Аналіз ринку сушених овочів в Україні

Аналіз ринку сушених овочів в Україні

Pro-Consulting спеціально для InVenture представляє аналітику ринку сушених овочів в Україні в 2018-1 пол. 2021 рр.

1. Загальна характеристика ринку

В Україні зростає інтерес до виробництва сушеної плодово-ягідної продукції. Позитивна тенденція зберігається і у 2021 році.

Однак попри позитивній динаміці росту експорту сушених фруктів і ягід, із овочами ситуація гірша, Україна залишається нетто-імпортером цієї продукції.

Майже всю сушену цибулю імпортують, так само як і часник, моркву, буряк тощо.

В Україні сушені овочі йдуть на переробку і надалі присутні на ринку у вигляді спецій та приправ.

Таким чином значна кількість компаній, що мають лінії відповідного обладнання на своєму виробництві, виготовляють сушені овочі для власних потреб, а саме для подальшого виробництва приправ та спецій.

За даними сервісу КОМПАСС, що представляє собою базу підприємств по категоріям і видам діяльності, в Україні присутні 457 компаній, станом на момент аналізу (вересень 2021 року), що займаються поставкою такої товарної позиції як «овочі сушені».

Нижче представлена таблиця у розрізі видів овочі, за наявними даними:

Таблиця 1

Кількість компаній у розрізі товарних позицій досліджуваного ринку України

Позиції

Кількість компаній

Овочі сушені

457

з них:

 

Морква сушена  

17

Цибуля сушена  

17

Овочі повітряного сушіння  

5

інші:

 

Томати (помідори сушені на сонці вялені)

12

Корінь цикорію сушений  

4

Бобові в стручках і зернах сушені  

2

Оливки, маслини сушені  

2

Горох сушений  

50

Гриби сушені  

20

Джерело: за даними https://ua.kompass.com/, оцінка Pro-Consulting

Деякі компанії ведуть діяльність одразу у декількох напрямках. Найбільше компаній спеціалізується на сушінні моркви та цибулі, оскільки ці овочі є основними інгредієнтами овочевих приправ типу «10 овочів», тобто їх частка у приправі є найбільшою.

В таблиці вище не зазначені компанії, що мають окрему спеціалізацію на сушінні капусти чи буряку, проте такі компанії також присутні на ринку та орієнтуються на В2В напрям.

Оскільки, на ринку України та світу набирає обертів тренд на сублімоване харчування та готові страви швидкого приготування, яке представляє собою набір переважно із сушених овочів, що заливаються кропом. Так, «сухий борщ» є ідеальною стравою для походів, особливо у рамках зростаючого попиту на внутрішній туризм в Україні. Такого роду страва підходить для використання у вигляді сухого пайку і військовим у полях, і студентам, і поціновувачам активного відпочинку на природі, і тим, хто збирається за кордон із сувеніром української національної страви, що є безперечно актуальним на сьогоднішній день. За рейтингом мережі CNN борщ був включений у  гастрономічний рейтинг «20 кращих супів світу» (блюдо зайняло третю позицію в списку), а в жовтні 2020 року Міністерство культури України  вперше внесло український борщ в «Національний список елементів нематеріальної культурної спадщини України». У червні 2021 року подружжя іммігрантів із Запоріжжя заснували в США стартап борщу швидкого приготування

Наразі на ринку сушених овочів присутні різні види нарізки: кубик, соломка, слайси, порошок, гранули, пластівці. Вологість сушеної продукції у деяких виробників можна запросити на вимоги замовника, за стандартом 7-9%.

Варто зазначити, що ринок сушеної цибулі пластівцями і сушеного цибульного порошку є динамічно зростаючим сегментом в масштабах всієї планети. Повязано це в першу чергу зі стійким трендом по збільшенню кількості світового ринку свіжої цибулі.

Щодо часнику, то попри деякий економічний спад, пов’язаний з пандемією Covid 19, ринок споживання продуктів переробки часнику залишається доволі потужним як в Україні, так і в інших країнах. Для виробника цей сегмент цікавий, адже переробка передбачає додану вартість продукту. Сьогодні є багато охочих займатися переробкою, проте слід розуміти та об’єктивно оцінювати пов’язані з цим ризики, оскільки виробництво будь-якого виду часникової продукції ––сушений мелений часник, часникова паста, екстракт часнику, капсульований часник чи фармакологічна сировина, –– передбачає застосування відповідних технологій і обладнання. Більшість видів переробки спирається на очищений зубок часнику, який може бути як окремим товаром, так і основною проміжною сировиною для подальших виробів. До його якості вимоги навіть вищі, ніж до звичайного товарного часнику, бо після очищення виявляються приховані пошкодження, які не помітні на полиці в супермаркеті. Наразі спостерігається тенденція, що закупівлі товарного часнику і часникової продукції споживачі проводять не на ринках, а в торговельних мережах та супермаркетах. Підприємства купують часник у сертифікованих перевірених виробників. В даний час відзначається тенденція збільшення обсягів переробки сировини часнику. Станом на кінець серпня — початок вересня 2021 року закупівельні ціни на сировину формуються в наступних діапазонах: фракція 25−30 мм — 18−21 грн/кг; фракція 30−35 мм — 21−25 грн/кг; фракція 35−40 мм — 30−40 грн/кг; фракція 40−45 мм — 40−45 грн/кг; фракція 45−50 мм — близько 50 грн/кг; фракція 50+ мм — понад 55 грн/кг.

