Соціальна відповідальність, омніканальність та нестандартні рішення – в 2023 році закріпилися тенденції, які окреслилися в попередні кризові роки, й до них додалися цілковито нові, які були продиктовані новими реаліями війни.
Серйозні виклики повномасштабної війни, такі як зменшення попиту через масовий відтік населення за кордон, внутрішня міграція, перебої в енергопостачанні, зниження платоспроможності покупців, а також зміни в логістичних ланцюжках змусили гравців ринку адаптуватися й вчитися працювати в нових реаліях.
Нові тренди в споживанні
CEO Nhood Україна, міжнародний директор з Tenant Representation, Nhood Holding Ганна Корягіна, виділила головні тренди серед споживачів, орендарів та власників ТРЦ. Так, споживачі вибирають формати торгівлі, які відповідають їх ціновим очікуванням, а також знаходяться поруч. Наочний приклад – стрімкий розвиток мережі Аврора, яка працює у форматі “one dollar store” і кожні 14 годин відкриває новий магазин буквально на кожному кроці.
По мірі стабілізації валютного курсу також проявляється схильність населення до більш зважених покупок. ТРЦ наразі сприймаються споживачами як місце можливого відпочинку та зміни фокусу уваги з повсякденних подій.
Найбільші торгові центри, ТРЦ та ТРК в Україні та Києві
Відповідальність, омніканальність та нестандартні рішення орендарів
В сфері ритейлу помітною тенденцією стало відкриття перших офлайн-магазинів багатьох брендів, раніше представлених у Instagram, при цьому очевидним є прагнення навіть noname-брендів відкритися в кращих ТРЦ країни.
Соціальна відповідальність — ще один тренд. Більшість мереж мають власні проєкти, які так чи інакше спрямовані на допомогу постраждалим від війни чи ЗСУ. Також через війну як ніколи актуальним є тренд на інклюзивність торгового простору. Аби забезпечити доступність будівель і споруд для людей різного рівня функціональних порушень та комунікативних можливостей.
Продовжується тренд на використання національних та історичних мотивів в дизайні, але на принципово новому якісному рівні опрацювання національної спадщини (наприклад, Gunia, Kobzart.brand, Pupcha Kylym та інші);
Також все більше компаній реалізують омніканальність та приділяють увагу використанню штучного інтелекту. Вкладаються кошти в систему організації логістики, персонал та досконалість екосистеми бренду в цілому. Є й приклади нестандартного використання торгової площі як от колаборація Ponchyk Boy з Техно Їжак в столичному ЦУМ.
Орендодавці / ТРЦ
Реагуючи на запит споживачів, орендодавці та ТРЦ почали нарощувати частку українських брендів в своєму tenant-mix. Додатково цьому сприяє той факт, що міжнародний ритейл має певні обмеження щодо розвитку в Україні.
Масштабність маркетингових івентів — ще один відгук на запити клієнтів, оскільки ТРЦ добре розуміють важливість зміни фокусу для своїх споживачів. Тому більшість ТРЦ столиці й не тільки радували відвідувачів великими концертами.
Тренд на поступове відновлення відвідуваності
Після шокового 2022 року в 2023-му основні показники почали вирівнюватися, окреслилася чітка позитивні динаміка, про що свідчить Індекс самопочуття ритейлу (RWBI — вибіркове дослідження від Української ради торгових центрів (УРТЦ), яке враховує основні показники ринку: відвідуваність ТЦ, коефіцієнт заповнюваності ТЦ, рівень орендних ставок).
Як зазначив голова дослідницької групи УРТЦ та керівник дослідницької компанії URB Дмитро Топольськов, цьому сприяло повернення в Україну частини тих, хто виїхав, скорочення тривалості комендантської години в багатьох містах, відновлення роботи більшості мереж. Тож в 2023 році зафіксовано зростання RWBI на 1,9 пункти в порівнянні з 2022-м, до 28,3 пунктів. Що навіть більше за показник «ковідного» 2020 року (27,8 пункти).
Як зазначає Дмитро Топольськов, дані відвідуваності ТРЦ загалом по Україні варіюється в залежності від від формату ТЦ. Так, відвідуваність малих ТЦ сягає 535 осіб на місяць на 1000 кв. м GLA, для середніх — 445, для великих — 425.
Позитивні зміни виторгу та вакантності
Позитивну динаміку демонструє і товарообіг. В 2023 році, за даними Ганни Корягіної, середній приріст склав до 20%. Щодо вакантності, то за словами директора департаменту торгових площ Arricano Real Estate Plc Дениса Корнути, у всіх проєктах компанії вона знаходиться на технічному рівні, а по київських навіть є лист очікування на зайняття площ. За даними УРТЦ, в 2023 році заповнюваність ТЦ, що входять до вибірки RWBI, зберіглась на рівні 95% для київських ТЦ та на рівні 98% в регіональних об’єктах.
