення самої ідеї, але й прописані планові фінансові показники, на які можна опиратися в майбутньому – орієнтований об’єм інвестицій, точка повернення, точка беззбитковості тощо.

Також підприємці мають знати хоча б ази підприємницької діяльності. Зараз їх нескладно отримати в бізнес-школі або на короткотермінових курсах. Проте це значно підвищить шанси на партнерство з професійним інвестором.

Чи дозрів сам IT-ринок України до виходу на західні ринки із власним продуктом? Не знаю. На це питання може відповісти тільки сам ринок. Вже досить давно точиться суперечка про те, чого має бути більше, “аутсорсингу” чи “розробки продукту”. Для мене вона є беззмістовною. У цьому ж руслі можна поговорити про Windows i Linux, лижі і сноуборд, інь і янь.

Щодо можливості нашої країни стати виробником унікального ІТ-продукту для світу можу сказати лише одне, цитуючи класика: “Ніщо не може зупинити ідеї, час якої настав”. Якщо українська компанія матиме ідею, варту світового визнання, то це станеться невимушено і непомітно. Наша країна має все потрібне для створення таких ідей. Чого варті лише проекти PetCube, Ecois.me тощо.

 На мою думку, сьогодні аутсорсинг дає можливість українським “продуктовим” компаніям отримати якісних працівників у свої проекти. Тому, спрямовуючи зусилля на синергію, можна отримати кращий результат для всіх учасників ІТ-галузі.

Україні випало випробування, яке допомогло отримати чітку ідентифікацію. На жаль, я не маю можливості оцінити ставлення усієї міжнародної спільноти до України. Проте мої іноземні контакти переважно зазначають, що тепер розуміють нашу країну краще, чітко вирізняють Україну серед сусідніх країн, як із точки зору географії, так і економіки.

Сьогодні важливо створити можливість діалогу між Україною, і рештою світу, у різний спосіб. uSupport – також спосіб встановити діалог, у своїй сфері. Важливо зрозуміти свій внесок у глобальну економіку, своє місце у розвинутому світі. Я зараз кажу не лише про інформаційні технології.

Держава також повинна внести свій вклад у становлення України як надійного партнера в міжнародній спільноті. Нещодавно заступник голови адміністрації президента Дмитро Шимків нещодавно представив список із 14 реформ, необхідних українському IT-сектору. На мою думку, такі реформи є надзвичайно важливими для ІТ-галузі, і для економіки України загалом. Перелік не виключний, але для початку більш, ніж достатньо. Важливо, що з’явився цілий портал www.easybusiness.in.ua, який є не паперовою ініціативою, а відкритим і доступним усім зацікавленим Інтернет-ресурсом.

Для молодих українських IT-підприємців я можу дати лише одну пораду, вона ж буде і побажанням – спробувати! Вихід із своєї зони комфорту завжди допомагає переосмислити і оптимізувати щоденні процеси. Конкуренція у ІТ-послугах на міжнародному рівні дуже велика. Робота із іноземним замовником може стати досвідом, який вплине на всю подальшу діяльність молодого ІТ-підприємця.

 

Читайте также