Аналіз ринку кондитерських виробів зі взбитими (аерованими) масами в Україні

Аналіз ринку кондитерських виробів зі взбитими (аерованими) масами в Україні

Pro-Consulting спеціально для InVenture представляє аналітику ринку кондитерських виробів зі взбитими (аерованими) масами в Україні за 2018 - 5 міс. 2021 рр.

1. Загальні тенденції розвитку ринку кондитерських виробів (печиво, крекер, бісквіт, слойка) з взбитими масами

Однією з розвинутих галузей промисловості України є кондитерська галузь. Даний сегмент характеризується високим рівнем конкуренції, насиченістю, присутністю великих іноземних компаній, що обумовлює широкий асортимент продукції. Великі кондитерські компанії працюють здебільшого на зовнішні ринки та постійно нарощують експорт, а малі та середні підприємства – працюють на внутрішній ринок України. Також слід зазначити, що на внутрішньому ринку України ще не так багато підприємств, що виробляють продукцію з аерованими масами, желе, мармелад, пастилу, маршмелоу тощо, український кондитерський ринок більш спрямований на виробництво виробів з шоколаду, різних видів печива тощо. Тому обсяги імпорту продукції в досліджуваному сегменті досить високі, однак все ж значно нижчі за виробництво.

Основними факторами впливу на ринок кондитерських виробів з взбитими масами є:

  • ціна на сировину (як вітчизняну, так і імпортну);
  • споживчі настрої та вподобання;
  • присутність міжнародних компаній на ринку України;
  • наявність товарів-замінників;
  • купівельна спроможність населення;
  • поява нових технологій в галузі.

Даний ринок характеризується тим, що потребує постійного оновлення асортименту продукції, за рахунок нового оздоблення, смакових поєднань тощо.

На даний момент на ринку відіграє вагому роль і упаковка продукції, тому що перед вживанням продукції, покупець спочатку повинен зацікавитися продуктом, для цього і потрібен правильний і цікавий дизайн упаковки: його естетична грамотність, новизна, візуальне сприйняття тощо. Трендом на ринку є впровадження екологічної упаковки, так як в Україні, які і в світі в цілому, почався процес глобального захисту природи, і кожен розуміє значимість екологічності упаковки в світі.

Одним із ключових трендів розвитку і зростання світових продажів цієї категорії є впровадження інноваційних продуктів з новими смаками, ароматами, текстурами, формами і упаковками.

Ще одним важливим світовим трендом, що впливає на всю кондитерську галузь і на вироби з цукру зокрема, є тренд до здорового способу життя. Він є найбільш сильним у розвинених країнах з високим рівнем доходів. Цей тренд стримує зростання кондитерської продукції з цукру в розвинених країнах і переміщує фокус на країни, що розвиваються, насамперед, Азіатсько-Тихоокеанського регіону і Близького Сходу.

2. Виробництво на ринку кондитерських виробів з взбитими (аерованими) масами

У 2019 році, не дивлячись на зростання виробництва, ринок досліджуваної кондитерської продукції дещо просів, оскільки українські виробники більшу частку продукції відправили на експорт, а через високі імпортні ціни імпортовано було менше, ніж у 2018 році. Хоча в грошовому вираженні, знову ж таки, через високі імпортні ціни в цей період спостерігалося зростання ємності ринку.

2020 рік став невдалим для ринку: ємність ринку знизилася, головним чином через негативний вплив карантинних обмежень на промисловість, а також через падіння купівельної спроможності населення в період карантину.

В перші 5 місяців 2021 року українські виробники, імпортери та експортери на ринку намагались компенсувати недоотримане в 2020 році: бачимо зростання усіх складових ємності ринку і самої ємності ринку.

Зважаючи на те, що український ринок кондитерської продукції, а отже, і ринок виробів з аерованими та желейними масами, має перспективи на зовнішніх ринках (експорт перевищує імпорт), виробники мають підстави для нарощення обсягів виробництва. Таке зростання відбулося в 2019 році. Через пандемію, обсяги виробництва дещо впали у 2020 році, однак уже в перших 5 місяцях 2021 року відбулось відновлення обсягів виробництва.