Цікаво, що сушена морква та сушена капуста застосовуються не лише у харчовій промисловості, а й в фармацевтичних та косметичних цілях. Фіточай із сушеної моркви використовують для позбавлення від варикозної хвороби. Настій із сушеної капусти використовується для лікування гастритів, виразок і захворювань ШКТ, оскільки достовірно встановлено, що вітамін U – найважливіший противиразковий фактор, надходження його з їжею оберігає слизову оболонку шлунку і кишечника від розвитку виразкової хвороби. В косметичній індустрії сушена морква та сушена капуста входять до складу різних масок для обличчя.

Багато хто з виробників прагне працювати на експорт. Проте вимоги до експорту в рази вищі, ніж вимоги внутрішнього ринку. Відповідно до норматив ДЕСТ та директив Європейського союзу в Україні протягом останніх 7-8 років  підвищуються критерії до виробництва сушених овочів, що вплинуло на збільшення охочих пройти сертифікацію продукції та отримати відповідні документи, що засвідчують її якість.

Зростання власного виробництва та будівництво нових підприємств для сушіння фруктів, овочів  та ягід в Україні відбувається досить повільно. Тому  збільшення попиту на сухофрукти та сушені овочі в країні, в більшості випадків, покривається за рахунок поставок з Туреччини, Таджикистану та Узбекистану. Кліматичні умови в цих країнах дозволяють здійснювати масове сушіння фруктів, ягід та овочів під сонцем, переважно, не витрачаючи додаткових коштів на промислове обладнання для сушіння та електроенергію. Однак кліматичний пояс, в якому розташована Україна, не дозволяє використовувати “технології” вищеперерахованих країн для сушіння плодів. Тому, місцеві виробники здійснюють сушіння виключно із залученням промислових сушарок. І в цьому є свої переваги – використання сучасного обладнання для сушіння дозволяє отримати таку якість продукції, якої неможливо досягти при сушінні плодів під сонцем азійських країн.

Очікується, що попит на сушені фрукти та овочі з кожним роком тільки зростатиме і серед роздрібних мереж, і серед постачальників енергетичних батончиків, мюслі та інших корисних снеків.

В Україні наразі ця ніша ніким не зайнята, хоча в європейських країнах, таких як Німеччина, Великобританія та Франція виробники ефективно використовують можливість заробити на сушених плодах.

Сукупність усіх цих вище викладених чинників говорить про наявність довгострокової позитивної перспективи виробництва сушеної продукції.

Сильний розвиток ринку сушених овочів надає тренд на здорове харчування. Згідно рекомендаціям Всесвітньої організації охорони здоров’я кожен повинен споживати мінімум 400 грамів ягід, фруктів або овочів в день — бажано у складі п’яти порцій, і цей вітамінний набір може замінити всього 50 грам сушки. Під час робочого дня мешканцям великих міст  важко  їсти свіжі овочі та фрукти пять разів на день. Тому в нагоді як раз і стануть фруктові та/або овочеві чіпси та снеки, які споживати не тільки корисно, але і зручно — під час роботи, навчання, занять спортом та поїздок.

Таким чином, серед найголовніших факторів впливу на ринок сушених овочів можна виділити:

  • Обсяг попиту на сушену продукцію та продукти переробки;
  • Обсяг попиту на свіжу продукцію відповідних категорій;
  • Тренд на здоровий спосіб життя;
  • Розвиток ринку спецій та приправ;
  • Розвиток ринку швидкого харчування.

До останніх двох пунктів варто додати, що таке «споживання» сушених овочів є досить актуальним на сьогоднішній день, оскільки набори приправ типу «10 овочів», «суповий набір», тощо активно розширюють свій асортимент в останні роки. А от у ритмі мегаполісу все більшої популярності набувають «швидкі обіди» типу «суп у чашці», який містить рублені та нарізані сушені овочі.

А от до найгостріших проблем ринку відносяться:

  • Висока вартість процесу сушки овочів;
  • Залежність від якості сировини;
  • Дефіцит сховищ для овочів.

Сегментація і структурування ринку по видам сушених овочів

На даному ринку відсутня сегментація виробництва за видами овочі. Виділяється окремо лише виробництво сушеної цибулі (код НПП 10.39.13.30), а з сегментацією експорту та імпорту у розрізі досліджуваних овочів можна ознайомитись у розділі 5.