Також поступки, на які змушені були піти орендодавці на початку повномасштабного вторгнення, в 2023 році були переглянуті. Орендні ставки почали повертатися до ринкових. Середня ставка оренди на ліквідні вакантні лоти за 1 кв. м GLA без врахування ПДВ в 2023 році склала: на лоти площею до 50 кв. м — $38, площею 50-149 кв. м — $33, площею 150-249 кв. м — $21, площею 250 кв. м та вище — $15.
Аналіз ринку нерухомості від UTG
Сукупну пропозицію на ринку торговельної нерухомості Києва оцінюють у 250 тис. кв. м, водночас висока девелоперська активність спостерігається і в регіонах, випливає з дослідження компанії UTG.
"Лише в Києві є близько 50 анонсованих проєктів, які можуть з'явитися в найближчій перспективі. Багато з них перебувають на високій стадії готовності: майже готовий Ocean Mall, на високій стадії ТРЦ Lukiyanivka, "Дитячий світ". Є й проєкти, реалізацію яких призупинено. Крім того, у складі майже кожного житлового комплексу анонсовано доволі великі комерційні приміщення площею 5-15 тис. кв. м невеликих супермаркетів, чи то торгових центрів", - розповів керівник департаменту стратегічного консалтингу UTG Костянтин Олійник на пресконференції в агентстві "Інтерфакс-Україна" в четвер.
Сукупну пропозицію нових площ у Києві оцінюють у 250 тис. кв. м. Так, у 2024-2025 роках задекларовано до відкриття ТРЦ White Lines (28 тис. кв. м), New Ray (34,5 тис. кв. м), April Mall (36,5 тис. кв. м), BalticSky (20 тис. кв. м), Ocean Mall (110 тис. кв. м), Lukiyanivka (47 тис. кв. м) та ін.
За словами експерта, наразі девелоперська активність поступово зміщується в західні області України, проте в найбільших містах центральних, східних і південних областей також анонсують великі проєкти.
"Девелоперська активність спостерігається в багатьох містах України. В Одесі анонсовано приблизно 20%, у Дніпрі будується кілька великих проєктів і близько 10 невеликих площею до 4 тис. кв. м. Водночас девелоперська активність зараз зміщується до західних регіонів України. У перспективі трьох-чотирьох років усі ці об'єкти поступово виходитимуть на ринок, і це впливатиме на вакантність", - розповів він.
За даними UTG, до відкриття поточного року в Одесі заявлено ТРЦ "Акварель" (7,5 тис. кв. м), МФК IT Town (15 тис. кв. м), Portico Mall (5 тис. кв. м), тоді як сукупна пропозиція, включно із замороженими і заявленими до запуску у 2023 році проєктами, становить понад 306 тис. кв. м.
У Дніпрі на 2025 рік заявлено відкриття Terra-Nova (23,1 тис. кв. м) і МФК "Січ" (23,1 тис. кв. м). Сукупна пропозиція оцінюється в 164,3 тис. кв. м.
Серед очікуваних проєктів у Хмельницькому на 2024 рік заявлено відкриття ТРЦ "ТЕМП" (14,6 тис. кв. м), БФК Sport City (50 тис. кв. м), 2-3 черги ТРЦ Urban Street (18 тис. кв. м); на 2025 рік - ТРЦ Proskyriv Plaza (24,6 тис. кв. м) і БФК Harmony Plaza (25 тис. кв. м). Сукупна пропозиція на ринку торговельної нерухомості міста становить 145,7 тис. кв. м.
Перспективна пропозиція ТРЦ у Запоріжжі становить 228 тис. кв. м, проте анонсовані проєкти наразі заморожено, включно з ТРЦ Khortitsa Mall (69 тис. кв. м), River Park (колишній "Караван", 67,5 тис. кв. м), Alexander Plaza (46 тис. кв. м), "Аполло" (40 тис. кв. м) та ін.
Тим часом в Ужгороді заявлені до введення в найближчі два роки об'єкти включають ТРЦ "Україна" (11,7 тис. кв. м), Korona (7,8 тис. кв. м), а також торговельний центр на вул. Гагаріна (2 тис. кв. м).
Як зазначила в компанії, в інших регіонах України на 2024 рік заявлено відкриття ТРЦ Bucha Gallery (66 тис. кв. м, Буча Київської обл.), Green Gallery (62,6 тис. кв. м, смт Чабани Київської обл.), Sakura Park (9 тис. кв. м, Кам'янець-Подільський), А7 (7,5 тис. кв. м, Івано-Франківськ), Pokrovsky (4,5 тис. кв. м, Ізмаїл Одеської обл.), "Росвигівський" (3,5 тис. кв. м, Мукачево Закарпатської обл.).