У 2007 році в Україні нараховували 190 франчайзингових компаній, в 2020 році вже 800 вітчизняних франшиз, а на початок 2023 року кількість компаній зменшилася і становила близько 550 франшиз.
Основною причиною зменшення пропозицій на ринку стала війна в Україні та ковід. В сфері послуг найбільше постраждали ті напрямки, які працювали з зовнішнім туризмом, культурно-масовим і розважальним сегментом та HORECA.
Компанії, які пережили 2019-2022 роки, тільки зміцнили свої позиції на ринку, тому до них варто придивитися.
ТОП франшизи в Україні, представлені в рамках Franch Space Kyiv 2023
Назва компанії |
Галузь |
Скільки відкрито локацій ? |
Які основні регіони присутності ? |
Як давно кмпанія на ринку ? |
Скільки відкрито своїх локацій під власним керуванням , скільки локацій під керуванням франчайзі? |
Яка середня вартість відкриття локаціі? |
Який паушальний внесок? |
Який роялті ? |
Family піца, суші, вок |
HoReCa |
27 |
Дніпропетровська, Івано-Франківська області |
5 років |
власних локацій 27 |
$35 000 |
$5 000 |
3,5% , з другого року 5% |
Sushi Take Out |
HoReCa |
15 |
Київ, Дніпро, Одесса, Кривий Ріг |
2 роки |
8 своїх, 7 по франшизі |
$20 000 |
$8 000 |
4% |
OnTaxi |
Послуги |
48 |
Харківська, Черкаська, Кіровоградська, Закарпатська, Полтавська, Дніпропетровська |
7 років |
15 по фрашнизі, 33 по прямій моделі |
50 000 UAH |
50 000 UAH |
0 |
Mafia World Game |
Послуги |
14 |
Як правило, на 1 місто, 1 клуб |
13 років |
1 локація відкрита під своїм керуванням, 13 під керуванням франчайзі |
$2 400 |
0 |
0 |
Еко-лавка |
Рітейл |
55 |
Київ, Кременчуг, Миколаів, Черкаси, Дніпро |
12 років |
На зараз: 24 материнських, 31 франчайзинговий |
$20 000 |
65 000 UAH |
3% |
Fishki Food |
food рітейл |
42 |
Київ |
Компанія Форнетті з 2004, ребрендинг 2020 Fishki Food |
власні- 10 франчайзингові- 32 |
$12 000 |
100 000 UAH |
3,5% (2.5% від ТО, 1% маркетингова діяльність) |
Бінокль Кава |
Кавярня самообслуговування |
53 |
Вся Україна |
11 років |
12 точок під власним керуванням, 41 - франчайзі |
$4 990-6 100 |
$1 000 |
0 |
Мережа супермаркетів SPAR та Наш Край |
Рітейл |
257 |
21 області України |
22 роки |
28 власні ТТ |
$50 000 |
0 |
Роялті-залежно від площі або від товарообігу |
“Zernova Coffee to go” |
Кавярня самообслуговування |
220 |
Представлені в усіх регіонах України, але основний регіон присутності-це Західна Україна. |
2 роки |
На данному етапі роботи та розвитку компанії, ми позіціонуємо себе як виробник та надійний партнер для наших франчайзі, саме через це, в нашої компанії немає власних кав‘ярень, адже це окремий вид діяльності. |
175 000 UAH |
0 |
0 |
BANDA PIZZA |
HoReCa |
9 |
Центральний регіон України |
5 років |
6 своїх 3 франчайзинг |
$21 400 |
$5 000 |
5% |
Food Coffee Company |
Кавярня самообслуговування |
11 |
Західна Україна |
7 років |
11 власних |
$35 000 |
$1 000 |
0 |
ТзОВ "Родинна ковбаска" |
Food рітейл |
175 |
Західна Україна, Вінниця, Житомир |
24 роки |
124 Власний рітейл та 51 Франчайзинг |
1,2 млн. UAH |
$1 500 |
1% |
Total Fitness |
Послуги |
9 |
Львів, Рівне, Київ, Бровари, Бориспіль, Чернігів |
8 років |
Всі локації під власним керуванням |
$ 200 000 |
0 |
0 |
ТМ Хакі |
Рітейл |
3 |
Київ та Київська обл |
з 2022 року маємо офлайн бізнес, з 2014 року є виробниками військової форми та екіперування. |
Під власним керуванням маємо 3 діючих магазина , та 1 магазин під керуванням франчайзі |
800 000 UAH |
від 240 тис грн до 360 тис грн. |
2-3% |
GWater |
Рітейл (вендінг) |
1000 |
Області: Хмельницька, Київська, Вінницька, Львівська, Чернігівська, Кіровоградська, Закарпатська, Рівненська |
7 років |
Локації у власній мережі - 90 локацій, локації у власності франчайзі - 44. |
Мінімальне вкладення в 1 локацію 4000-5000$. Окупність від 8 до 24 місяців. |
100$ /500$ |
$30 в міс |
Піццерія Pizzhub |
HoReCa |
1 |
Київ |
3 роки |
На разі відкрита 1 точка. На даний момент маємо 6 запитів на франшизу. І це при тому, що продаж франшизи розпочався від початку 2023 року. |
$40 000 |
$7 000 |
3% |
Мама Готувала |
Рітейл (вендінг) |
20 |
Київ |
3 роки |
власних локацій 12, під керуванням 8 |
$8 000 |
$1 000 |
1% |
БоХліб. Простір хліба і кави |
HoReCa |
4 |
Київ, Черкаси |
2 роки |
3 власні локації та 1 франчайзі |
$35 000 |
$5 000 |
2% |
Фруктовий Караван |
Рітейл |
9 |
м.Чернівці,Чернівецька обл. |
9 років |
ще не маємо інших локацій |
$5 000 |
від $1000 до $1500 |
0 |
ТОВ «БЕГЕМОТ ПІЦА» |
HoReCa |
1 |
Полтавська обл. |
6 років |
Ще не маємо інших локацій |
$5 000 |
$5 000 |
0 |
Сімейна пекарня |
HoReCa |
450 |
Вся Україна, присутні в кожному |
14 років |
15 власних, 435+ франчайзі |
$20 000 |
$5 000 |
0 |
Я люблю кебаб /I love kebab |
HoReCa |
60 |
