Аналіз ринку маркетплейсів дитячих товарів в Україні

Аналіз ринку маркетплейсів дитячих товарів в Україні

Pro-Consulting спеціально для InVenture представляє аналітику ринку маркетплейсів дитячих товарів в Україні, 2021-2023 рр.

1. Опис  та основні тенденції ринку

Ринок маркетплейсів дитячих товарів в Україні почав активно розвиватися з 2010 року. Цьому сприяло зростання популярності онлайн-покупок, а також збільшення кількості людей, які мають доступ до Інтернету.

Першими українськими маркетплейсами дитячих товарів стали Prom.ua та Rozetka.ua. Ці платформи пропонували широкий асортимент товарів для дітей від різних продавців.

Ринок маркетплейсів дитячих товарів в Україні є сегментом e-commerce який динамічно розвивається. Маркетплейси приваблюють покупців своїми перевагами по асортименту та зручності обрати різні товари в одному місці, порівняти ціни та замовити доставку у зручний спосіб. Очікується, що ринок буде рости в найближчі роки. Окреме місце на цьому ринку посідають маркетплейси, які спеціалізуються на вживаних товарах, тому що такі товари користуються великим попитом на ринку, оскільки діти швидко ростуть і придбання вживаних речей допомагає економити витрати.

За останні роки на ринку відбулися зміни у структурі споживання товарів на маркетплейсах за віком, таким чином зросли продажі в таких товарах вікових груп як 10-11 років на 0,9%, 12-15 років – на 1,8% та 16-19 років – на 2,5%.

Діаграма 1

Зміни вікової структури споживачів на ринку (2021 – всередині, 2023 – зовні), %

Аналіз ринку маркетплейсів дитячих товарів в Україні

Джерело: оцінка Pro-Consulting

Щороку все більше людей віддають перевагу покупкам в інтернеті. Пандемія COVID-19 стала поштовхом до бурхливого розвитку маркетплейсів, а воєнний стан ще більше закріпив їхні позиції. Станом на 2023 рік, за даними Української ради торгових центрів, маркетплейсами користуються вже 10 млн українців.
Ще один важливий фактор – збільшення кількості людей, які мають доступ до мережі. Лише за 2023 рік кількість активних онлайн-користувачів зросла на 1,5 млн осіб. Це означає, що дедалі більше людей отримують можливість купувати товари та послуги в інтернеті.

Збільшення доходів безпосередньо впливає на витрати споживачів. У 2023 році українці витратили 182 млрд грн на покупки в маркетплейсах, що на 21% більше, ніж у 2022 році. Після рекордного зростання до 3507 млн доларів США у 2021 році, ринок e-commerce зазнав падіння в 2022 році до 296 млн доларів. Втім, у 2023 році почалося часткове відновлення – обсяг ринку зріс до 2671 млн доларів.

Швидка та зручна доставка – один із головних чинників успіху онлайн-торгівлі. Компанії постійно вдосконалюють логістичні послуги, що сприяє ще більшій популярності маркетплейсів, а чим більше гравців на ринку, тим вигідніші умови для покупців. Конкуренція між маркетплейсами веде до зниження цін, покращення сервісу та впровадження інновацій.

На кожному маркетплейсі є розділи в каталозі товарів, і найпоширеніший інтерфейс включає в себе розділ «Дитячі товари». Таким чином, можна зробити висновок, що кожен з маркетплейсів підтримує торгівлю цільовою групою товарів.

В бізнес-моделях інтернет-магазинів виділяється цікава можливість – Trade-in, або обмін старого на нове (Moyo обмін, Алло обмін). Цей варіант бізнес-моделі передбачає схему, згідно якій покупець отримує знижку на придбання нового товару, завдяки здаванню старого товару, який ще можна використати. Магазин оцінює цей товар, призначає знижку, далі відновлює (діагностує, ремонтує, обслуговує, тощо) цей товар та продає як відновлений іншим користувачам.

Більшість маркетплейсів активно використовують наступні основні канали просування – SEO, ASO, SEM, SMM, Display Ads, таргетовану рекламу, просування через відеохостінги, інше медіа просування. Найбільші з гравців використовують рекламу на ТБ, зовнішню рекламу, інфлюєнс-маркетинг та партнерський маркетинг. Основний трафік для збільшення продажів є цифровим – трафік з пошукових систем, соціальних мереж, відеохостингів, застосунків тощо для збільшення трафіку на платформу, з якої відбуваються продажі. 
Ринок маркетплейсів не стоїть на місці – він активно змінюється під впливом нових технологій та споживчих уподобань. Сучасні тенденції свідчать про зростання мобільних покупок, персоналізацію сервісів, розширення міжнародної торгівлі та розвиток нішевих платформ, які адаптуються до потреб користувачів.

2. Оцінка обсягів продажу дитячих товарів

Ринок скоротився майже на 40 % протягом першого року війни, але в 2023 році падіння припинилося. Основними драйверами ринку були кількість споживачів та доходи на душу населення.