 Щодо структури ринку відносно імпортної та вітчизняної продукції на загальному ринку сушеної продукції, то переважає імпорт. Власне виробництво займає майже 42% ринку, але, варто зазначити, що до уваги взяті інші овочі та зелень, що входять у склад овочевих сушених сумішей.

Діаграма 1

Структура ринку сушених овочів, в натуральному вираженні, %

Аналіз ринку сушених овочів в Україні

Джерело: за даними Державної служби статистики України, оцінка Pro-Consulting

Сировинна база сушених овочів в Україні

Після втрати Росії як основного експортного спрямування українських овочів, українські аграрії продовжують шукати ринки збуту для овочів. Експорт в ЄС на сьогоднішній день значно обмежений існуючими квотами. Тому овочівники на сьогоднішній день змушені зменшувати площі під овочі і переходять до вирощування технічних культур.

Діаграма 2

Динаміка посівних площ під овочеві культури у 2018- 1 пол. 2021 рр.

Аналіз ринку сушених овочів в Україні

Джерело: за даними Державної служби статистики України, оцінка Pro-Consulting

Проте в 2021 році посівні площі дещо збільшили свої розміри, завдяки чому передбачається збільшення врожаю та сировинних ресурсів на майбутній рік в області досліджуваного ринку, а саме збільшення залишків свіжих овочів та подальшої їх сушки та переробки.

2. Виробництво та реалізація сушених овочів в 2018 – 1 пол. 2021 рр.

Згідно з даними Державної служби статистики України сушка овочів у розрізі видів овочів, окрім цибулі, в досліджуваному періоді в Україні була відсутня.

Нерозвиненість виробництва сушеної продукції в Україні викликана високою собівартістю даного процесу. Фермери вважають за краще продавати продукцію в свіжому вигляді або ж вдаються до інших методів переробки.

Діаграма 3

Обсяг виробництва сушеної цибулі в 2018 – 1 пол. 2021 рр. в Україні в натуральному вираженні, тон

Аналіз ринку сушених овочів в Україні

Джерело: за даними Державної служби статистики України, оцінка Pro-Consulting

Як видно з діаграми, у 2018 році було відсутнє виробництво безпосередньо сушеної цибулі, проте вже в 2019 році можна спостерігати значні обсяги цієї продукції. В 2020 році обсяги були мінімальні, а в 1 половині 2021 року – взагалі відсутні, це свідчить про достатню кількість запасів для реалізації з 2019 року.

Кількість реалізованої продукції, тобто всіх сушених овочів та сумішей з овочів, цілих, порізаних на шматочки (частини), розмелених на порошок, але не підданих подальшій обробці, подано у динаміці на діаграмі нижче

Діаграма 4

Обсяг реалізації сушених овочів в 2018 – 1 пол. 2021 рр. в Україні в натуральному вираженні, тонн

Аналіз ринку сушених овочів в Україні

Джерело: за даними Державної служби статистики України, оцінка Pro-Consulting

3. Висновки і прогнозні тенденції розвитку ринку

На сьогоднішній день ринок сушених овочів залишається імпортоорієнтованим, проте українське виробництво також укріплює свої позиції і демонструє динаміку росту в аналізований період. Однією з головних проблем для гравців, що бажають увійти на ринок залишається висока собівартість виробництва. Незважаючи на це, ряд компаній все ж оголосили про свої наміри розпочати виробництво в даному сегменті.

Крім високої собівартості, виробники можуть зіткнутися з проблемою постачання свіжих овочів на сушку. Багато фермерів на даний момент вирощують продукцію різних сортів, які відрізняються за своїми характеристиками.

Брак власного виробництва покривається за рахунок імпорту продукції. В імпорті переважає продукція з Китаю, Індії, Ірану, Туреччини та Узбекистану. Сушені овочі в більшій мірі виробляються в Індії і Китаї. Кліматичні умови і застосування стимулюючих препаратів для прискорення росту дозволяють отримати урожай, який після сушки продається на світових ринках за нижчими цінами, ніж у представників інших країн.

Не дивлячись на існуючі проблеми, Україна володіє розвиненою сировинною базою для виробництва сушених овочів. Неповна забезпеченість овочесховища і обмежений термін зберігання свіжої продукції змушує фермерів звертати увагу на інші види переробки.

В Україні також зосереджена велика кількість споживачів сушеної продукції. Це і фармацевтичні компанії, виробники готової їжі, снеків здорового харчування, а також соусів і кетчупів. Про наміри покупки у місцевих виробників сушених овочів в 2017 році заявила компанія Nestle. Однак для співпраці майбутнього виробника з такою великою компанією, необхідно відповідати певним вимогам.

У подальших періодах очікується розвиток даного напрямку в Україні. Основними рушійними силами виступатимуть існуючий попит на сушену продукцію всередині країни і за кордоном. Одним з таких є відмова європейських країн від китайської продукції на користь більш натуральної. Оскільки для України при експорті в ЄС відсутні митні збори, даний напрямок буде і далі викликати інтерес у українських аграріїв.

Читайте також