Як українські стартапи можуть залучити інвестиції у 2025 році

Як українські стартапи можуть залучити інвестиції у 2025 році

Дослідницька агенція GreenDuck Research провела дослідження та зібрала ключові рекомендації від інвесторів, які можуть допомогти українським стартапам знайти джерела фінансування. 

Війна змусила фаундерів бути стратегічнішими, але водночас на ранній стадії розвитку стартапи часто допускаються критичних помилок.

Українські стартапи стали зрілішими. Що змінилось?

Як українські стартапи можуть залучити інвестиції у 2025 році

Війна, як не парадоксально, змусила фаундерів бути стратегічнішими. Менше «гучних» ідей — більше прорахованих бізнес-моделей. Менше «креативу заради креативу» — і більше уваги до того, що реально працює.

Згідно з дослідженням, понад 70% українських стартапів орієнтуються на глобальні ринки — США, Європу, MENA. Найголовніша мотивація для них — не просто «запустити продукт», а створити той, що виживе й масштабуватиметься. Час, стійкість та ефективність процесів стають головними аргументами для розвитку.

Проблема не в ідеях. Тоді в чому?

Як українські стартапи можуть залучити інвестиції у 2025 році

Дослідження показало, що часто стартапи не мають чіткого розуміння
інвестиційного процесу та припускаються критичних помилок, таких як:

  • хаотичний підхід до пошуку інвесторів;
  • відсутність комунікаційних навичок та знання мови;
  • нереалістичні очікування щодо умов інвестування;
  • недовіра до інвесторів та нерозуміння їхніх потреб.

Згідно з експертними оцінками, залучення початкового фінансування для стартапів в Україні на рівні $30 000–50 000 не становить значної проблеми.

Основна проблема — не гроші, а нерозуміння, як вести бізнес. Багато стартапів на ранніх стадіях не можуть пояснити, чому їхній продукт не генерує дохід і чого саме йому бракує.

Це свідчить про те, що вони не вміють правильно підходити до своєї ідеї з бізнесової думки: не мають навичок управління фінансами, не розуміють, як рахувати та планувати. Ця проблема є основною перешкодою для розвитку стартапів і унеможливлює ефективний фандрейзинг.

Якщо ж стартапи навчилися правильно управляти фінансами, рахувати, планувати та тестувати свої ідеї, підтверджуючи їхню життєздатність, їхній продукт має приносити дохід. Однак, в поточних умовах звернення до інвесторів без підготовки є наївною стратегією, яка не відповідає очікуванням ринку.

Глобальні тренди та нові можливості для українських стартапів

Як українські стартапи можуть залучити інвестиції у 2025 році

Сьогодні спостерігається бурхливий розвиток технологій штучного інтелекту: ШІ-стартапи опинилися в центрі уваги, і дедалі більше компаній вбудовують ШІ у свої продукти, щоб залишатися конкурентоспроможними. Це породжує тренд, коли навіть класичні B2B-проєкти додають ШІ-функціональність — часто не як основну цінність, а як must-have для ринку.

Серед напрямків, що демонструють найбільший потенціал, вирізняються DeepTech, MedTech, Biotech і DevTools — усе, що допомагає розробникам і підсилює якість сервісів.

Актуальними є також і Fintech-рішення для оптимізації фінансових процесів, а також технології в Automotive-секторі, які сприяють трансформації промисловості.

Окремо варто згадати Enterprise Solutions — інструменти для ефективного управління бізнесом, і ШІ-рішення для автоматизації продажів та внутрішніх процесів компаній.

Загалом, будь-який продукт, що покращує продуктивність і автоматизує рутину, має хороші перспективи. Стартапи, які працюють у цих нішах, цілком можуть розраховувати на високий інтерес з боку інвесторів, підкреслюють в дослідженні. 

Хто і де інвестує

Як українські стартапи можуть залучити інвестиції у 2025 році

Географія інвестицій виглядає наступним чином:

 
  • 65% — США (і навіть європейські фонди часто працюють із американськими грошима);
  • 30–35% — Німеччина, Швейцарія;
  • Польща — активно працює як хаб для залучення американських коштів.

Найефективніший шлях:

  • старт з інкубаторів, грантів, локальних програм;
  • краще збудувати кейс на $10 000–50 000, потім показати traction — і тоді можна рухатись до більших фондів.

Як українські стартапи можуть залучити інвестиції у 2025 році

Ключова роль нетворку та експертизи

Підтримка менторів, ком’юніті, партнерських програм сьогодні важливіша, ніж будь-коли. Українські стартапи активно шукають акселератори за кордоном, беруть участь у міжнародних хакатонах, будують нетворк із VC-фондами напряму. Сильна підтримка з боку діаспори та міжнародної tech-спільноти — ще один потужний драйвер.

Ключові інсайти дослідження

  • Де знайти гроші? Найбільше капіталу зосереджено в США, навіть європейські фонди часто працюють з американськими інвесторами. На ранніх етапах одним із кращих варіантів залишається державне
    фінансування.
  • Що важливо для інвесторів? Стартап повинен мати не просто ідею, а працюючий бізнес з першими клієнтами, чітку фінансову модель та прозорість витрат.
  • Як знайти правильного інвестора? Варто шукати фонди, які вже працюють у вашій ніші, а також брати участь в акселераторах, які відкривають двері до потрібних контактів.
  • Тренди інвестування 2024-2025: акцент на швидку окупність, надійні бізнес-моделі та присутність жінок у стартапах.

«Безумовно, навички пітчингу та побудови бізнес-моделі залишаються критично важливими. Але для мене стало справжнім відкриттям, що понад половина стартапів, з якими ми спілкувалися, стикаються зі складнощами саме на етапі тестування своїх рішень. Багатьом з них бракує доступу до виробничих потужностей, можливостей апробації продукту в умовах реального ринку, наукомістких платформ і консультацій з технічними фахівцями. Це той вид підтримки, якої часто не вистачає, навіть за наявності бізнес-менторів та інвесторів», — зазначила Катерина Вершиніна, співзасновниця креативного агентства 4Press і бізнес-аналітичної компанії GreendDuckю.

Читайте також