1. Розвиток попри війну. Ринок кав’ярень Києва
Ринок кавярень у Києві продовжую зростає попри всі загрози воєнного часу, та демонструє загальну тенденцію до «незламності» бізнесу та суспільства. В умовах нестабільності на ринку, власники коригують бізнес-моделі, розвивають незвичні для них напрями та опановують нові формати роботи.
В попередні роки український ринок кави розвивався відповідно до світової тенденції зростання виробництва та стабільного збільшення попиту. Крім того, одним із ключових драйверів зростання ринку кави в Україні стало безмитне ввезення зеленого зерна. Україна не вирощує кавові зерна, але завдяки нульовому миту на зелене зерно компанії стали обсмажувати каву всередині країни. Така бізнес-модель виправдовує себе, оскільки вартість смаженого зерна вдвічі перевищує ціну зеленого. В 2022 році найбільший вплив на ситуацію на ринку, вочевидь, мали повномасштабна війна та її наслідки.
Впродовж останніх років спостерігалося зростання сегментів як дешевої, так і specialty кави. На ринок кавярень активно входили нові мережеві гравці, представлені АЗС, супермаркетами та магазинами біля будинку. Вони пропонують відносно дешеву та «швидку» каву в паперовій склянці, яку можна взяти з собою. Відповідно, ринок рухається у бік розширення клієнтської бази та зміни позиціонування самого напою. З іншого боку, розвивається також особлива кава і кавярня 3-ї хвилі. Зростає популярність альтернативної кави: фільтра та подібних. Це означає, що серед тих клієнтів, які не є цільовою аудиторією «швидкої кави», а віддають перевагу професійним напоям, зростає поінформованість про нові трендові види кави.
2. Тенденції на ринку кав’ярень та чинники впливу
Найменше очікуваною тенденцією у 2022 р. виявилось збільшення кількості кавярень. Незважаючи на повномасштабну війну та економічну кризу, кількість закладів у Києві впродовж 2022 року зросла на 15% порівняно з 2021 роком. Це продовжило тренд відновлення ринку після кризи, пов’язаної з COVID-19, адже ринок кавярень активно розвивався у вересні-лютому перед вторгненням, було відкрито багато нових закладів. Принаймні така тенденція актуальна для столиці, де бойові дії йшли лише в перші тижні вторгнення і не завдали серйозної шкоди місту.
Основні чинники, які вплинули на бізнес кав’ярень в останні 2 роки можна поділити на локальні: перебої з енергопостачанням, міграція населення, інфляція та зниження купівельної здатності споживачів, та глобальні: зростання цін на робусту, тренди на нові формати (кав’ярні третьої хвилі) та на екологічний спосіб життя.
З початком повномасштабного вторгнення Росії у лютому 2022 року багато мешканців Києва покинули столицю. Ті, що залишилися у місті, змінили свій звичний спосіб життя, до якого входили походи до кавярні. Тому у березні та квітні заповнення тих київських кавярень, які залишилися відкритими, перебувала на рівні 10-30%. Наприкінці квітня – на початку травня фронт більшою мірою стабілізувався, і битва за Київ була виграна. Люди почали повертатися до міста, і показники заповнення кавярень почали відновлюватись, але восени кав’ярні зустріли новий виклик – проблеми з постачанням електроенергії.
У ситуації віялових відключень світла деякі кав’ярні змінювали формат роботи – якщо дозволяла площа приміщення починали працювати в форматі коворкингу, надаючи відвідувачам можливість працювати, або зарядитись від генератора. В період осені та зими 2022-2023 рр. попит поступово зростав не лише через природню сезонність, а і через обмежену можливість пити каву вдома.
3. Зростання ціни на каву
За останній рік відбулися 2 хвилі подорожчання кави, які були викликані одразу декількома причинами – зростанням світових цін на робусту, інфляцією в Україні, зростанням цін на логістику. Компанії, які надають послуги по обсмажуванню кави вже анонсують ще одне зростання цін на каву на 45-50% восени 2023 року. Оскільки вартість сировини є основною складовою собівартості напоїв, то власники опиняються перед непростим вибором – підвищувати ціни, або втрачати прибуток.
