1. Тенденції на ринку
Ринок складається з численної кількості культур, найбільш популярними серед українських споживачів є:
- Салати – латук, айсберг, ромен, суміші.
- Зелень - кінза, шпинат, цибуля, петрушка, кріп.
- Пряні культури - м’ята, базилік, розмарин, естрагон, тим’ян, фенхель, рукола.
Фактори впливу на ринок:
Зростання попиту на здорові продукти. За останні роки зберіглась тенденція щодо споживання здорових продуктів. Під час пандемії коронавірусу, питання про здоровий спосіб життя та раціон харчування стало пріоритетом для багатьох осіб, які раніше зневажливо відносились до даної продукції. Саме тому, при негативній демографії населення, ємність ринку зелені зростала протягом 3 років до 2022 року.
Демографічна криза. Внаслідок повномасштабного вторгнення росії на територію України по різним оцінкам виїхало до 7 млн. громадян. Оскільки зелень є масовим товаром, його споживання значним чином скоротилося в 2022 році. Зміна демографічної ситуації і в подальшому буде впливати на обсяги реалізації продукції на внутрішньому ринку.
Втрата посівних площ. Війна впливає не тільки на демографію населення, але й на можливості вирощування продукції. Загрозою є як фізичне знищення врожаю, так і можливі техногенні катастрофи. Так, 6 червня було підірвано Каховську ГЕС, внаслідок чого рівень води стрімко зріс в районах русла Дніпра. Вода спричинила шкоду не тільки існуючим посівним площам, але і унеможливила на довгий термін будь-яку сільськогосподарську діяльність на цих територіях.
Підвищення цін на енергоресурси. З 1 липня 2023 року зросла ціна на електроенергію на 35%. Також, з 1 липня 2023 року уряд країни повернув ПДВ та акцизи на пальне. Ставку ПДВ повернуто до 20% (попереднє значення 7%). Після таких змін акциз на бензин зріс більше ніж удвічі - до €213, на дизпальне - майже на 40% - до €140 за 1000 л. Доступність цих ресурсів в сільському господарстві є вкрай важливою, оскільки використовується в теплицях (електроенергія на освітлення, функціонування кондиціонерів тощо) та на відкритому ґрунті (пальне для сільськогосподарської техніки). Подорожчання енергоносіїв спричинить підвищення собівартості зелені, що вкрай негативно вплине на прибутки аграріїв.
Автоматизація виробництва та розвиток сільськогосподарських технологій. Завдяки автоматизації вирощування сільськогосподарських культур, агропідприємствам стало значно легше вирощувати зелень, за рахунок чого досягається висока якість вирощуваних товарів. Також, автоматизація дозволила підприємствам застосовувати менше людських ресурсів. Отож, розвиток технічної галузі по відношенню до сільгосп виробництва позитивно впливає на ринок зелені.
Таблиця 1
Розрахунок ємності ринку зелені в 2019-2022 рр. (без врахування тіні), тис. тонн
|
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
Ємність ринку |
57,07 |
63,08 |
60,95 |
56,52 |
Темп приросту, % |
|
11% |
-3% |
-7% |
Джерело: оцінка Pro-Consulting
У 2022 році було розпочато повномасштабне вторгнення в Україну з боку росії, що негативно вплинуло на усі сектори економіки.
Чинники скорочення ємності ринку зелені:
- Негативна демографія населення – через скорочення населення України стрімко знизився попит на харчові продукти, зокрема на зелень.
- Окупація територій сільськогосподарського призначення – скорочення зрошуваних територій і, відповідно, скорочення пропозиції від виробників.
- Непридатність с/г земель для вирощування через військові дії.
- Скорочення доходів населення.
2. Вирощування зелені
Якщо раніше зелень вирощували в основному на Півдні країни, то протягом останніх років географія виробництва салатів значно розширилася і зараз її вирощують в усіх регіонах. Основна привязка - місця збуту. Споживачі свіжої зелені мешкають у мегаполісах, тож великі виробництва сконцентровані біля Києва, Одеси, Запоріжжя, Харкова тощо.
За даними статистики, культивування зелені у 2022 році сконцентровано на Заході України, тому обсяги вирощування зелені не зазнали суттєвих змін протягом року. Основними областями, де вирощувалась зелень в 2022 році стали (в порядку зменшення обсягів): Львівська, Вінницька, Чернівецька та Житомирська області.
Діаграма 1
Динаміка обсягів вирощування зелені (загально) в 2019-2022 рр., тис. тонн*
Джерело: оцінка Pro-Consulting
3. Зовнішня торгівля та ЗЕД
Українське сільське господарство експортує незначні обсяги товару і зосереджується на внутрішньому ринку. 2022 рік виявився для експорту зелені найбільш складним, тож обсяги скоротились на 93%. Причиною цьому стало ускладнення логістики та значне підвищення собівартості продукції.
Діаграма 2
Динаміка експорту зелені досліджуваних культур 2019-2022 рр., в натуральному вираженні, тис. тонн
Джерело: оцінка Pro-Consulting
Діаграма 3
Динаміка імпорту зелені в Україну 2019-2022 рр., в натуральному вираженні, тис. тонн
Джерело: дані Державної митної служби України, оцінка Pro-Consulting
Серед усіх видів зелені найбільше імпортують салати.
