Останніми роками Україні вдалось значно підвищити свою інвестиційну привабливість та зберегти статус одного з найперспективніших регіонів для розвитку високотехнологічного бізнесу у Східній Європі. Однак місцеві підприємці все ще стикаються з проблемами на початкових етапах розвитку, оскільки це вимагає стратегічного підходу та розуміння унікальної динаміки ринку.
Одним з інструментів вирішення цієї проблеми стали різноманітні інкубатори, акселератори та міжнародні грантові програми, що надають підприємцям-початківцям наставництво, можливості для кооперації та доступ до фінансування.
Зростаюча репутація України як конкурентного технологічного центру сьогодні протиставляється низці бюрократичних викликів та складній економічній ситуації.
Надихаючись іконічним гаслом Nike «Не питайте, чи ви божевільні», Андрій Федорів закликає усіх підприємців об'єднувати сміливість та інновації, ніколи не сумніваючись у собі, та натомість питати, чи достатньо ви божевільні для втілення в життя усіх своїх амбіцій.
«Перш за все, важливо розуміти суть вашого підприємства. Термін „бізнес“ широкий, і він охоплює різні види підприємницької діяльності, що працює за різними принципами. Як ви б не поєднували риб та хом’яків у одному акваріумі ー так само підприємцям слід розрізняти, в першу чергу, традиційні та технологічні бізнеси», ー пояснює засновник Fedoriv Group.
Різниця між такими видами підприємств ー колосальна: традиційні бізнеси, як наприклад місцеві кав’ярні, частіше за все шукають гроші самотужки, в родини або друзів. А основою розвитку технологічних компаній у більшості випадків є залучення інвестиції від ангельських інвесторів та венчурних фондів на основі їхнього потенціалу у вирішенні масштабних проблем.
Розуміння цих відтінків має важливе значення для пошуку фінансування або складанням стратегії вашого бізнесу, запевняє Андрій Федорів. Ви можете обрати франчайзингову модель, забезпечивши початкове фінансування від друзів та родини. Або ви можете створити сімейний бізнес, зберігаючи 100% контролю у сім'ї та шукаючи зовнішніх партнерів для фінансової підтримки.
«Незалежно від бізнес-моделі, роль засновника є вирішальною. Важливо оцінити, чи має засновник необхідні якості та реалістичні стратегії для успіху. Конкретні докази прогресу, враховуючи ранні прототипи продукту, прихильників вашої ідеї, початковий прибуток тощо підтверджують життєздатність такого підприємства», ー говорить український інвестор.
Андрій Федорів також підкреслює важливість розуміння унікальної динаміки вашого бізнесу, незалежно від того, чи це традиційне, чи технологічне підприємство. Тільки чітко усвідомлюючи бачення засновника, можливості бізнес-моделі та потенціал зростання, підприємці можуть ефективно рухатися у складних процесах масштабування та розвитку.
Саме тому для будь-якого стартапу завжди важливо:
Бути провокативним та притягуючим
«Малі бізнеси часто намагаються наслідувати великі корпорації у своїх маркетингових стратегіях, але цей підхід є неефективним без значних ресурсів. Замість цього підприємцям слід прагнути бути провокаційними, цікавими та магнетичними. Викликаючи сильні реакції своєї аудиторії, незалежно від того, позитивні вони чи негативні, вони можуть привернути увагу та виділитися на переповненому ринку», ー зазначає Андрій Федорів;
Сприймати критику та контроверсії
Підприємець наголошує на необхідності завжди позитивно сприймати критику та контроверсійні ідеї, особливо у світі стартапів та соціальних мереж. Підприємці повинні бути готові до значної кількості негативу та «ненависників». Замість того, щоб боятися критики, вони повинні прагнути поляризувати думки, ділячи аудиторію на палких прихильників та противників;
Думати глобально з першого дня
Для технологічних стартапів місцеві та міжнародні ринки повинні розглядатися одночасно. Федорів вказує на те, що стартап не може справжньо вважатися технологічним, якщо обмежує свою увагу одним ринком. Тому підприємцям слід постійно прагнути до глобального розширення з самого початку, орієнтуючись на основні ринки, такі як США;
Прокачувати мистецтво самопродажу
Однією з найпоширеніших помилок українських стартапів, порівняно з іноземними колегами, є їхнє небажання займатися самопродажем. Федорів підкреслює особливу важливість self-merchandise, self-pitch та self-presentation на міжнародному рівні, де кожен контакт є можливістю продати себе та свій бізнес: «У інвестора немає часу на незрозумілі та не впевнені у собі проєкті. Тому кожен підприємець має вчитися складати короткі та привабливі презентації, щоб миттєво привертати увагу зацікавлених сторін»;
Цінувати час більше, ніж гроші
«У світі інвестицій у стартапи, час часто важливіший, ніж гроші. Підприємці повинні розуміти, що у інвесторів обмаль часу та нестача уваги до посередніх ідей. Тому ви повинні бути ефективними та лаконічними у своїх комунікаціях. Якщо вам не вдалось захопити увагу інвесторів у перші хвилини своєї презентації ー це майже гарантовано призведе до втрати можливостей та потенційного фінансування», ー резюмує Андрій Федорів.