За статистикою, 80% підприємств закриваються в перший рік роботи. Однією з причин є некоректна оцінка ефективності бізнесу. Підприємці стежать лише за очевидними показниками - доходами, витратами та сумою на рахунку. Тим часом успіх бізнесу залежить від значно більшої кількості факторів.
Фінансові параметри важливі, але треба звертати увагу не тільки на прибуток і збиток, а й на інші показники – оборотність активів, рентабельність, рух грошей у бізнесі, ефективність управління у компанії.
Основні критерії оцінки успішності розвитку бізнесу:
- Фінансово-економічні показники
- Собівартість продукції
- Власний капітал
- Рух фінансових коштів
- Обсяг продажів
- Рентабельність
- Задоволеність клієнтів
- Рівень конкурентоспроможності
- Зростання та розвиток бізнесу
- Ефективність операцій
- Управління командою та персоналом
- Репутація та громадське визнання
- Досягнення цілей
Фінансово-економічні показники
Для стабільності та зростання компанії фінансова життєздатність є вкрай важливою. Однак багато підприємців схильні переоцінювати значення таких показників, як прибутки та витрати. Багато уваги приділяється прогнозам продажу та параметрам бюджету.
Односторонній підхід призводить до того, що фінансове керівництво компанії фактично переходить до відділу продажів. Ключовими показниками виступають обсяг відвантаженого товару, виторг, але не фактичний прибуток чи динаміка зростання підприємства. Останні два показники є вкрай важливими для довгострокового успіху бізнесу — вони свідчать про його економічну ефективність.
Підприємці-початківці перебільшують значення доходів — йдеться про суми, які надходять до каси та на рахунки підприємства за реалізовані продукти та послуги. Ці суми можуть виглядати переконливо, але треба пам'ятати про витрати підприємства — до витрат належать витрати на обладнання, зарплату співробітникам, оренду та податки. Не можна забувати про комунальні платежі та інші регулярні відрахування.
Про успіх бізнесу можна говорити лише в тому випадку, якщо прибутки компанії перевищують витрати. Але це дуже загальний підхід, оскільки значення має конкретна різниця між цими двома величинами.
Собівартість продукції
Цей параметр слід правильно розраховувати. У собівартість входить не лише закупівля витратних матеріалів, а й зарплати працівників, платежі за електроенергію та оренду, амортизація та оновлення обладнання, витрати на транспорт.
Якщо неправильно розрахувати собівартість, роздрібна ціна також буде некоректною. Якщо вона занадто низька, компанія працюватиме на збиток.
Власний капітал
Для малого бізнесу власний капітал є важливим показником стабільності. Активи компанії мають зростати — якщо цього не відбувається, отже, у бізнесі є явні чи приховані проблеми.
Власний капітал – кошти, які підприємець вкладає у бізнес на старті. Це можуть бути кредити чи особисте майно. Крім того, що позикові кошти потрібно віддавати з відсотками, активи компанії повинні мати стійку тенденцію до зростання. Якщо капітал підприємства зменшується, збитковість очевидна.
Рух фінансових коштів
Багато хто плутає цей показник із прибутком, але це не зовсім так. Прибуток — різниця між доходами та витратами у конкретному періоді, а рух коштів — реальний обіг фінансів. Нерідко між номінальним прибутком та обігом грошей є розрив.
Виробник може постачати продукцію з відстрочкою платежу, у разі він отримує гроші лише по тому, як продасть товар. У якийсь період компанії можуть почати виникати проблеми з фінансами.
Прогнозувати рух грошових потоків потрібно хоча б на кілька тижнів наперед, щоб знати фактичну кількість грошей на рахунку. Це допоможе підготуватися до касових розривів, коли номінально гроші є, але за фактом їх немає — нема чим сплачувати податки і немає коштів на закупівлю матеріалів.
Обсяги продажів
Показником продаж для успіху бізнесу вважається обсяг проданих товарів. Рекомендується стежити за обсягом постійно та раз на місяць фіксувати показники. Якщо торгівля стоїть дома чи знижується, потрібно шукати причину такої ситуації. Справа може бути як продукція, цінова політика, неефективний маркетинг.
Розбиратися в паперах та звітах — завдання надто втомливе. Однак на допомогу підприємцям створено десятки різних онлайн-сервісів, у яких простіше вести облік та відстежувати конкретні показники.
Рентабельність бізнесу
Рентабельність показує відсоток чистого прибутку з обороту (Return On Investment), скорочено ROI. Якщо підприємець вклав 1 млн гривень у компанію, йому потрібно знати, які кошти будуть отримані зверху з урахуванням усіх витрат та витрат. Показник у 10-20% вважається високим, але бізнесмену потрібно думати про підвищення ROI та скорочення збитків.