Діаграма 4
Структура імпорту зелені в Україну 2021-2022 рр., в натуральному вираженні, тонн,%
Джерело: оцінка Pro-Consulting
4. Аналіз споживання зелені
Ринок не сформований, тому що в Україні немає постійного споживання зелені. Наші співвітчизники вживають зелені у вісім разів менше, ніж у Словаччині, де обсяги споживання зелені у пять разів менше, ніж в середньому по Європі. Експортних поставок з України практично немає. При цьому зелень у європейських супермаркетах коштує приблизно в чотири рази дешевше будь-якої пори року, ніж у вітчизняних. Тож українці вітамінізуються за рахунок більше дешевих овочів.
Існує два основних канали продажу зелені від виробників. Через канал В2В реалізується більшість зелені, оскільки в цей канал входять не тільки роздрібні підприємства (супермаркети), які перепродають зелень, але і заклади харчування, де зелень використовується в якості інгредієнтів до салату, приправ тощо. Через канал В2С діють дрібніші виробники, які мають власні мережі збуту продукції.
- Канали закупівель:
- Роздрібний сегмент. В цьому сегменті споживачі придбають зелень у супермаркетах, магазинах органічних продуктів, крамницях здорового харчування та інших місцях, де продається зелень для безпосереднього споживання.
- HoReKa сегмент. В цьому сегменті зелень закуповують ресторани, готелі, кейтерингові компанії та інші заклади громадського харчування для використання в своїх стравах, або переробні підприємства для використання в виготовленні консервованих страв та соусів.
- Оптовий сегмент. В цьому сегменті зелень закуповують постачальники, дистрибютори та інші організації, які постачають зелень іншим підприємствам, які далі реалізовують її споживачам.
- Групи споживачів.
- Домашні споживачі. Ця група включає осіб, які купують зелень для свого особистого вживання вдома. До цієї групи можуть належати люди, які підтримують здоровий спосіб життя, вегетаріанці, вегани, а також ті, хто цінує свіжість та якість продуктів.
- Ресторани та готелі. Ця група включає заклади громадського харчування, які використовують зелень як інгредієнт у своїх стравах. Сюди входять ресторани різних типів (італійські, азіатські тощо), кафе, бари, готелі, кейтерингові компанії та інші подібні заклади.
- Фудсервіс та кейтеринг. Ця група включає компанії, які надають послуги з організації харчування на робочих місцях, на заходах (конференції, виставки тощо), у навчальних закладах та інших місцях, де потрібне харчування великої кількості людей.
- Органічні продукти (еколавки). Ця група включає споживачів, які активно підтримують органічне харчування. Вони можуть бути як домашніми споживачами, так і представниками ресторанів, готелів та інших закладів.
5. Висновки
2022 рік суттєво вплинув на розвиток української сільськогосподарської галузі, зокрема на ринок зелені. До того моменту, коли почалось повномасштабне вторгнення росії в Україну, ринок зелені мав сталу тенденцію до зростання обсягів виробництва вітчизняними компаніями та поступове скорочення обсягів імпорту. Варто відзначити, що велика частка ринку (30%) перебуває в тіні, що негативно діє на офіційних виробників зелені. Вплив здійснюється низькими цінами на тіньову продукцію, яку продають переважно люди з сільської місцевості не сплачуючи при цьому податки за реалізований товар.
Серед зовнішніх негативних факторів впливу варто виділити військові дії та їх наслідки, а саме – заміновані ділянки на сході, артилерійські обстріли та екокатастрофи, які прямо впливають на можливість вирощування на сільськогосподарських ділянках.
Сьогодні зростає попит на салатну групу та нові культури, що з’являються у продажу. Зокрема, в «METRO» щороку збільшується асортимент мікрогріну — це мікрозелень люцерни, соняшника, редису, салату та зеленого горошку, попит на цю продукцію зростає, особливо у клієнтів HoReCa.
В «METRO» передивилися свій асортимент салатів за минулий рік і в результаті збільшили постачання локальної продукції до 31%, а імпорт скоротили на 46%.
Одним з перспективних напрямів вирощування може бути черемша з теплиць, якої зараз не вистачає на ринку.
Що стосується цін, то середні цінники на салати залишилися незмінними. Але періодично виникають сплески цін — через погодні аномалії.
Щодо прогнозну розвитку ринку. Не зважаючи на війну в країні, тенденція здорового харчування є і все більше споживачів відкривають для себе здоровий спосіб життя та правильне харчування. Це свідчить про зростання попиту на ринку зелені.
Проте існує проблема, яка залишається актуальною – зменшення цільової аудиторії споживачів, тобто населення України. Через війну багато людей виїжджають за кордон, більш того, неможливо завозити товар на тимчасово окуповані території. Проте, прогнозується повернення населення після закінчення активних бойових дій, тобто підвищення попиту як з боку пересічних споживачів та закладів харчування, так і з боку переробних підприємств, що будуть нарощувати обсяги виробництва своїх товарів.
Загалом, ринок овочівництва зараз розвивається, країна та міжнародні донори виділяють кошти на організацію тепличного господарства. Виробники працюють на відновлення економіки і розвиток експортних поставок. Тож, за прогнозами, обсяги внутрішнього виробництва зелені будуть зростати.