Аналіз ринку оптики в Україні

Аналіз ринку оптики в Україні

Pro-Consulting спеціально для InVenture представляє аналітику ринку оптики в Україні, 2021-2023 рр.

1. Аналіз тенденцій ринку оптики в Україні

Ринок оптики в Україні включає в себе широкий спектр продукції: сонцезахисні окуляри, контактні лінзи, окуляри для корекції зору, оптичні прилади, аксесуари і засоби для догляду.

На тлі пандемії 2020 року попит на оптику знизився по всіх товарних групах. Однією з причин було зниження рівня туристичних поїздок до сонячних країн, а також зниження загального рівня купівельної спроможності, що у свою чергу змусило потенційних споживачів переглянути витрати на аксесуари та речі не першої необхідності. Протягом 2021 року ринок почав потроху відновлюватися через зменшення ковідних обмежень та часткового повернення робітників у офіси. Проте початок повномасштабного вторгнення зменшив ринок оптики у кількісному вираженні майже на 20 % через міграцію населення з країни, мобілізацію та зниження купівельної спроможності українців.

Основні тенденції ринку оптики сформовані, в основному, споживчими факторами, що склалися через війну в країні. Серед основних тенденцій поточного періоду, можна виділити наступні:

  • Поступове відновлення потужностей виробництва окулярів та лінз до довоєнних максимальних показників.
  • Зростання обсягів та зміна структури імпорту в розрізі товарних груп. Не зважаючи на міграцію населення, попит на товари для корекції зору зростає як з боку цивільного населення, так і з боку військових.
  • Зростання обсягів постачання захисних окулярів, здебільшого виробничого призначення, особливо з боку підприємств, що релоковані чи відновлюють роботу (деревообробка, будівельні матеріали, тощо).
  • Зростання обсягів постачання інших видів окулярів, серед яких антиблікові, лижні, комп’ютерні, 3D, для плавання тощо, що можуть використовуватися не тільки у цивільному житті, а й для військових потреб.
  • Зниження частки сонцезахисних окулярів у 2023 р. Ця тенденція могла бути викликана перенасиченням ринку сонцезахисних окулярів у 2022 році, коли були завезені надвеликі обсяги (+20 % до показників 2021 р.) на фоні зменшення попиту у цій категорії товарів.
  • Зростання частки тіньового ринку. На період воєнного стану в Україні діє спрощена система звітності для підприємців, що дозволяє не подавати інформацію про свою діяльність у повному обсязі.
  • Розширення частки ринку українських брендів (серед сектору сонцезахисних окулярів).
  • Зростання частки електронної комерції.

У вартісному вираженні обсяги ринку у 2022 р. зменшилися, проте відсоток падіння був меншим, ніж у кількісному вираженні (табл. 1). Основними причинами стали розрив логістичних шляхів постачання імпортних товарів, скорочення точок продажів на початку року через початок повномасштабного вторгнення рф в Україні, міграція населення за кордон та зниження купівельної спроможності українців через втрату роботи та постійного доходу, знецінення гривні через зростання курсу валют та через загальне просідання економіки. Однак підвищення курсу валюти забезпечило менший темп падіння ринку у вартісному вираженні.

Таблиця 1

Обсяг офіційного ринку оптики в Україні у 2021-2023 рр., у вартісному вираженні, млн. грн.

 

2021

2022

2023

Обсяг ринку, млн. грн.

1508,05

1409,23

1914,18

Темп приросту, %

 

-7%

36%

Джерело: оцінка Pro-Consulting

2. Виробництво оптичних товарів в Україні

В Україні виробляються окуляри для коригування зору, лінзи для таких окулярів та контактні лінзи, а також сонцезахисні окуляри та оправи для них. Галузь зазнала негативного впливу поточної економічної ситуації та повномасштабної війни. Просідання обсягів виробництва у 2022 році на понад 55 % відносно попереднього року було спричинене тимчасовою зупинкою виробників у Київській та Дніпропетровській областях через війну. Проте вже у другій половині року виробництво почали відновлювати і, наразі демонструється зростаюча динаміка у кількісному вираженні. За оцінкою, загальний темп приросту по виробництву досліджуваних товарів складав у 2023 році 63 % від попереднього року. У вартісному вираженні падіння 2022 року було трохи меншим через підвищення собівартості виробництва та цін на продукцію і становило 47%. Цей же фактор продовжив вплив на ринок у 2023 році, тож за оцінкою темп приросту складав близько 80 % від попереднього періоду у вартісному вираженні.