Задоволеність клієнтів
Орієнтованість на клієнтів – це не просто зобов'язання кожної компанії, а головний чинник успіху у бізнесі. Потреби та запити споживачів мають бути задоволені повною мірою, інакше підприємство зазнає краху. Можна регулярно витрачати кошти на маркетинг та просування, але важливими є не кількісні, а якісні показники цих процесів. Одним з якісних критеріїв — LTV-клієнта — його довічна цінність. Ця метрика показує, який прибуток приносить компанії один клієнт.
Потрібно також стежити за зворотним зв'язком, щоб знати, які претензії, пропозиції та побажання є у покупців. Успішний бізнес — це насамперед задоволені клієнти, які готові повернутись, щоб здійснити ще одну покупку.
Рівень конкурентоспроможності
Якщо бізнесмен не слідкує за конкурентами, це призведе до відставання за основними показниками. Слідкувати за роботою компаній, що постачають на ринок аналогічні продукти та послуги, — прямий обов'язок підприємця. У великих компаніях цим займаються фахівці, які відповідають за розвиток компанії.
У разі переважання пропозиції над попитом необхідно шукати нетривіальні методи залучення покупців. Добре всі етичні способи виділитися з низки аналогічних підприємств.
Зростання та розвиток бізнесу
Занепадає той бізнес, який не розвивається. Потрібно постійно стежити за галузевими трендами та інноваціями, щоб своєчасно їх освоювати та впроваджувати у виробництво.
Стабільність фінансових показників – це базова умова для виживання компанії. Але якщо власник бізнесу хоче отримувати більше прибутку, то йому корисно орієнтуватися на поступальне зростання.
Йдеться не лише про фінансові активи, а й про репутаційні придбання. Розширюючи свою присутність на ринку, компанія підвищує комерційний потенціал, приваблює більше клієнтів та партнерів.
Ефективність операцій
Ефективність бізнес-процесів та продуктивність праці на підприємстві — основні показники, що впливають на прибуток та успіх бізнесу. Компанія, в якій не налагоджено робочі механізми, неминуче стикається з труднощами. У неї виникають проблеми з виконанням замовлень у визначений термін, підвищуються витрати, стає менше клієнтів.
Правильне і протилежне: налагоджені механізми на підприємстві дозволяють витрачати ресурси з максимальною продуктивністю, постійно підвищувати якість послуг, повною мірою задовольняти потреби клієнтів.
Мінімізація витрат - напрям, про який не можна забувати навіть якщо у компанії стабільні фінансові показники. Частину рутинних операцій сьогодні можна автоматизувати, а сам бізнес піддати цифровій трансформації, звільнивши тим самим час співробітників для креативних завдань.
Знижувати витрати на виробництво актуально як для гігантів бізнесу, так і для малих компаній зі штатом із трьох осіб.
Управління командою та персоналом компанії
Важливо, щоб задоволеними були як клієнти, а й співробітники компанії. На довгій дистанції неможливо робити бізнес у команді, яку не влаштовують умови праці. Важливо побудувати на підприємстві ефективну систему, за якої діяльні та мотивовані співробітники отримують винагороду за роботу.
Управління бізнесом – комплексний процес, що складається з конкретних етапів. Це планування, організація, грамотне керівництво та мотивація. При цьому важливим є контроль на кожному етапі.
Рішення керівництва – основа управління. Якщо фірмою управляє менеджер, який раніше не керував, його рішення перешкоджатимуть зростанню бізнесу. З цієї причини якість управління в компанії потребує суворої перевірки.
Роль відіграє та організаційна структура. Рішення, прийняті керівником, повинні у неспотвореному вигляді доходити до виконавців на місцях та втілюватись у реальність. Інакше цінність таких рішень буде близькою до нуля.
Репутація та громадське визнання на ринку
Компанії дбають про репутацію та підтримують соціально відповідальну позицію. Кожна організація має місію, яка декларує як цілі щось більше, ніж отримання прибутку.
Досвідчені фахівці при виборі компанії відзначають репутацію та рівень суспільного визнання. Якщо організація вкладає кошти у розвиток соціальних інститутів, це сприятливо позначається її іміджі.
Компанія має приносити користь людям. Якісні товари та послуги в результаті приносять більше прибутку, а отже, приносити користь людям – на користь компанії.
Досягнення цілей бізнесу
Якщо компанія досягає поставлених цілей, це говорить про ефективність її бізнес-процесів та грамотне управління. Значна мета багатьом компаній — постійне зростання показників таких показників, як прибуток, рентабельність, кількість клієнтів. Крім того, для керівництва важливо правильно формулювати проміжні цілі бізнесу та фіксувати їхнє досягнення.
Щоб оцінити успішність бізнесу, важливо проаналізувати низку критеріїв та показників. Ефективність у вузькому значенні - співвідношення витрат і результатів. Чим менше витрат і вищий прибуток, тим ефективніші бізнес-процеси в компанії.