24 грудня 2022 року Президент України підписав Закон України №4187 "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підтримки розвитку вітчизняних галузей надрокористування" (закон), який за задумами законотворців має докорінно змінити цю галузь і допомогти залучати більше інвестицій в українські надра. Парламент зареєстрував законопроєкт ще у жовтні 2020 року та лише через два роки його змогли доопрацювати та прийняти. Ключові його положення передбачають:
- дерегуляцію сектору та його діджиталізація
- вільний обіг спецдозволів
- нові особливості продовження дії спецдозволу
- вичерпні випадки анулювання та зупинення права користування надрами
Дерегуляція сектору та його діджиталізація
Державна служба геології та надр України (Держгеонадра) створить єдину державну електронну геоінформаційну систему. По суті ця система буде великим безкоштовним порталом, на якому буде розміщена інформація з державних реєстрів, геологічна інформація, зокрема про ділянки, на яких можна отримати спеціальний дозвіл через аукціони або щодо яких оголошені конкурси на розподіл продукції. Користувачі через особистий кабінет зможуть подавати документи для отримання спеціального дозволу, вносити зміни та продовжувати його дію.
Запроваджується "комплексний" спецдозвіл на користування надрами строком від 3 до 20 років. Такий спецдозвіл дозволяє проводити дослідження корисних копалин та одразу приступити до їх видобутку. В цьому контексті також згадаємо, що тепер не потрібно оформлювати гірничий відвід для отримання спеціального дозволу. Гірничий відвід надаватиметься лише для шахт та рудників.
Встановлюються вичерпні переліки обставин, коли спецдозвіл може надаватися без проведення аукціону. Серед випадків є так зване "мале надрокористування". Воно надає можливість отримати власнику земельних ділянок площею до 25 гектарів спецдозвіл для геологічного вивчення з видобутком корисних копалин місцевого значення на такій ділянці.
Вільний обіг спецдозволів
Надрокористувачі зможуть продавати повністю або частково права на користування надрами. Відчужуватимуться такі права за договором купівлі-продажу. Однак лише після розподілу запасів між ділянками раніше розвіданого родовища та внесення змін або оформлення окремого дозволу на користування такого родовища. Надається можливість вносити права на користування надрами за спецдозволом як вклад до статутного капіталу або як вклад у спільну діяльність. Законодавці визначили певні обмеження для відчуження спецдозволів для суб'єктів державного сектору економіки та компаній, у яких держава має частку. Так вони можуть продавати права або вкладати їх до статутного капіталу лише юридичним особам зі 100% часткою державної власності або якщо такі особи володіють 50 і більше відсотковою часткою в інших компаніях.
Нові особливості продовження дії спецдозволу
Надрокористувач не зможе продовжити строк дії спецдозволу, якщо він видобув менше ніж 1% обсягу балансових запасів. Якщо видобуто 1-5% балансових запасів надр, то плата за продовження його дії складатиме 20% початкової вартості аукціонної ціни його продажу. Такі умови не поширюються на видобуток вугілля підприємствами, які отримують дотації з державного бюджету. За продовження строку дії спецдозволу на видобуток підземних вод та отримання геотермальної енергії плата буде у розмірі 100% початкової аукціонної ціни.
Вичерпні випадки анулювання та зупинення права користування надрами
Законодавець встановив вичерпний перелік підстав для анулювання та зупинення права користування надрами. Серед випадків для анулювання зокрема є порушення при подачі документів для отримання спецдозволу, невиконання робочої програми у встановлений строк, вичерпання запасів або ж створення загрози життю та здоров'ю особи, забруднення довкілля. Надрокористувач самостійно може звернутися з проханням анулювати спецдозвіл, якщо відпала потреба у користуванні надрами.
Тимчасова заборона або ж зупинення користування надрами застосовується більш у формальних випадках. Наприклад, якщо у державному реєстрі відсутня інформація про кінцевого бенефіціарного власника або до такого користувача застосовується такий захід як санкція відповідно до ЗУ "Про санкції". Зупиняти право користування залежно від підстав зможуть Держгеонадра або за їх позовом суди, якщо надрокористувач не усунув порушення після перевірок або не допустив контролюючих органів для їх проведення.
Надрокористувач протягом 20 днів після зупинення дії спецдозволу має припинити роботи на наданій ділянці та строк його дії не переривається. Однак він продовжуватиме забезпечувати безпеку на такій ділянці для запобігання надзвичайних ситуацій.
Забороняється користуватися надрами, зокрема на умовах про розподіл продукції юридичним особам та фізичним особам держави агресора. Це також поширюється на компанії, у яких держава агресор або її юридична особа мають істотну участь.
Нещодавно представники уряду на зустрічі з європейськими колегами заявили, що Україна має родовища з покладами 21 з 30 важливих корисних копалин для Європейського Союзу. Надра нашої держави містять 5% копалин світу. Враховуючи, курс на енергетичну незалежність цивілізованого світу від ресурсів Росії важливість видобутку українських надр стає все більш актуальним та затребуваним. Наразі, інвестори проходять довгий та складний шлях, який може займати декілька років з моменту проведення аукціонів, отримання спецдозволів на користування надрами до їх видобутку. Закон має на меті перезапустити галузь, залучити все більше інвестицій та пришвидшити реалізацію потенціалу українських надр у світі.