Франчайзинг в реаліях війни в Україні

Франчайзинг в реаліях війни в Україні

Андрій Кривонос, голова директорату асоціації франчайзингу України про розвиток франчайзингових мереж у складний час війни

Попри війну більшість франчайзингових мереж зуміли зберегти своє функціонування у складний час війни. Франчайзингові мережі змогли адаптуватися до умов війни та допомогти своїм франчайзі й партнерам пережити найскладніші моменти війни.

З початку повномасштабного вторгнення відбулося «затишшя» в галузі франчайзингу, котре протривало близько шести місяців.

«У цей період компанії переміщали виробництва, допомагали своїм франчайзі щось зробити, особливо на прифронтових та фронтових територіях. У підсумку, в більшості випадків вдалося перемістити бізнеси у більш спокійні регіони. Франчайзинг допоміг компаніям пережити складний період, а станом на сьогодні – відновити свою діяльність», – розповів пан Андрій про діяльність франчайзингового ринку у перші місяці війни та адаптацію до нових реалій функціонування.

Голова директорату асоціації франчайзингу України каже, що партнери та франчайзі, переїхавши у відносно спокійніші регіони країни, приживалися один в одного, з метою спільного подолання труднощів та розвитку бізнесу.

«У сьогоденних реаліях війни франчайзери шукають виходи за кордон, в наслідок чого до 30 компаній виїхали за кордон, відкривши там точки, а подекуди й перемістили частину персоналу та виробництво»,– зауважив спікер.

Левову частку країн, до яких переїхали франчайзери, становлять країни близького закордоння, зокрема: Польща, Чехія, Словаччина та інші, проте є приклади більш дальнього виходу українського бізнесу, а саме в Іспанію, Велику Британію, Японію та Південну Корею.

Проблемою українського бізнесу, котрий виїхав за кордон, є те, що в іншій країні франчайзери намагаються запустити та налагодити теж саме, чим вони займалися в Україні.

«Прохання до франчайзерів, орієнтуватись на локального споживача, споживача франшизи та товару. Також, при виїзді бізнесу за кордон, важливим аспектом є залучення місцевих франчайзі, оскільки жоден бізнес не сприйматимуть серйозно, якщо він складається виключно із українських франчайз», – наголосив Андрій Кривонос.

Отже, при виїзді бізнесу за кордон, варто адаптовувати його до місцевих реалій та місцевих споживачів.

Про Чат-GPT

Андрій Кривонос каже, що новіші версії Чату-GPT є натренованими до 2021 року, тобто про український франчайзинг вони фактично нічого не знають, зокрема описати ринок франчайзингу в Україні Чат-GPT не зможе, проте є сенс його «навчати», з метою маркетингової складової чи будь-яких інших цілей, де штучний інтелект стане у пригоді.

Прикладом використання Чату-GPT у франчайзингу станом на сьогодні є обробка зворотного зв’язку клієнтів, що включає визначення: точного місцезнаходження запиту, забарвленості запиту, оцінка перспективності.

Ветеранський бізнес

Після повномасштабного вторгнення країни-агресора в Україну побутувала думка, що франчайзери звернуть увагу на розвиток ветеранського бізнесу, але цього не сталося.

«Причина цьому дуже проста, оскільки ми не привчилися до такої роботи», – пояснив відсутність розвитку ветеранського бізнесу спікер.

Україна не мала досвіду розвитку цього вектору у бізнесі, а також важко було оцінити катастрофічні масштаби ситуації, спричиненої військовою агресією.

Питання щодо розвитку ветеранського бізнесу раз по раз порушують, проте вони стикаються із концепцією економії, пропонуються знижки ветеранам, що прийшли в бізнес, а також очікується, що ветеранський бізнес зможе отримати державні гранти.

«У світі ветеранський бізнес достатньо поширений, відтак Міжнародна асоціація франчайзингу отримує державне фінансування з комітету ветеранів, тому що до 60% франчайзі певною мірою пов’язані із армією», – навів приклад розвитку ветеранського бізнесу пан Андрій.

Додатковим плюсом розвитку ветеранського бізнесу є високий рівень дисципліни в осіб, котрі мають відношення до армії, відтак між компаніями існуватимуть «побратимські» відносини.

Про план відновлення України

«План відновлення України, документ якого розпочали готувати в серпні 2022 року, має на меті відновлення України, в тому числі економічне. Проте станом на сьогодні, у влади країни немає чіткого уявлення як це можна зробити за рахунок франчайзингу», – розповів Андрій Кривонос.

Постає питання про економічну доцільність відновлення Азовсталі та Каховської ГЕС після перемоги, тоді як доцільніше було б наголошувати на розвитку малого та середнього бізнесу, з метою ширшого залучення українського бізнесу у відновлення та розвиток української економіки.

«Наш додаток до плану відновлення України є умова подальшого розвитку фонду фінансування франчайзингу в України, аспекти якого ми проробили достатньо якісно, відтак, станом на сьогодні, у нас є кілька подальших дій, які ми маємо намір реалізувати», – поділився пан Андрій.

Андрій Кривонос пояснив: серед зазначених дій, які реалізують франчайзери є їх прозорість, адже із початку COVID-19, а згодом війни, не ведеться достовірна статистика щодо кількості точок, що функціонують. Прозорість ж дасть змогу оцінити вклад франчайзингу у ВВП країни, який станом на сьогодні становить менше одного відсотка, тоді як у США цей показник становить 15%, а в планах підвищити його до 25%.

Реклама - франчайзинг, франшизы в Украине

Головні напрямки франчайзингу в світі

У світі, станом на сьогодні, відбувається бум франчайзингу, зокрема у деяких країнах з кожним роком кількість франчайзерів збільшується у кілька разів.

Найбільш популярними напрямами франчайзингу є: здоров’я, фітнес та проста їжа.

Окремим пунктом варто зазначити дитячий франчайзинг, тобто це їжа, одяг дитячий, всі товари, що пов’язані із розвитком дитини та із дитинством загалом.

«Розвиток у сфері дитячого франчайзингу дає можливість розвивати бізнес в міру зростання та розвитку дітей, поступово добавляючи продукцію наступних рівнів», – порадив спікер.

Глобалізація франчайзингу

«У світі відбувся глобальний підхід до розвитку франчайзингу, що супроводжується одночасним відкриттям франчайзерами точок у багатьох країнах, що вказує на сприйняття франчайзингу як способу підняття бізнесу», – зазначив Андрій Кривонос.

Адже прихід на певний ринок міжнародної компанії є авторитетнішим, ніж точкове відкриття бізнесу чи партнерська співпраця в країні. Відтак франчайзери станом на сьогодні все рідше практикують «вхід» в одну окрему країну, а все частіше відбувається «вхід» в кілька країн одночасно.

«У світі відбулося максимальне спрощення ведення франчайзингового бізнесу через пандемію COVID-19. Ці спрощення дозволяють пришвидшити відкриття франчайзингового бізнесу, відтак на ринок все частіше виходять компанії, котрі не мають достатньо програмно забезпеченої системи», – підсумував Андрій Кривонос.

Читайте також