1. Аналіз авторинку країни Європи та України у 2023 році
По результатам 2023 року можна констатувати про покращення становища українського авторинку порівнюючи з динамікою розвитку авторинку країн Європи. Продажі нових автомобілів в Україні в 2023 році зросли на 62,4%.
У 2023 році в Європі авторинок зростав у кожній країні, загальний показник продажів нових автівок збільшився на 16,8%. Загалом в Европі було реалізовано майже 14 млн. авто, проти 12 млн у минулому році. Але зростання було неоднаковим у різних країнах. Падіння авторинку було зафіксовано у двох країнах: у Норвегії (-27,2%) та Угорщині (-3,4%), на всіх інших ринках фіксували зростання.
Український показник зростання, а правильніше буде сказати відновлення, у 62,4% виявився б найкращім, але й цього разу все зіпсував східний сусід, бо в росії авторинок зріс на 68%. У білорусії теж фіксували збільшення продажів на 31,7%. Тобто, ринки в наших ворожих сусідів відновлюються теж високими темпами.
Продажі авто по країнам Європи у 2023 році
Країни |
'2023 |
'2022 |
% Chg 23/22 |
Pos. '23# |
Pos. '22# |
Pos. Chg 23/22 |
Німеччина |
2 844 609 |
2 651 357 |
+7,3 |
1 |
1 |
0 |
Великобританія |
1 903 054 |
1 614 063 |
+17,9 |
2 |
2 |
0 |
Франція |
1 774 723 |
1 529 035 |
+16.1 |
3 |
3 |
0 |
Італія |
1 565 331 |
1 316 926 |
+ 18,9 |
4 |
4 |
0 |
росія |
1 058 708 |
629 923 |
+68,1 |
c |
6 |
1 |
Іспанія |
949 359 |
813 396 |
+16,7 |
6 |
5 |
-1 |
Бельгія |
476 675 |
366 303 |
+30,1 |
7 |
8 |
1 |
Польща |
475 032 |
419 749 |
+13,2 |
8 |
7 |
-1 |
Нідерланди |
369 791 |
312 075 |
+18,5 |
9 |
9 |
0 |
Швеція |
289 827 |
288 087 |
+0,6 |
10 |
10 |
0 |
Швейцарія |
252 215 |
225 934 |
+11,6 |
11 |
11 |
0 |
Австрія |
239 150 |
215 047 |
+11,2 |
12 |
12 |
0 |
Чеська Республіка |
221 419 |
192 087 |
+15,3 |
13 |
13 |
0 |
Португалія |
199 623 |
157 295 |
+26,9 |
14 |
15 |
1 |
Данія |
172 798 |
148 293 |
+16,5 |
15 |
16 |
1 |
Румунія |
144 611 |
129 328 |
+11.8 |
16 |
17 |
1 |
Греція |
134 484 |
105 283 |
+27,7 |
17 |
19 |
2 |
Норвегія |
126 955 |
174 321 |
-27,2 |
18 |
14 |
-4 |
Ірландія |
122 310 |
105 253 |
+16.2 |
19 |
20 |
1 |
Угорщина |
107 720 |
111 524 |
-3,4 |
20 |
18 |
-2 |
Словаччина |
88 003 |
78 841 |
+11,6 |
21 |
22 |
1 |
Фінляндія |
87 502 |
81 695 |
+7,1 |
22 |
21 |
-1 |
Україна |
65 089 |
40 076 |
+62,4 |
23 |
26 |
3 |
Хорватія |
57 694 |
42 939 |
+34,4 |
24 |
24 |
0 |
Люксембург |
49 151 |
42 094 |
+16,8 |
25 |
25 |
0 |
Словенія |
48 809 |
46 339 |
+5,3 |
26 |
23 |
-3 |
Болгарія |
37 724 |
28 680 |
+31.5 |
27 |
27 |
0 |
Литва |
27 528 |
25 496 |
+8,0 |
28 |
28 |
0 |
Естонія |
22 820 |
20 426 |
+11,7 |
29 |
29 |
0 |
Білорусь |
19 550 |
14 843 |
+31,7 |
30 |
32 |
2 |
Латвія |
19 083 |
16 824 |
+13.4 |
31 |
30 |
-1 |
Ісландія |
17 541 |
16 675 |
+5,2 |
32 |
31 |
-1 |
Кіпр |
14 740 |
11 627 |
+26,8 |
33 |
33 |
0 |
РАЗОМ ЄВРОПА (ЄС) |
13 983 628 |
11 971 834 |
+16,8 |
|
|
|
Тим не менш, Україні вдалося піднятися на 3 пункти у європейському рейтингу і тепер авторинок України посідає 23 місце, між показниками Фінляндії та Хорватії. Нажаль, 65 тис. проданих авто в Україні – це дуже мало за європейськими мірками. Але, зважаючи на війну та величезні втрати авто під обстрілами, і цей показник є дуже непоганим.