Діаграма 1

Динаміка виробництва досліджуваної продукції в Україні в 2018-5 міс. 2021 рр., в грошовому вираженні, млн. $

Аналіз ринку кондитерських виробів зі взбитими (аерованими) масами в Україні

Джерело: за даними Державної служби статистики України, звітності підприємств, оцінка Pro-Consulting

3. Зовнішня торгівля

Незважаючи на розвиток пандемії в світі, експорт кондитерських виробів зі збитими масами набирає обертів. Бачимо зростання обсягів експорту в 2019 році, в 2020 обсяги знизилися всього на 1%, що не так багато, зважаючи на жорсткість карантинних обмежень у цей період, в 2021 бачимо, що розпочалося відновлення темпів торгівлі даною продукцією з закордоном.

Діаграма 2

Динаміка експорту кондитерських виробів зі взбитими масами з України в 2018- 5 міс.2021 рр, грошове вираження, млн. дол. США

Аналіз ринку кондитерських виробів зі взбитими (аерованими) масами в Україні

Джерело: за даними Державної служби статистики України, Митної служби України, оцінка Pro-Consulting

В структурі експорту досліджуваних кондитерських виробів переважну частку мають вироби з желе чи мармеладом (вафлі, шоколадки, цукерки та інші, не включаючи печиво). Дана категорія наповнена в основному за рахунок желейних і мармеладних цукерок.

В натуральному вираженні обсяг імпорту у 2020 році скоротився на 12% в порівнянні з 2018 роком і склав 9,05 тис. тонн. Таке скорочення імпорту можна пояснити поширенням на території України міжнародних компаній з виробництва кондитерських виробів. Вони виробляють на території країни продукцію зарубіжних брендів. А також нарощенням виробничих потужностей великих вітчизняних компаній та загальним скороченням споживання солодощів.

Діаграма 3

Динаміка імпорту кондитерських виробів зі взбитими масами в Україну в 2018- 5 міс.2021 рр, натуральне вираження, тис. т

Аналіз ринку кондитерських виробів зі взбитими (аерованими) масами в Україні

Джерело: за даними Державної служби статистики України, Митної служби України, оцінка Pro-Consulting

4. Споживачі і їх вподобання

Кондитерські вироби не є сезонним товаром, проте так як солодощі, в основному, споживають разом з гарячим чаєм або кавою, то найбільшим попитом вони користуються в холодну пору року. Пік продажів доводиться на осінь-зиму. Проте у різних видів солодощів з досліджуваних категорій різна сезонність, призначення та цільові аудиторії.

Головними лідерами серед споживачів є:

  • пастила, зефір, мармелад;
  • суфле, пташине молоко, маршмелоу;
  • желейні цукерки;
  • кондитерські вироби з аерованими масами та з желе/мармеладом.

Діаграма 4

Структура пошукових запитів у категорії кондитерських виробів з взбитими (аерованими) масами в Україні за період з січня 2018 по травень 2021

Аналіз ринку кондитерських виробів зі взбитими (аерованими) масами в Україні

Джерело: за даними Google Ads

Динаміка пошукових запитів за різними видами продукції в категорії має значні відмінності. Кондитерські вироби з аерованими масами, цукерки желейні, пастила та мармелад мають чітку тенденцію до зростання, що означає зростання інтересу споживачів до даних категорій. Види зефір, маршмелоу та суфле мають досить сезонний характер.

5. Висновки 

Ринок кондитерських виробів з аерованими та желейними масами в Україні, як і весь ринок кондитерської продукції, активно розвивається, орієнтується як на місцевого споживача, так і на закордонного. На ринку також присутня імпортна продукція, однак вона програє за ціною, а за якістю часто є рівноцінною українським солодощам.

У 2020 році ринок опинився під впливом пандемії COVID-19: падіння виробництва частково компенсувалося нарощенням обсягів імпорту. Зі зниженням обсягів виробництва дещо впали і обсяги експорту. Однак перші 5 місяців 2021 року показують, що галузь почала відновлення в порівнянні з карантинним 2020 роком.

Основні оператори ринку – українські виробники кондитерської продукції. Найбільші з них також реалізують свою продукцію на закордонних ринках, а деякі також займаються імпортом кондитерської продукції.

Обсяги експорту досліджуваної продукції є вищими, ніж обсяги імпорту.

Пошукові інтернет-запити, які найбільше цікавили споживачів у досліджуваний період, - це пастила, маршмелоу, мармелад.

Найближчим часом ринок продовжить своє відновлення після впливу карантинних обмежень, а також інтенсифікує своє зростання зі зростанням купівельної спроможності населення. Стримуючим фактором буде зростання популярності звичок корисного харчування серед споживачів, однак це створює перспективний напрям для виробників – здорові солодощі.

Читайте також