Майже половина з опитаних 142 німецьких компаній готова інвестувати в Україну

Майже половина з опитаних 142 німецьких компаній готова інвестувати в Україну

Попри війну, німецький бізнес бачить потенціал для інвестицій в Україні

Згідно з новим дослідженням «Німецько-український бізнес-огляд 2024» (англ. 2024 German-Ukrainian Business Outlook), вперше проведеним KPMG в Німеччині та Німецько-Українською промислово-торговою палатою (AHK Ukraine), майже половина з опитаних 142 німецьких компаній готова інвестувати в Україну, сприймаючи це як стратегічну можливість для розширення своєї діяльності на нових ринках: 43% німецьких компаній планують нові інвестиції, незважаючи на війну, що триває. Основними умовами для розширення діяльності є політична та економічна стабільність (61% та 51% відповідно), наявність державного фінансування та гарантій (28%).

«Попри війну, що триває в Україні, запуск спеціалізованої практики з фокусом на Україну у KPMG в Німеччині та проведення першого «Німецько-українського бізнес-огляду» готовності німецького бізнесу інвестувати в Україну є позитивною ознакою, — говорить Андрій Цимбал, керуючий партнер KPMG в Україні. — Дослідження важливе для поглиблення економічних зв'язків між нашими країнами. Ми, у KPMG в Україні, визнаємо важливість кожного зусилля на шляху до відновлення української економіки та тісно співпрацюємо з колегами у Німеччині й AHK Ukraine».

Стриманий оптимізм серед німецьких компаній щодо бізнес-клімату в Україні

Німецькі компанії висловлюють змішані оцінки поточного бізнесового клімату в Україні. За результатами опитування, 24% респондентів оцінюють ситуацію як хорошу, стільки ж вважають її поганою. Втім, 42% опитаних вірять, що бізнес-ситуація покращиться протягом наступних дванадцяти місяців, лише 10% очікують погіршення, а 48% не передбачають значних змін.

«Німецькі інвестиції можуть значно сприяти зміцненню економіки України, — каже Ніколай Кіскалт, партнер KPMG в Німеччині, керівник практики у Німеччині по роботі з клієнтами в Центральній та Східній Європі. — Як велика промислова держава, Україна пропонує значний потенціал для німецьких компаній, особливо в енергетиці, фармацевтиці, ІТ та аутсорсингових галузях».

Майже половина німецьких компаній готова до збільшення інвестицій

Необхідність фінансування для підтримки та відновлення української інфраструктури є колосальною. За прогнозами Світового банку, витрати на ці цілі досягнуть 486 млрд доларів США протягом наступного десятиліття, що вимагатиме залучення державних та приватних коштів.

Більше чотирьох із десяти опитаних німецьких компаній (43%) планують нові інвестиції в Україну вже у наступні дванадцять місяців, що свідчить про їхнє бажання долучитися до відновлення країни. Лише 8% компаній розглядають можливість виведення інвестицій.

Серед опитаних німецьких компаній, що планують встановити або розширити свій бізнес в Україні, 59% вважають налагодження міцних зв'язків з місцевими компаніями та мережами найважливішим фактором успіху. 54% підкреслюють значення доступу до всебічної та надійної інформації про місцевий ринок, а 37% наголошують на важливості безпечних та зручних ділових поїздок до України.

Можливості для зростання та основні вимоги

Майже половина німецьких компаній (48%) вважає доступ до українського ринку значущою бізнес-можливістю, а 39% компаній позитивно оцінюють наявність кваліфікованої робочої сили. «Україна є однією з найбільших країн Європи, має кваліфіковану робочу силу, зокрема, наукова та технічна освіта тут завжди була на високому рівні. Крім того, завдяки родючому ґрунту та вигідному логістичному розташуванню, країна є привабливим місцем для ніаршорингу (англ. nearshoring — практика перенесення бізнес-процесів або виробництва в країни, які географічно або культурно близькі до країни базування компанії)», — пояснює Райнер Перау, голова правління AHK Ukraine.

Понад чверть компаній (28%) підкреслюють високий рівень цифровізації в Україні, зокрема і відмінну цифрову інфраструктуру та значну кількість ІТ-фахівців як важливу бізнес-можливість.

Для більшості опитаних німецьких компаній, політична (61%) та економічна (51%) стабільність є ключовими факторами для розширення діяльності в Україні. Окрім того, 28% респондентів вважають доступність державного фінансування та гарантій ще одним важливим аспектом для залучення та розширення інвестицій.

Основні виклики для інвестування в Україні: воєнні ризики та внутрішні загрози

Для більшості опитаних компаній (53%) війна, що триває в Україні, є головним викликом для стабільних довгострокових інвестицій. Велика увага приділяється ризикам для безпеки працівників, які хвилюють 38% респондентів. Майже третина (31%) вказує на корупцію як на значну перешкоду для бізнесу.

Доступність робочої сили також залишається серйозною проблемою, особливо під час війни (24%). Прийнятий нещодавно закон про мобілізацію, який був ухвалений після завершення опитування для цього дослідження (проводилося з 23 квітня до 12 травня 2024 року) та вже набув чинності, ще більше обмежує доступність робочої сили.

Програми фінансування: необхідне підвищення обізнаності серед компаній

Після США, які витратили 70.4 млрд євро на гуманітарну, фінансову та військову допомогу, Німеччина стала другою за величиною донорською країною для України з внеском у розмірі 23.1 млрд євро. Це значно перевищує внески Великобританії (15.9 млрд євро), Данії (8.8 млрд євро), Японії (7.8 млрд євро) та Франції (6.8 млрд євро). Значні кошти та гарантії, надані Німеччиною та ЄС, мають важливе значення для інвестиційних рішень в Україні.

«Програми фінансування ЄС та Німеччини, а також інших країн та інституцій для відновлення України відкривають бізнесові можливості саме для німецьких компаній, які працюють у відповідних галузях. Ключовими секторами для приватних інвесторів є насамперед енергетика та державна інфраструктура. Крім того, ці програми також стимулюють інтерес у різних галузях промисловості та в аграрному секторі. — зазначає Андреас Глунц, керуючий партнер міжнародного бізнесу в KPMG в Німеччині. — Відносно низький рівень участі та недостатня обізнаність про існуючі програми фінансування підкреслюють потребу ширшої комунікації про доступні можливості фінансування та, за необхідності, їх коригування, щоб ними могла скористатися більша кількість компаній».

За результатами дослідження, 36% опитаних компаній вже визнали великий потенціал, який надають ці програми фінансування. Проте, наразі лише малий відсоток респондентів (10%) скористався цими програмами, чверть (26%) планує це зробити у майбутньому, тоді як одна з п'яти компаній (20%) не чула про ці можливості, а 35% вважають, що ці програми не відповідають їхнім потребам.

Читайте також