Залучення коштів на розвиток проєкту — один із ключових чинників успіху будь-якого стартапу. Цей капітал дає змогу створювати продукти та сервіси, а також масштабувати ідеї.
У криптовалютній індустрії проєктам доступні різноманітні варіанти фінансування. Редакція Incrypted розібралася, як блокчейн-стартапу отримати гроші та детально проаналізувала способи залучення капіталу для криптостартапів, а також зібрала головні критерії відбору перспективного проєкту.
Методи залучення капіталу крипто проекти
Криптовалютна індустрія є сектором, що швидко розвивається, якому доступні різноманітні методи фінансування. Команди можуть звернутися по допомогу до венчурних інвесторів.
Або ж команда криптопроєкту може скористатися можливостями блокчейну та залучити фінансування через токенсейл — наприклад, провести ICO чи IEO. Такий підхід також дає змогу залучити капітал безпосередньо від спільноти, що дає розробникам більше свободи під час реалізації продукту.
Традиційні джерела фінансування
Традиційний підхід до залучення капіталу має безліч переваг. Наприклад, команда стартапу може отримати велику суму грошей і певну фінансову стабільність. «У наборі», як правило, також йдуть розширення мережі контактів, допомога в організації робочого та маркетингового процесів, консультації та підвищення впізнаваності бренду.
Варіанти традиційного фінансування:
- венчурні інвестиції (VC) — тип фінансування стартапів із довгостроковим потенціалом зростання. Кошти на розвиток проєкту надаються компаніями, інвестиційними банками та фінансовими установами. Крім того, інвестори можуть придбати право власності (повне або часткове) в обмін на свої інвестиції. Варто зазначити, що венчурні компанії можуть відкривати окремі венчурні фонди.
- бізнес-ангели — приватні інвестори, які вкладають особисті кошти в розвиток стартапу на ранніх стадіях;
- банківське кредитування — кошти на розвиток проєкту надаються фінансовою установою. Позичальник зобов’язаний відшкодувати суму кредиту з відсотками в зазначений у договорі термін;
- конвертовані позики — зацікавлена особа або компанія інвестує в стартап, де договором передбачено повне повернення вкладених коштів або ж перетворення цієї суми на акції/частку фірми;
- державна підтримка — проєкт може отримати кошти на розвиток безпосередньо від держави. Для цього деякі країни розробляють спеціальні грантові програми, розраховують пільги або виділяють конкретні суми для інвестицій у певні сфери;
- краудфандинг — колективне фінансування проєкту, кошти виділяють члени спільноти або зацікавлені в ідеї користувачі.
Криптовалютні способи фінансування
Удосконалення блокчейну та сфери децентралізованих фінансів сприяє розвитку інших методів залучення коштів. Впровадження таких підходів, як правило, дає більшу свободу дій командам і прямий доступ до акумульованих коштів.
До криптовалютних способів залучення капіталу належать:
- ICO — це механізм залучення інвестицій, під час якого команда проєкту продає попередньо випущені токени, збираючи кошти на подальшу розробку та розвиток. Такий метод збору коштів з’явився у 2013 році та був популярним до криптозими 2018-2019 років;
- IEO — механізм залучення фінансування, який прийшов на зміну ICO. Головна відмінність у тому, що в разі проведення IEO за процес відповідальна криптобіржа, а не команда проєкту;
- STO — це пропозиція цінних паперів у вигляді токенів. Такий метод фінансування контролюється регуляторами, тому вважається більш надійним і привабливим інструментом для інвесторів;
- IDO — передбачає організацію токенсейлу і подальших торгів на ончейн-лаунчпадах і DEX.
Криптовалютний проєкт | Метод фінансування | Залучені кошти |
The Open Network | ICO | $1,7 млрд |
BitTorrent | IEO (Binance Launchpad) | $7,2 млн |
tZERO | STO | $134 млн |
Tezos | IDO | $230 млн |
Гранти
Криптовалютні стартапи також можуть претендувати на отримання грантів — безоплатної фінансової підтримки. Такий спосіб розподілу коштів, як правило, організовують компанії або організації в рамках певного блокчейну для просування інновацій та масштабування.
Наприклад, на початку 2024 року представники Ethereum Foundation оголосили про запуск нового раунду грантів на суму $900 000. Однак на фінансування могли претендувати тільки ті проєкти, які фокусуються на розробках на базі доказів із нульовим розголошенням.
У вересні цього ж року в Avalanche Foundation запустили програму грантів для розробників із пулом на $40 млн. Мета ініціативи полягала в тому, щоб сприяти створенню нових протоколів в екосистемі.
Ризики інвестицій у криптостартапи
Інвестиції в криптовалютний стартап можуть принести великий прибуток, проте завжди існує ризик втратити вкладені кошти. При цьому причини «відходу в мінус» бувають найрізноманітніші.
За сферою цифрових активів пильно спостерігають регулятори, проте єдиної політики та нормативної бази щодо криптовалют немає. Така невизначеність приваблює шахраїв. Вони, як правило, працюють за схемою rug pull. Тобто спочатку команда зловмисників анонсує проєкт, проводить кампанію із залучення коштів, а після зникає з усіма грошима.
У період з листопада 2023 року по лютий 2024 року близько половини всіх стартапів в екосистемі Solana виявилися скамом. У червні 2024 року учасники спільноти звинуватили команду проєкту Gemholic з екосистеми zkSync Era в rug pull на $3,5 млн.
Крім того, ризики втратити кошти також пов’язані з високою волатильністю криптовалют і жорсткою конкуренцією між стартапами. Оскільки блокчейн і суміжні технології розвиваються досить стрімко, деякі проєкти просто не встигають реалізовувати задумане.
Як вибрати перспективний криптовалютний стартап
Перед тим, як інвестувати в стартап, необхідно провести ретельний аналіз проєкту. Це може зайняти деякий час, однак такий підхід може вберегти вас від втрати коштів у майбутньому.
Насамперед інвестору потрібно вивчити всю доступну інформацію про команду. Деякі проєкти реалізовують свої ідеї анонімно — такий підхід не обов’язково свідчить про скам або шахрайство, однак проявити обережність і провести додаткові дослідження буде незайвим.
Як правило, розробники з уже успішними продуктами мають більше шансів презентувати новий проєкт вчасно і зробити його прибутковим. Також варто звернути увагу на репутацію команди, відгуки колег про спільну роботу та інтерв’ю в ЗМІ.
Наступним пунктом йде ознайомлення з технічною документацією та аналіз життєздатності ідеї проєкту. Також варто пошукати схожі стартапи та ознайомитися з конкурентами.
Далі варто відповісти на такі запитання:
- Чи можна назвати обраний проєкт інноваційним?
- Яку проблему він вирішує?
- Чи може він масштабуватися?
Важливою є і токеноміка. Саме вона описує всі тонкощі процесу розподілу токенів між інвесторами, користувачами, командою тощо. Тут же вказуються рамки вестингу та алокації.
Також багато про що може розповісти спільнота проєкту (або ж її відсутність). Кожен стартап намагається сформувати коло користувачів, які просуватимуть його цінності, братимуть участь у формуванні продукту або вказуватимуть на недоліки. Якщо ж такого ком’юніті немає, то це може бути підозрілим.
Інвестор може зробити правильний вибір, володіючи тільки повною інформацією про стартап. Яким чином збирати інформацію щодо проєкту і верифікувати її, можна прочитати в гайді від Incrypted.