3. Зовнішня торгівля оптикою в Україні

Ринок оптики характеризується високим відсотком імпортної продукції (понад 95%) по усім категоріям товарів, отже ринок залежить від торгових відносин із країнами-партнерами. Імпорт оптики у 2022 році склав 27184 тис. шт. та продемонстрував значне падіння через початок повномасштабного вторгнення рф, невизначеність роботи більшості операторів ринку та проблем на митних кордонах з постачанням продукції. Протягом 2023 року постачання налагодилось і обсяги імпорту навіть перевищили довоєнні показники – 40142 тис. шт. На діаграмі нижче наведено основні країни-імпортери продукції.

Діаграма 1

Географічна структура імпорту продукції в Україну у 2023 рр., у натуральному вираженні, %

Аналіз ринку оптики в Україні

Джерело: оцінка Pro-Consulting

Головними постачальниками продукції протягом останніх двох років є Китай та Швейцарія. Контактні лінзи найбільше постачають з Швейцарії та Великобританії. Окуляри для корекції зору – з Китаю та Польщі. Сонцезахисні окуляри низького та середнього цінового сегменту поставляються здебільшого з Китаю та ОАЕ. Високий сегмент здебільшого представлений товарами з Італії. Майже по усім товарам та категоріям спостерігалась тенденція зростання ціни у 2022 році, окрім сонцезахисних окулярів високого цінового сегменту, які мали просадку, що може бути пояснене саме початком воєнних дій та зменшенням поставок високовартісних товарів до країни, де є ризики втрати продукції та відсутній попит на такі товари. Проте у 2023 році ціни у цьому сегменті знову зросли, бо відновилися попит, постачання та робота точок продажів таких товарів Для більшості товарів 2023 рік став роком стабілізації ціни (коливання у межах 5 %), окрім контактних лінз, ціни на які у високовартісному сегменті значно зросли (+11 % до показника 2022 р.).

4. Споживачі і їх уподобання

Середній чек споживачів складається з основної продукції (сонцезахисні окуляри, окуляри для корекції, контактні лінзи) та супроводжуючої (ланцюжок для окулярів, футляр для окулярів, контейнер для лінз, розчин для догляду за лінзами), яка найчастіше купується разом з основним виробом. У понад 90% випадків купівлі контактних лінз разом з ними купується розчин для догляду за лінзами в комплекті з контейнером. У звязку зі зниженням купівельної спроможності населення найпопулярнішим для споживачів в Україні залишається низький ціновий сегмент на ринку. До таких продуктів відносять  товари китайського виробництва(низькоякісні вироби з пластику, що часто не виконують свою функцію і навіть можуть сприяти погіршенню зору). За даними імпорту 2023 року, в розрізі вартості товарів переважав низький ціновий сегмент по основним категоріям продукції (діаграма 2).

Діаграма 2

Сегментація обсягів ринку оптики в Україні за ціновими сегментами у 2023 р. у вартісному вираженні, %

Аналіз ринку оптики в Україні

Джерело: оцінка Pro-Consulting

Проте, у групі товарів сонцезахисних окулярів, а також оправ окулярів для зору, досить популярним є високий ціновий сегмент, оскільки ці типи продукції, на думку споживачів, здатні показати статус і забезпеченість людини, тому споживачі готові платити більше за бренд і якість. Важливо, що у сегменті сонцезахисних окулярів середній чек найвищий, але заодно частота купівлі даного продукту одним покупцем значно нижче, ніж у сегменті контактних лінз. Сонцезахисні окуляри купуються як аксесуар на тривалий період, а лінзи – як необхідність, повязана зі здоровям людини, і потребують частої заміни (щодня, щотижня, кожного місяця).

5. Висновки

Отже, у 2022 році виробництво оптичних товарів знизилось у зв’язку з тимчасовим припиненням роботи ряду підприємств з виготовлення окулярів та лінз, що було спричинене воєнними діями на території України та неможливістю роботи. Та незважаючи на складні умови, у 2023 році прослідковується позитивна динаміка відновлення виробництва. Через повномасштабне вторгнення, блокування морських портів на півдні України змусило шукати нові логістичні маршрути для імпорту оптичної продукції. Завдяки налагодженню постачань із-за кордону, обсяг імпорту продукції достатньо зріс та вже перевищив довоєнні показники. При реалізації базового сценарію, за  яким протягом  поточного року відбудеться зменшення або припинення активних бойових дій, залишиться підтримка іноземних партнерів  та продовжиться поступове зростання економіки в країні прогнозується подальше зростання споживання товарів сектору оптики, часткове повернення українців з-за кордону та підвищення попиту на окуляри та лінзи.

 

Цей матеріал є частиною дослідження, проведеного фахівцями компанії Pro-Consulting. Для отримання детальнішої інформації відвідуйте офіційний веб-сайт компанії pro-consulting.ua.

Pro-Consulting - українська консалтингова компанія, лідер в сфері аналітики, маркетингових досліджень ринків, розробки стратегій, експортного та фінансового консалтингу; консультант в залученні грантів.

+38 (044) 233-34-32
[email protected]

Читайте також