Діаграма 1
Структура вартості кави у кав’ярні
Джерело: оцінка Pro-Consulting
4. Оцінка споживання та прогнози розвитку
За дослідженням, проведеним Pro-Consulting на початку 2023 року, найпопулярнішими у Києві є мережеві кавярні, а також кавярні третьої хвилі. Кавярні третьої хвилі - це кавярні, які відрізняються від конкурентів особливим підходом до кави, дизайном, незвичайною локацією, унікальними десертами, фірмовою кавою, у кожного такого закладу є певна впізнаваність та лояльна аудиторія. Майже завжди кав’ярні третьої хвилі – це окремі заклади, які не входять до мережі.
Якщо розглядати тенденції щодо районів Києва, то у центральній частини міста поширені кав’ярні третьої хвили та кавярні високого цінового сегмента, з ціною в 2-3 рази вище за середній. Також для центру характерні мережеві кавярні на виніс, більш доступні за цінами для значної частки населення.
Щодо Лівого берегу, то тут простежується тенденція до невеликих бюджетних кафе на 1 поверсі ЖК. Найчастіше це немережеві кавярні з невисокими цінами та невеликим потоком клієнтів. Часто власники самі працюють у своїх кавярнях такого типу. Біля метро навпаки більш поширені мережеві кавярні, які працюють у режимі «кофе-поінтів» без столиків.
Таблиця 1
Райони Києва по кількості кав’ярень та населення
Район |
Кількість кав’ярень |
Населення району, осіб |
Осіб на 1 кав’ярню |
Шевченківський |
372 |
212 955 |
572 |
Печерський |
229 |
164 090 |
717 |
Подільський |
222 |
209 678 |
944 |
Голосіївський |
214 |
252 211 |
1179 |
Дарницький |
231 |
348 107 |
1507 |
Дніпровський |
203 |
356 829 |
1758 |
Солом’янський |
213 |
384 585 |
1806 |
Оболонський |
164 |
316 921 |
1932 |
Деснянський |
159 |
366 178 |
2303 |
Святошинський |
140 |
340 945 |
2435 |
Джерело: оцінка Pro-Consulting
Проте найбільша частка кави на українському ринку споживається у домашніх умовах. Найчастішим місцем купівлі зернової та меленої кави є гіпер-і супермаркети. На них припадає 44% продажів у натуральному вираженні. Також активно останнім часом зростає частка продажу кави кінцевим споживачам через мінімаркети та магазини біля будинку. Із загального споживання кавових напоїв лише 23% належить спеціалізованим кавярням.
Діаграма 2
Структура споживання кави в Україні за сегментами в 2022 році
Джерело: оцінка Pro-Consulting
Ринок кавярень показав себе як один із найбільш стійких до впливу війни в Україні, не в останню чергу завдяки гнучкості бізнес-моделей та значній частки мережевих закладів, кількість яких балансується: на місце зачинених приходять нові.
За прогнозами, ринок кавярень продовжуватиме зростати, в основному за рахунок збільшення попиту та цін на кавову продукцію, проте темпи зростання будуть поступово сповільнюватися.
Базовий прогноз ґрунтується на збереженні поточних тенденцій розвитку галузі та економіки в цілому, відсутності впливу додаткових негативних факторів з боку внутрішніх та зовнішніх політичних, економічних, природних, соціально-культурних та техногенних факторів. Так, за базовим сценарієм:
- обсяг імпорту не обсмажених кавових зерен збільшуватиметься;
- ареал бойових дій буде поступово зменшуватись;
- споживча інфляція стабілізується;
- цін на сировину для кави продовжать зростати;
- частка постійних споживачів кави «поза домом» збільшиться.