Зазначимо, що лідируючі ринки у Європі залишаються незмінними – це Німеччина, Великобританія, Франція та Італія. У цих країнах зростання авторинку відбувається шаленими темпами, і в одній тільки Німеччині реалізували 2,8 млн. автомобілів у минулому році.
Були часи і Україна теж була в авангарді серед європейських авторинків. Нагадаємо, що за підсумками 2008 року Україна займала 7-е місце за обсягами продажу нових автомобілів. І ми маємо надію, що незабаром, Україна відновить свій вплив, вже, як країна ЄС.
2. Продажі автомобілів в Україні в розрізі операторів / дистриб’юторів
У 2023 році в обсягах додали всі автомобільні оператори ринку, і причина не тільки в низькій порівняльній базі за перший воєнний 2022 рік, а й в налагоджені процесів та нової логістики. Правда, в кінці року додалися проблеми з блокуваннями польського кордону, від якого імпортери також втратили в обсягах, але в загальному підсумку по року авторинок зріс на 62,4%. Зросли і показники головних автомобільних операторів, але по-різному.
Підсумки ринку нових легкових автомобілів в Україні за 2023 рік
23 |
22 |
Chg * |
Марка авто |
2023 рік |
% |
2022 рік |
% |
23 / 22 % |
1 |
1 |
0 |
TOYOTA |
10 738 |
16,5% |
6 973 |
17,4% |
54,0% |
2 |
3 |
1 |
VOLKSWAGEN |
7 094 |
10,9% |
3 080 |
7,7% |
130,3% |
3 |
2 |
-1 |
RENAULT |
5 829 |
9,0% |
4 015 |
10,0% |
45,2% |
4 |
4 |
0 |
SKODA |
4 953 |
7,6% |
2 836 |
7,1% |
74,7% |
5 |
6 |
1 |
BMW |
4 263 |
6,6% |
1 801 |
4,5% |
136,7% |
6 |
5 |
-1 |
HYUNDAI |
3 019 |
4,6% |
2 355 |
5,9% |
28,2% |
7 |
7 |
0 |
MERCEDES-BENZ |
2 601 |
4,0% |
1 772 |
4,4% |
46,8% |
8 |
14 |
6 |
SUZUKI |
2 407 |
3,7% |
821 |
2,1% |
193,2% |
9 |
16 |
7 |
MAZDA |
2 285 |
3,5% |
703 |
1,8% |
225,0% |
10 |
10 |
0 |
NISSAN |
2 071 |
3,2% |
1 193 |
3,0% |
73,6% |
11 |
25 |
14 |
HONDA |
2 016 |
3,1% |
375 |
0,9% |
437,6% |
12 |
15 |
3 |
LEXUS |
1 892 |
2,9% |
763 |
1,9% |
148,0% |
13 |
13 |
0 |
AUDI |
1 580 |
2,4% |
887 |
2,2% |
78,1% |
14 |
12 |
-2 |
PEUGEOT |
1 479 |
2,3% |
947 |
2,4% |
56,2% |
15 |
11 |
-4 |
KIA |
1 353 |
2,1% |
1 174 |
2,9% |
15,3% |
16 |
8 |
-8 |
MITSUBISHI |
1 122 |
1,7% |
1 673 |
4,2% |
-32,9% |
17 |
20 |
3 |
CITROEN |
1 102 |
1,7% |
498 |
1,2% |
121,3% |
18 |
9 |
-9 |
CHERY |
978 |
1,5% |
1 393 |
3,5% |
-29,8% |
19 |
21 |
2 |
LAND ROVER |
964 |
1,5% |
469 |
1,2% |
105,5% |
20 |
19 |
-1 |
VOLVO |
889 |
1,4% |
582 |
1,5% |
52,8% |
|
|
|
Інші бренди |
6 451 |
9,9% |
5 766 |
14,4% |
11,9% |
|
|
|
ВСЬОГО |
65 086 |
100,0% |
40 076 |
100,0% |
62,4% |
Найпопулярніші авто в Україні за 2023 рік:
- Renault Duster — 5 445.
- Toyota RAV4 — 2 934.
- Volkswagen ID.4 — 2 655.
