Перекладу для цієї сторінки немає
Контакти
Аналіз ринку дитячого одягу в Україні

Аналіз ринку дитячого одягу в Україні

Pro-Consulting спеціально для InVenture представляє аналітику ринку дитячого одягу в Україні у 2019-1 пол. 2024 рр.

1. Загальна характеристика та тренди ринку дитячого одягу

Ринок дитячого одягу в Україні стабільним із можливою перспективою в майбутньому та формується за рахунок продукції, що випускається вітчизняними виробниками й імпорту.

Усі виробники та бренди дитячого одягу розділяють свою продукцію за віком — переважно це товари для дітей від 0 до 10-12 років. Окрема категорія одягу — одяг для підлітків,  частка якої найменша, оскільки може покриватися товарами для дорослих.

Окремі фабрики спеціалізуються на пошитті виключно одягу й супутньої продукції для немовлят, інші виробники виготовляють продукцію для дітей різного віку. Окрім серійного виробництва, в Україні працюють міні-фабрики сімейного типу і спеціалізовані крафтові бренди дитячого одягу.

Виробництво дитячого одягу  в України представлено операторами різних форм діяльності. Більшість компаній є ФОП, або ж виготовляють одяг під замовлення для декількох брендів чи ТМ, як українського, так і іноземного походження.

Основними ускладненнями для виробників протягом останніх 5 років стали тимчасові призупинення діяльності під час КОВІДу та виклики воєнного періоду: зниження попиту, нестача персоналу, перебої з енергозабезпеченням через блекаути, припинення контрактів на виробництво із закордонними партнерами та/або поставок сировини, втрата потужностей на окупованих територіях. Поступове відновлення діяльності спостерігається у 2023-2024 рр.

Варто зазначити, що з часом багато відмінностей між одягом для дівчат та хлопчиків починають зникати, оскільки сучасна мода стає більш гендерно-нейтральною. Все більше виробників пропонують одяг, який підходить як для хлопчиків, так і для дівчат, орієнтуючись на комфорт та індивідуальність дитини.

Додатковим фактором впливу на ринок є зміна споживчих звичок, до яких можна віднести тренд на споживання вживаних речей (секонд-хенд) або одягу дешевого цінового сегменту. Однак, варто зауважити, що тренд на використання вживаного одягу, як екологічна споживча свідомість, формує нові вподобання, у тому числі для населення з високим рівнем доходу. Також у люксовому сегменті представлені «вінтажні» речі по високим цінам.

Імпорт дитячого одягу в Україні в 2019- 1 пол. 2024 рр.

Імпорт дитячого одягу в Україну протягом 2019-2020 років був стабільним і майже не зазнав змін. Його показники у грошовому виражені у 2019-2020 р. становили близько 1,4 млрд. грн., що було зумовлено загальним спадом економічних показників в Україні через епідемію COVID-19. Початок повномасштабного вторгнення в Україну рф призвело до значного падіння імпорту дитячого одягу, як через зупинку поставок з боку основних постачальників, так і через зниження попиту внаслідок виїзду жінок з дітьми за кордон. Поступове зростання імпорту протягом 2023-2024 років здебільшого є наслідком збільшення цін у гривневому еквіваленті.

Діаграма 1

Динаміка імпорту дитячого одягу в Україну у 2019-1 пол. 2024 рр., в грошовому виражені, млн грн

Аналіз ринку дитячого одягу в Україні
 
Джерело: оцінка Pro-Consulting

Найбільшою країною-імпортером з 2019 до 1 пол. 2024 року залишається Туреччина. Це зумовлено як географічним розташуванням, так і розвинутим сегментом текстильного виробництва в країні. Наступними за обсягами країнами-постачальниками дитячого одягу є Китай та Бангладеш.

3. Споживання та ємність ринку

За даними Державної служби статистики та ресурса opendatabot.ua після 2013 року спостерігається поступове зменшення кількості новонароджених.

Діаграма 2

Регіональний розподіл кількості новонароджених в Україні у 2024 році, дітей

Аналіз ринку дитячого одягу в Україні

Джерело: оцінка Pro-Consulting

У зв’язку із великою кількістю внутрішньо-переміщених осіб та відсутністю статистики після початку війни, прорахувати кількість дітей за регіонами можливо тільки опосередковано, наприклад, за народжуваністю в регіонах. За даними Мін’юсту, найбільше дітей народилось у м. Києві, Львівській, Дніпропетровській та Одеській областях. 

Діаграма 3

Динаміка народжуваності в Україні за 2019 – 2024 рр., тис. дітей

Аналіз ринку дитячого одягу в Україні

Джерело: оцінка Pro-Consulting

Споживчий сегмент дитячого одягу в Україні повністю залежить від кількості дітей віком до 14 років. В умовах повномасштабної війни Україна переживає глибоку демографічну кризу, спричинену не лише зниженням народжуваності, але й масовим виїздом населення, зокрема дітей. За даними Євростату, станом на 31.10.2024 майже 4,2 млн українських біженців перебувають під тимчасовим захистом в ЄС, серед яких діти становлять 32% (за приблизними розрахунками – 1,3 млн осіб).

