Для залучення зелених інвестицій варто зосередитись на PR-інструментах, теплих контактах, пілотних проєктах та на тому, як команда робить із ідеї бізнес. Грантове фінансування може стати досить корисним джерелом фінансування для стартапів, а взаємовигідні стосунки з інвесторами допоможуть у розвитку компанії на довгостроковій основі. До таких висновків дійшли учасники дискусії “На шляху до зелених інвестицій. Погляд бізнесів та інвесторів“, в рамках презентації нової хвилі грантового конкурсу “Кліматичні Інноваційні Ваучери”, організованої Greencubator.
Про свій досвід пошуку інвесторів, підготовки та змін у компанії для залучення інвестицій розповіли бенефіціари проєкту “Кліматичні Інноваційні Ваучери”: Нік Осейко з Carbominer, Андрій Смик з InputSoft, Юлія Бялецька з S. LAB, Богдан Круглик із Frendt, Олександр Соболенко з Releaf Paper.
Пропонуємо огляд ключових моментів розмови
Усі учасники дискусії були єдині у тому, що теплі контакти з інвесторами працюють краще за холодні, і їх потрібно розвивати шляхом участі у заходах, особистого спілкування, а також варто залучати грантове фінансування.
Олександр Соболенко,CEO, Releaf Paper:
«Для українських стартапів у 2022 році відкрилась колосальна кількість грантових програм. Таких можливостей, які відкрилися в рік повномасштабного вторгнення, ніколи раніше не було. Стежте за ними. Підпишіться на основні профільні ресурси. Обов’язково підпишіться на Greenсubator. Підпишіться на Український фонд стартапів, щоб бути в курсі всього, що відбувається в стартап-екосистемі. Ідентифікували грант, оцінили свої можливості, подали заявку, отримали гроші…
Якщо це грант, уважно читайте умови програми. У вимогах одразу написано, що хоче бачити від вас грантодавець. Ваша задача – оцінити, чи можете ви адаптувати себе, свою команду, свій продукт під ці вимоги. Робіть це швидко, точно і ефективно. Пам’ятайте, що крім вас є ще десятки, іноді сотні, в нашому випадку тисячі компаній, які теж хочуть отримати ці гроші. І ви з ними конкуруєте. Будьте кращими в своїй заявці, точнішими, швидшими, успішнішими. Для складних грантів на великі суми не бійтеся залучати консультантів…»
Богдан Круглик, CEO Frendt:
«…Ми отримали грант від ЄБРР, у нас є досвід залучення на краундфандингу, досвід залучення державних грантових програм. Якщо ми говоримо про ЄБРР, то це відповідальність, це зміна взагалі компанії, зміна підходу до бізнесу третього світу на перший, це зміна взагалі культури в компанії стосовно розуміння і сприйняття, для чого ми це робимо, куди ми рухаємося, і яка відповідальність перед нами. Досвід, який ми отримали – це дійсно тебе змінює в підході… Люди, які користуються грантами, – це про дорогу в Європу і про європейські цінності, про відповідальність, про бекграунд, який в тебе є, бо він, інвестор, дивиться ще на досвід твоєї команди і цінність, яку ти даєш…Про інвестиції, це про душу. Тому залучайте фінансування, отримуйте кошти, змінюйтесь…»
Юлія Бялецька, співзасновниця та СЕО S. LAB:
«Залучайте гранти в будь-який момент, з будь-яких програм, які для вас доступні, на які ви підходите. Туди ж входять і різноманітні конкурси пітчів, змагання, тому що, зазвичай, у конкурсах є дуже сильна тренінгова програма. Плюс, можна виграти якусь невеличку, але все ж таки суму як приз за свій піч. Відповідно, ці кошти можна так само витратити, щоб розвивати свій стартап…»
Краще зосередитись на теплих контактах і PR
Нік Осейко, засновник та СEO Carbominer:
«На івентах ми знайомилися зазвичай з інвесторами, представниками інвестфондів. І далі це вже успішно допомагало закривати нам інвестиційні угоди. Івенти – це, напевно, один з найкращих засобів залучення інвестицій…»
Андрій Смик, співзасновник та СOO InputSoft:
«Звичайно, підтримувати гарні стосунки з інвесторами, тому що інвестори – це не про гроші, це більше про партнерство і про гру в довгу…»
Для залучення інвестицій важливо мати стратегію та пілотні проєкти
Олександр Соболенко, CEO Releaf Paper:
«Стратегія для венчурного капіталу кардинально відрізняється. Іноді треба пропрацювати 100 інвесторів для того, щоб отримати важливу інвестицію. Вам будуть казати “ні”, вас будуть ігнорувати. Нормально сприймайте відмову. Робіть аналіз, чому вам відмовили. Покращуйте свій офер, спробуйте знову. Ми спробували 100 разів перед тим, як дійсно отримали важливу інвестицію. Друга рекомендація – відвідати міжнародні івенти для стартапів. Там до вас інвестори будуть підходити самі. Третя рекомендація – якщо ви створюєте крутий інноваційний продукт, про вас будуть писати світові медіа. І інвестори самі до вас будуть приходити. Тобто стратегія – це комбінація різних факторів…»
Нік Осейко, засновник та СEO Carbominer:
«…Думати про підготовку кампанії для отримання інвестицій, якщо є можливість. Якщо немає такої можливості, то хоча б про пілоти. Це буде найкраще…»
Ключовий аспект для розвитку українського сектору сleantech – створення екосистеми
Андрій Смик, співзасновник та СOO InputSoft:
«Немає одного універсального рішення, яке зробить український зелений сектор успішним. Це мають бути акселератори, інкубатори, повна екосистема, спрямована на розвиток інновацій. Також важливо мати пул компаній, які готові тестувати інноваційні розробки і, по суті, створювати перші можливості для інноваторів. Дуже важливо побудувати саму екосистему, інакше, буде можливість зробити деякі окремі успішні проекти, але для досягнення системного прориву ми повинні побудувати саму екосистему…»
Нік Осейко, засновник та СEO Carbominer:
«Нам потрібна гармонійна комбінація різних елементів. Нам потрібно більше інноваторів, більше команд, більше стартапів. Нам потрібно більше фінансування. І тут я звертаю увагу як на державні, так і на приватні кошти…»
Юлія Бялецька, співзасновниця та СЕО S. LAB:
«Нам потрібно створити спільноту, яка включатиме громадські організації, уряд, засновників стартапів, компанії, акселератори, інвесторів, бізнес-ангелів. Я вважаю, що така спільнота може змінити всю екосистему і зробити cleantech успішними, працюючи над вимогами, які повинні бути різними для стартапів. Також для них необхідні значні публічні інвестиції…»
Роман Зінченко, співзасновник Greencubator, що впроваджує проєкт “Кліматичні Інноваційні Ваучери”:
«Нам потрібна “чиста” технологічна “мафія” (сім’я – прим.). Подивімося на Європейський Союз та Сполучені Штати — у них є значна кількість компаній, заснованих людьми з таких “мафій”, як PayPal, колишні співробітники Skype, Harna, Rocket Internet і інші. І, звісно, це чудовий спосіб виростити справжніх підприємців, людей з грошима, місіями та візіями…»