- Mazda CX-5 — 1 647.
- Hyundai Tucson — 1 494.
- Toyota Land Cruiser Prado — 1 480.
- Suzuki Vitara — 1 308.
- Skoda Kodiaq — 1 307.
- Skoda Octavia — 1 293.
- Toyota Camry — 1 221.
Статус №1 у 2023 році знову підтвердила "Тойота Україна", яка додала у обсягах продажів на 56% і єдина компанія, яка реалізувала значно більше за 10000 авто за рік.
Значно покращила своє становище у 2023 році "Рено Україна". Причому за всіма показниками. Renault не тільки додали у обсягах +66% (більше ринку), а й зайняли 11,7% українського ринку і ще й відтіснили на третю роль колись могутню корпорацію "Укравто". Renault також вдалося подолати відмітку у 8000 реалізованих авто на українському ринку.
На третьому місці за підсумками 2023 року опинилася корпорація "Укравто", яку тепер обирали лише 7,9% споживачів на українського ринку. І це не зважаючи на досі великий портфель брендів. "Укравто" додала в обсягах лише 8% (при загальному показнику ринку +62,4%), та втратила у долі ринку - в минулому році було 12,3%. Нажаль, ось такі наслідки зникнення брендів "Укравто" з інформаційних радарів. А враховуючи, що "Укравто" досі має велику розгалужену дилерську мережу, цей обсяг продажів вже давно недостатній для їх прибуткового функціонування. Тим не менш, "Укравто" у 2023 році значно подолала відмітку у 5000 проданих авто і втримала портфель брендів ( - Jeep, + KG Mobility).
Покращили свої позиції за рік у Stellantis Ukraine. Тепер на долю її автомобілів прийшлося 7,1% ринку, але у обсягах додали на 63%. Stellantis також подолали показник у 5000 проданих автомобілів і тепер є оператором №4.
Ще один рекордсмен 2023 року - це компанія "Єврокар". Їй вдалося збільшити продажі на 75%, додати у частці ринку, вийти на 5-е місце і майже подолати відмітку у 5000 авто за рік.
Додали у продажах на 70% (більше ринку) і у компанії "Порше Україна". Це дало змогу також підійти до відмітки 5000 авто на рік, покращити частку ринку і зберегти 6-е місце серед операторів.
А от у "АВТО Інтернешнл" демонстрували фантастичні результати. Бренди АІ додали у продажах на 208%, сама компанія підійшла впритул до показника у 5000 авто за рік, та ще й випередила одразу чотирьох конкурентів.
Серед компаній із значними досягненнями і "АВТ Баварія Україна". За 2023 рік їй вдалося збільшити продажі на 135%, випередити одного конкурента та зайняти 6% українського ринку.
Зростання на 64% продемонстрували і у Winner Imports Ukraine. Це більше показника зростання по ринку, але виявилося недостатньо, щоб втримати 8-е місце. Хоча власну частку ринку у Winner зберегли.
Замикає Топ-10 автомобільних дистриб'юторів 2023 року підприємства з колишньої корпорації "Богдан". Їх бренди зросли у продажах на 12%, що виявилося нижче від показників ринку вцілому. Як наслідок, вперед проскочили головні конкуренти та й частка ринку тепер 5,4%.
Як бачимо, головні оператори по-різному пережили другий рік війни, але міцно тримають напрацювання і опрацьовують нові механізми роботи. Головне, що всім вдалося зберегти дилерські мережі і забезпечити зростання авторинку у 2023 році.
3. Імпорт автомобілів в Україну у 2023 році
За 2023 рік в Україну імпортували 377 063 транспортних засобів. Це майже в половину менше, ніж у 2021 році: тоді в країну ввезли 735 956 транспортних засоби. Загалом це найнижчий показник за останні три роки.
Найчастіше в Україну ввозять легкові авто — 73.7%. Далі йдуть мотоцикли (10.1%) та вантажівки (9.7%).
Варто зазначити, що середній вік ввезенного авто у 2023 році складає 10 років. Ввезені машини помолодшали на 2 роки у порівнянні до 2022 року. Понад 50% автомобілів, які були імпортовані у 2023 році, мають 10 і більше років. Найстаршим легковим авто, ввезеним торік, стала Toyota Supra 1990 року.
Бензинові авто залишаються найзапитанішими — їх частка в імпорті складає 43%. Дизельними були 33% ввезених торік авто.
Найбільше нововвезених авто зареєстрували у Києві — 11.5%. До топ-3 потрапили також Львівщина (10%) та Одещина (7.6%).