Таблиця 1

Кількісна характеристика споживчого сегменту дитячого одягу в Україні за віком та статтю станом на 1 вересня 2024 р., тис. дітей

Показник

 0-3 років

 4-7 років

 8-11 років

 12-14 років

 Усього

Кількість дівчат

294,385

418,918

569,764

487,307

1 770,374

Кількість хлопців

296,938

444,187

603,950

516,545

1 861,620

Усього

591,323

863,105

1 173,715

1 003,852

3 631,995

% від кількості дітей до 14 років

16,28%

23,76%

32,32%

27,64%

100,00%

Джерело: оцінка Pro-Consulting

Основні покупці дитячого одягу – батьки, частіше жінки віком від 30 до 50 років. Рівень доходу родини є основним фактором, що формує сподобання споживачів. Серед інших факторів можуть бути виокремлені вік, стать дитини та спосіб використання товару (повсякденний, спортивний, шкільний та сезонний одяг, одяг для урочистих заходів тощо).

Таблиця 2

Динаміка ємності ринку дитячого одягу в Україні у 2019-1 пол. 2024 рр., у грошовому вираженні, млн грн

Показник

2019

2020

2021

2022

2023

1 пол. 2023

1 пол. 2024

Виробництво, млн грн

1 374,9

1 245,7

1 368,6

1 185,5

880,9

440,4

460,4

Темп росту, %

 

-9%

10%

-13%

-26%

 

5%

Імпорт, млн грн

1 436,8

1 417,1

2 122,8

63,9

1 615,0

711,4

985,7

Темп росту, %

 

-1%

50%

-97%

2 426%

 

39%

Експорт, млн грн

149,1

399,7

488,1

483,1

282,0

182,3

10,7

Темп росту, %

 

168%

22%

-1%

-42%

 

-94%

Ємність ринку, млн грн

2 662,6

2 263,0

3 003,3

766,3

2 213,8

969,5

1 435,4

Темп росту, %

 

-15%

33%

-74%

189%

 

48%

Джерело: оцінка Pro-Consulting

4. Висновки та прогнозні тенденції

Ринок дитячого одягу в Україні зазнав значних змін під впливом ряду чинників, що формували його в останні роки. Найважливіші з них включають як глобальні тенденції, так і специфічні умови, що склалися в Україні. Основним чинником стало повномасштабне вторгнення росії в Україну, що призвело до наступних факторів впливу на ринок:

Серед основних тенденцій на ринку слід зазначити наступні:

Електронна комерція. Пандемія COVID-19 та війна значно прискорили перехід до онлайн-покупок. Багато фізичних магазинів тимчасово закрилися або постраждали через воєнні дії, населення перемістилось із великих міст до більш безпечних регіонів з обмеженим доступом до звичних точок продажів речей, що збільшило обсяги покупок через інтернет. Розвиток маркетплейсів та соціальних мереж як торгових майданчиків відкрив нові можливості для брендів дитячого одягу, а також спростив процес його пошуку та замовлення.

Все більше людей роблять покупки онлайн, що веде до зростання ринку маркетплейсів. Початком буму маркетплейсів стала пандемія COVID-19, а воєнний стан лише зміцнив їхні позиції.

Зростання попиту на екологічний одяг. Глобальні тенденції екологічності й сталого розвитку присутні також і в Україні. Все більше батьків надають перевагу дитячому одягу з натуральних або перероблених матеріалів, виготовленому з дотриманням екологічних стандартів. Це створює попит на екологічно чистий одяг і стимулює виробників переходити на стійкіші методи виробництва.

Локальні бренди та патріотичність. Після початку повномасштабної війни в Україні підвищився інтерес до українських брендів. Батьки можуть віддати перевагу місцевим виробникам, підтримуючи українську економіку та виробництво. Бренди, які активно висвітлюють свою участь у волонтерських проєктах або благодійності, можуть розраховувати на підтримку споживачів.

Вплив соціальних мереж і блогерів. Соціальні мережі, зокрема Instagram, TikTok, а також дитячі блогери активно формують тренди на ринку одягу для дітей. Багато батьків звертають увагу на те, що носять діти популярних персон, і це може впливати на рішення щодо покупок.

Загальне зниження обсягів споживання дитячих речей у натуральному вираженні через демографічну кризу, у тому числі падіння рівня народжуваності. Проте, при умові припинення активної фази чи закінчення війни, країну може очікувати «бебі-бум», що може стимулювати ринок дитячих речей.

 

Цей матеріал є частиною дослідження, проведеного фахівцями компанії Pro-Consulting. Для отримання детальнішої інформації відвідуйте офіційний веб-сайт компанії pro-consulting.ua.

Pro-Consulting - українська консалтингова компанія, лідер в сфері аналітики, маркетингових досліджень ринків, розробки стратегій, експортного та фінансового консалтингу; консультант в залученні грантів.

+38 (044) 233-34-32
[email protected] 

Читайте також