Західні області та північні |
6 років |
12 точок під нашим керуванням, 48 - під керуванням франчайзі |
$30 000 |
$ 4 000 - $6 000 |
2% |
OMG! ASIA! |
HoReCa |
23 |
Київ, Львів |
2 роки |
22 власні локації, 3 локації під керуванням франчайзі |
$7 500 |
$1 000 |
0 |
Медична лабораторія ДІЛА |
Медичні послуги |
192 |
в 48 містах України |
25 років |
127 точок під власним керуванням та 65 точок під керуванням партнерів |
$18 000 до $34 000 |
0 |
0 |
Grill Pub |
HoReCa |
19 |
Україна, Іспанія |
7 років |
власних локацій - 0, під керування франчайзі - 19 |
від 30 900$ фуд корт і від 39 000$ стаціонар, |
0 |
2% |
Pivo Boom |
HoReCa |
17 |
Центральна та Західна Україна |
3 роки |
0 власних, 17 під керівництвом франчайзі |
$4 900 |
0 |
2% |
CYBERION мережа кіберспортивних клубів |
Послуги |
8 |
Київ, Дніпро |
5 років |
6 власних арен, 2 арени партнерів |
$100 000 |
$13 500 |
5% |
Present Simple -мережа сучасних шкіл англійської мови для дітей |
Освіта |
10 |
всі, крім півдня України |
8 років |
2 свої локаціі - 8 франчайзі |
$7 000 |
від $1 900 |
7% |
Тенденції розвитку ринку франшиз в Україні
Говорячи про напрями, зараз переважають пропозиції в громадському харчуванні – піца , сущі, булочні, шаурма, а також із сфери послуг та торгівлі.
У 2023 році справжній бум на мобільні кав’ярні самообслуговування та все, що пов’язане із вендінгом.
Із цікавих, активно розвиваються - медичні лабораторії, мережа кіберспортивних клубів, освітні проекти (школи ангійської та інше), фітнес клуби.
Перспективним напрямом для запуску франшизи на 2024 рік може стати, для прикладу:
- медицина – люди почали більше інвестувати у своє здоров’я та є потреба в обслуговуванні населення із фізичними та психологічними травмами від війни . Це можуть бути лабораторії , клініки, моно-клініки, реабілітаційні центри );
- громадське харчування - класичними закладами громадського харчування вже не здивуєш. Формат dark kitchen набуває популярності, а також, це можуть бути моно-ресторани, фудмаркети , бари із українською айдентикою, кав’ярні самобслуговування , заклади із потужним брендом та нестандартним підходом до маркетингу) ;
- послуги - клієнти стали більш вимогливіші. Це може бути доставка, пошиття одягу, сфера краси;
- рітейл - люди купують кожного дня. Мова йде про продуктовий рітейл – супермаркети , «магазини біля дому», моно-магазини ( побутової хімії, електроніки та інші ).
- освіта – люди повертаються додому, є потреба в нових знаннях, бо світ дуже швидко змінюється. Це може бутиonline продукти та offline школи.
Варто звернути увагу на IT індустрію, саморозвиток, дитячі освітні центри (від 4 до 6 та 6 -12 років), та продукти для жінок і звісно школи англійської мови.
Приклад. По вартості франшизи, ціна може бути від 2 000- 5 000 тис долл. до 100 000-150 000 тис долл., в залежності від формату та галузі. Найпопулярніша пропозиція серед франшиз - це громадське харчування, послуги, вартість - від 20 000 до 40 000 тис долл., з окупністю до 10-14 місяців. Дуже часто франшизи не мають ані роялті, ані паушального внеску чи навіть маркетингового внеску.
Франшизи мають свої «плюси та мінуси»
Головна перевага франшиз – це покупка готового бізнесу, перевіреного бізнес рішення із прописаним алгоритмом поетапного розвитку та описаними процесами у своїй діяльності. Це може бути зручним для підприємця початківця або для підприємця, який хоче розвиватися з потужним партнером , який має свою цільову аудиторію, налагоджену систему постачання, обладнання та, що не менш важливо, перевірені роками стандарти роботи. Ризик провалу франшизи у порівнянні із створенням власного бізнесу в рази нижчий.
Але, підприємець має певні обмеження та обов’язки перед франчайзером відповідно до договору. В такому форматі співпраці, підприємець інвестує не у власну справу чи капіталізацію свого бренду, а у розвиток франшизи. Розвиваючи власну справу - не треба сплачувати роялті чи інші відрахування.
Класичний формат для франшиз – це активне управління, коли підприємець залучений в операційну діяльністю та відповідає за процеси у бізнесі.
Останнім часом є запит на пасивні франшизи, особливо останні 2-3 роки, для тих хто не хоче брати участь в операційній діяльності. Ринок «почув» запит та компанії розробили бізнес-модель для такого виду співробітництва, де підбір локації, відкриття, ремонти і роботою нової локації повністю займається франчайзер, а частину прибутку перераховує інвестору відповідно до укладеного договору .
В обох варіантах є свої «плюси та мінуси», але головне , щоб Ви не обрали – обирати треба зважено та вдумливо, з проведеним економічним та юридичним аналізом, бо тільки Ви несете відповідальність за власні інвестиції.