1. Аналіз тенденцій розвитку ринку в 2021-2023 рр. в Україні
Законодавчо закріпленого визначення терміну «крафтове пиво» в Україні не прийнято. Переважно надається описова характеристика, в якій ключовим є виробництво малими незалежними пивоварнями або мікропивоварнями в обмежених кількостях, з використанням якісних та натуральних інгредієнтів. Крафтові пивоварні зазвичай в свою чергу ставлять собі за мету створення унікальних сортів пива, експериментуючи зі складом і процесом виробництва, щоб відзначитися на ринку своєю автентичністю та індивідуальністю.
Розвиток ринку крафтового пива в Україні за останні роки має складну динаміку. З одного боку спостерігається зростання споживання алкоголю від початку повномасштабного вторгнення: згідно з результатами опитування «Українського інституту майбутнього» 28% респондентів збільшили вживання алкоголю після початку повномасштабної війни. Проте, також відзначається тенденція до спаду, яка спровокована економічними факторами. Інфляція, коливання валютних курсів, висока вартість газу, подорожчання електроенергії для підприємств, підвищення тарифів на перевезення та різкі зміни в економічному середовищі загалом істотно вплинули на витратну складову підприємств галузі.
За публікаціями компанії Euromonitor International за 2023 рік, в Україні спостерігається зменшення попиту на дешеве пиво, що спричинене зростанням вимог споживачів до якості продукту. Також зазначено, що в Україні зростає популярність безалкогольного пива. Ці тенденції свідчать про необхідність виробникам пива адаптувати свою продукцію та маркетингові стратегії відповідно до потреб споживачів.
2. Виробництво та ємність ринку крафтового пива в Україні
У виробництві пива (без сегментації на масове та крафтове) в 2023 році спостерігається відновлення виробництва після значного спаду в 2022 році, який був викликаний повномасштабним вторгненням.
Діаграма 1
В Україні до крафтових пивоварень до 2023 року відносились підприємства потужністю до 3000 гектолітрів на рік. За оцінками Офісу ефективного регулювання BRDO, до початку повномасштабного вторгнення кількість таких пивоварень складала 241 підприємство, частка виробництва крафтового пива в загальному обсязі виробництва пива – 3%, на чому і базується оцінка обсягів виробництва в натуральному вираженні
У 2023 році Верховна Рада прийняла два нових законопроекта (№5118 та №5119), спрямованих на підтримку малого пивоваріння. Відповідно до цих законів, з 2023 року акцизний податок на пиво зменшиться на 50% (з 2,78 грн/літр до 1,39 грн/літр). Крім того, в них з'явиться новий термін - "малі виробники пива", які виробляють не більше 20000 гектолітрів на рік. Це означає, що малі пивоварні зможуть виробляти більше пива за ліцензією малої пивоварні (за 30000 грн. на рік) і матимуть можливість розширити свої обсяги продажу.
Діаграма 2
3. Зовнішня торгівля на ринку крафтового пива в 2021-2023 рр.
В грошовому виражені відмічається зниження обсягів експорту 2023 у порівнянні з 2022 р., при майже незмінному обсягу в натуральному виражені, що пов’язане зі зниженням середньої ціни на експорт та коливаннями курсу валют. Так в 2022 році середня ціна становила 4,48 доларів за літр, в 2023 р знизилась до 3,78 доларів за літр, отже падіння середньої експортної ціни склало 15,7%.
Діаграма 3
При оцінці імпорту крафтового пива в Україну до категорії крафту було віднесено продукцію мікро-броварень, та ту продукцію регіональних броварень, яка виготовляється за оригінальним рецептом.
Попри очевидне зменшення натуральних обсягів імпорту крафтового пива в Україну, обсяги імпорту в грошовому виражені мають тенденцію до зростання, яка пов’язана зі збільшенням середньої ціни товару через зростання цін на пиво у постачальників та витрат на логістику. Так в 2022 році середня ціна імпортного крафтового пива на митниці складала 3,09 долари за 1 літр, в 2023 році зросла на 19,5% досягнувши 3,7 доларів за літр.