Найпопулярнішою маркою авто серед усіх ввезених автомобілів у 2023 році став Volkswagen — 13.1%. На другому місці — Renault (9.2%), а п’ятірку лідерів завершують Skoda, Nissan та Audi.
Серед моделей найпопулярніший — Volkswagen Golf (3.2%), за ним Skoda Octavia, Renault Megane, Volkswagen Passat, Renault Megane Scenic.
4. Прогноз розвитку українського авторинку у 2024 році
Чи збережуться минулорічні темпи зростання ринку?
Дмитро Кондраков, Керівник департаменту продажів автомобілів, розвитку дилерської мережі та якості обслуговування клієнтів компанії «Ніссан Мотор Україна», прогнозує збереження обсягу ринку нових автомобілів. Принаймні станом на січень. Якщо ситуація з військовими діями, та пов'язаними з цим процесами, буде змінюватися, тоді можна очікувати зміни стану ринку нових автомобілів.
На рівні 2023 року оцінює перспективи ринку нових автомобілів і Марія Гарань, Директор ТОВ “Порше Україна”.
Не береться прогнозувати ситуацію Наталія Топтун, PR-менеджерка Renault, бо занадто багато змінних.
Має оптимістичний погляд на події Дмитро Бабич, заступник генерального директора компанії «СОДЖІТЗ АВТО УКРАЇНА»: Наша компанія вірить у наші збройні сили тож ми маємо надію, що їхні успіхи посприяють зростанню ринку. Це і є основною передумовою. Щодо темпів, то поки що це досить важко спрогнозувати, але передумов швидкого зростання у найближчі місяці я не бачу, – каже Дмитро.
Тобто, на думку наших спікерів, ринок нових автомобілів у 2024 році стабілізується на рівні 65 тис. авто.
Яким буде головний тренд на авторинку у 2024 році?
– Ми вважаємо що ринок 2024 має бути схожим щодо трендів на попередній рік, – ділиться баченням Дмитро Кондраков (Nissan). – Можливе невеличке збільшення продажів в кредит, але при умові стабілізації військової ситуації та пов'язаних з нею процесів.
В компанії “Порше Україна” очікують на подальше посилення основних трендів 2023 року.
За спостереженнями AUTO-Consulting до таких відноситься посилення сегменту SUV, активність “сірих” імпортерів та пов’язане з ними збільшення долі електромобілів.
– Я поки що не бачу передумов для серйозних змін у 2024 році порівняно з 2023. Але події на кшталт нещодавнього тендеру на закупівлю пікапів Міноборони у разі їх успішної реалізації та відповідних реєстраційможуть змінити статистику, – вважає Дмитро Бабич, заступник генерального директора компанії «СОДЖІТЗ АВТО УКРАЇНА».
Які ризики несе ріст кількості “сірих” дилерів?
AUTO-Consulting неодноразово піднімав це питання в спілкуванні з офіційними імпортерами, зокрема щодо стрімко зростаючого сегменту електромобілів. Тим не менше, ми знову й знову піднімаємо це питання, щоб слідкувати за ситуацією майже в режимі реального часу.
На думку Дмитра Кондракова (Nissan), великого зростання кількості альтернативних дилерів не слід очікувати.
Згоден з ним і Дмитро Бабич (Subaru): “На сьогодні вже існує необхідна для потреб ринку кількість «сірих» дилерів. Звісно, більшість сконцентрована на постачанні дешевих електромобілів з Китаю.”
– На нашу думку, «сірі» дилери електромобілів китайського виробництва будуть продовжувати лишатися активними, фокусуючи свою пропозицію на тих сегментах, брендах і моделях, які офіційно не представлені на ринку України, – вважає Марина Гарань (“Порше Україна”).
Зростання “сірих” дилерів очікує Наталія Топтун (Renault): “Ми не спостерігаємо уповільнення імпорту електромобілів, які завозять здебільшого саме «сірі» дилери. Тож імовірно, якщо кількість таких дилерів збільшиться, то саме в цьому сегменті”.
Отже, таким бачать автомобільний ринок в Україні у 2024 році провідні автомобільні оператори.
Авторинок Київ 2023. Продаж авто в Україні 2023 та 2024. Авторинок Україна 2023. Статистика продажів авто в Україні 2023 та 2024. Продаж авто в Україні. Продаж автомобілів брендів 2024. Продаж автомобілів в Україні. Автомобільний ринок України 2023. Дослідження та аналітика авторинку України. Прогноз ринок авто в Україні у 2024 році.