Таблиця 1

Зміни обсягу продажів дитячих товарів в Україні та кількості споживачів, млрд грн., млн ос., % та тис грн. на 1 особу

 

2021

2022

2023

Обсяг ринку, млрд. грн.

12,6

7,18

7,15

Темп приросту, %

н/а

-43,0%

-0,5%

Кількість споживачів, млн.

8,68

6,85

6,02

Темп приросту, %

н/а

-21,1%

-12,1%

ARPU, тис. грн/ос

1,45

1,05

1,19

Темп приросту, %

н/а

-27,8%

13,2%

Джерело: оцінка Pro-Consulting

На відміну від загального обсягу ринку відсоток продажів дитячих товарів через інтернет магазини зростав, так у 2021 році показник був 13%, а у 2023 році досягнув 13,9%. Це означає, що в Україні і надалі залишається зростаючий попит на купівлю товарів на маркетплейсах, через їхні переваги над класичними магазинами.

Діаграма 2

Продаж дитячих товарів через маркетплейси, млрд. грн. 

Аналіз ринку маркетплейсів дитячих товарів в Україні

Джерело: оцінка Pro-Consulting

3. Аналіз асортименту основних маркетплейсів

Аналіз асортименту маркетплейсів показує, що серед товарів більшу частку займає дитячий одяг у порівнянні з взуттям. Якщо порівнювати асортимент Розетка та Антошка, видно що перша фокусується на категорії «Дитячий одяг», а другий – на категорії «Іграшки». Другою за кількістю товарів категорією у Розетка є взуття, а для Антошка – одяг, третьою – іграшки та коляски, автокрісла, відповідно. Асортимент Pampik зосереджений на одягу, друге місце – іграшки, третє – взуття.

Таблиця 2

Асортимент маркетплейсів, кількість пропозицій станом на лютий 2024 р.

Товарна категорія

Розетка

Антошка

OLX

Pampik

Харчування та годування

936

2022

55869

3944

Підгузки

343

439

н/а

657

Купання та гігієна

76

889

н/а

3955

Іграшки

1301

17832

426814

12647

Коляски, автокрісла

54

2695

66056

410

Прогулянки

189

645

51210

400

Товари для мам

58

1328

н/а

2204

Дитячий одяг

36191

4305

1644458

22597

Дитяче взуття

8623

768

571786

5650

Дитячі меблі та аксесуари

239

2453

55893

954

Аксесуари для немовлят

н/а

661

н/а

н/а

Інші дитячі товари

н/а

н/а

172734

н/а

Джерело: оцінка Pro-Consulting

4. Висновки

Стан ділового середовища України, який характеризується індексом UBI, показує негативні очікування бізнесу від подальшого розвитку подій – у серпні 2023 р. показник збільшився на 2,93 у порівнянні зі значенням червня 2023 р., але до нейтрального значення ще залишається 11,77 (значення на серпень 2023 року – 38,23).

За перші 6 місяців 2023 р., згідно з опитуванням щодо роботи підприємств, 24,4 % CEO та власників зазначили, що результати відповідають очікуванням, 9,4 % відмітили, що результати перевищили очікування, 12,8 % підприємств припинили діяльність, а 53,4 % відповідно отримали результати нижчі за очікування. При цьому, за результатами цього ж опитування, очікування на заході країни значно вищі (зросте – 38 %, залишиться на рівні 2022 року – 30 %, впаде – 29 %, не працюватиме – 4 %)за очікування на сході та півдні (35-36 %, 9-20 %, 27-33 % та 12-27 % відповідно), а на півночі та в центрі – середні значення (26-37 %, 27-37 %, 29-31 % та 6-8 % відповідно).

Припинення діяльності інтернет-магазинів дитячих товарів Panama і Pampik (а насправді – злиття цих операторів) за даними forbes.ua наочно характеризує нагальні тенденції ринку – зменшення кількості користувачів, збільшення конкуренції за споживача, внаслідок чого – зменшення доходів та прибутків бізнесу, на фоні загальної невизначеності бізнес-середовища та негативної оцінки перспектив бізнесу в Україні.

Потенційна ємність ринку, як для будь-якого сектору в Україні, залежить від тривалості війни, а також від кількості та термінів повернення біженців в Україну, у тому числі, дітей, а також подальших тенденцій народжуваності. Як відомо, по завершенню війн, розпочинається бум народжуваності, який призводить до збільшення потреб в дитячих товарах.

Без врахування цього фактору, за даними прогнозу elit-web, ринок електронної комерції в цілому, а також його дитячий сегмент відновиться на межі 2024 та 2025 року, а в 2025 році збільшить обсяг у порівнянні з 2021 роком на 15 %.

 

Цей матеріал є частиною дослідження, проведеного фахівцями компанії Pro-Consulting. Для отримання детальнішої інформації відвідуйте офіційний веб-сайт компанії pro-consulting.ua.

Pro-Consulting - українська консалтингова компанія, лідер в сфері аналітики, маркетингових досліджень ринків, розробки стратегій, експортного та фінансового консалтингу; консультант в залученні грантів.

+38 (044) 233-34-32
[email protected]  

Читайте також