Діаграма 4
4. Портрет споживача та структура споживання
За результатами опитування групи «Рейтинг», основними споживачами пива в Україні є представники вікової категорії 18-35 років. Географія проживання майже не впливає на рівень споживання пива, проте трохи нижча популярність у пива в західних регіонах країни, де порівняно більшим попитом користується вино. Серед споживачів алкогольних напоїв надають перевагу пиву частіше чоловіки, ніж жінки, проте в сегменті крафтового пива цей розрив менш виражений. Споживачі крафтового пива мають переважно дохід вище середнього, проживають в столиці або обласному центі, здебільшого займаються висококваліфікованою працею, переважно інтелектуальних чи творчих напрямів.
На відміну від України, в Європі вище споживання пива у віковій категорії старшій за 35 років, але, все більше брендів працюють над тим, щоб привернути увагу так званого покоління Z. Саме для цієї категорії сталість та відповідальність виробництва часто стає принциповою при виборі. Також важливими для покоління Z в Європі є добробут тварин, зміна клімату та забруднення повітря. Бренди, які асоціюються з зусиллями у подоланні цих проблем, мають більший успіх у цьому сегменті аудиторії. Для України такі напрями діяльності бренду наразі не є принциповими для залучення нових споживачів. Серед соціальних ініціатив наразі в Україні більш розповсюджені акції на підтримку ЗСУ, як то збори пожертв або «пиво за донат».
За даними раніше проведених досліджень та кабінетною оцінкою, за останні 5 років у 21% респондентів досліджень споживання пива знизилось, у 17% - зросло, при цьому 24% опитаних зазначили, що стали надавати перевагу крафтовому пиву.
Більшість українців споживає пиво вдома, з видів пакування надаючи перевагу скляним пляшкам або металевим банкам. Наразі питання екологічності пакування споживачем не враховується на етапі вибору.
Ключовою характеристикою для вибору пива більше 90% споживачів називає смак, серед споживачів крафтового пива також важливим для вибору є стиль. В сегменті крафтового пива сумарно найбільш популярними стилями є IPA та Stout. Серед жінок також значну популярність мають експериментальні та ароматизовані сорти.
5. Висновки
Станом на 2023 рік сформована тенденція відновлення ринку крафтового пива. Обсяги ще не досягли довоєнних, але ймовірно падіння 2022 року було тимчасовим. Наразі на ринок впливає багато факторів, деякі з них неоднозначні. Так тривала війна має очевидний негативний вплив на економіку країни і знижує попит на всі товари преміум та «мідл-ап» сегментів, в тому числі крафтове пиво, але з іншого боку, тривалий стрес призводить до збільшення споживання алкоголю, що може дещо збільшити аудиторію.
Прогнозується, що позитивний вплив на ринок крафтового пива матиме прийняття двох законопроектів (№5118 та №5119), спрямованих на підтримку малого пивоваріння. Відповідно до цих законів, з 2023 року акцизний податок на пиво зменшиться на 50% (з 2,78 грн/літр до 1,39 грн/літр). Крім того, в них з'явиться новий термін - "малі виробники пива", які виробляють не більше 20000 гектолітрів на рік. Це означає, що малі пивоварні зможуть виробляти більше пива за ліцензією малої пивоварні (за 30000 грн. на рік) і матимуть можливість розширити свої обсяги продажу.
Також важливими факторами впливу будуть:
Збільшення вартості природного газу та електроенергії для підприємств, а також підвищення тарифів на вантажні перевезення призведуть до зростання собівартості, що змусить виробників крафтового пива підвищувати ціни на свою продукцію. Окремо відмічається вплив удорожчання тари на пиво у скляних пляшках, оскільки цей продукт є більш вибагливим до умов транспортування. В цій ситуації виробники, які надають перевагу металевим банкам або кегам знаходяться в більш надійному сегменті.
Патріотичний настрій споживачів: Зростає кількість виробників, які випускають пиво патріотичних брендів, що сприяє підтримці внутрішнього виробництва та підвищує попит на вітчизняні товари.
Цей матеріал є частиною дослідження, проведеного фахівцями компанії Pro-Consulting. Для отримання детальнішої інформації відвідуйте офіційний веб-сайт компанії pro-consulting.ua.
Pro-Consulting - українська консалтингова компанія, лідер в сфері аналітики, маркетингових досліджень ринків, розробки стратегій, експортного та фінансового консалтингу; консультант в залученні грантів.
+38 (044) 233-34-32