Війна не похитнула позиції великого бізнесу в економіці України. Сукупний річний виторг 200 приватних компаній, що увійшли до галузевих списків, – майже 3 трлн грн – становить 26% виторгу всього українського бізнесу. З переліку 200 компаній – лідерів галузей лише 52% компаній знизили виторг за результатами минулого року, решта змогли зберегти, а часом і примножити бізнес.
Серед лідерів у кожному секторі економіки України, окрім будівництва, є компанії, які наростили продажі, принаймні в гривневому еквіваленті. Але є й такі, які зросли в рази. Наприклад, мережа бюджетних магазинів «Аврора» підвищила виторг за воєнний рік більш як удвічі і стрімко зростає цьогоріч. «Українська бронетехніка», задовольняючи попит ЗСУ на військову техніку, збільшила виторг у 127 разів, до 13 млрд грн. Більш ніж на 40% зросли доходи в IT та електроенергетиці.
Серед аутсайдерів рейтинги Forbes – промислові гіганти гірничо‐металургійного сектору та хімічної промисловості України, які втратили майже половину виторгу. Найбільше постраждала будівельна галузь, втрати якої перевищили 60%.
Серед інструментів, що забезпечили ефективність компаній, – децентралізація процесів, диверсифікація ринків збуту й виробництва, наявність партнерів за кордоном.
Наприклад, перевагами «Логістик Юніон» стали розгалужена мережа розподільчих центрів, а також власна резервна енергоінфраструктура, підготовлена задовго до початку війни. Це дало змогу краще планувати маршрути доставки і не зупинятися під час блекаутів.
Як висновок – українські компанії встояли у рік великої війни з Росією, а більшості керівників вдалося стабілізувати роботу й повернутися на трек зростання в 2023 році. Навіть найбільш постраждалі галузі – будівельна й добувна – в останніх квартальних опитуваннях кажуть, що в середньому їм вдалося пройти мінімуми та збільшити масштаби діяльності.
Рейтинг ТОП 200 - найбільші компанії України за версією Forbes 2023 включає перелік найбільш підприємств за наступними галузями економіки:
- Найбільші аграрні компанії України
- Найбільші ритейл компанії України
- Найбільші торгові компанії України
- Найбільші нафтогазові компанії України
- Найбільші енергетичні компанії України
- Найбільші транспортні та логістичні компанії України
- Найбільші харчові компанії України
- Найбільші ІТ компанії України
- Найбільші телекомунікаційні компанії України
- Найбільші металургійні та видобувні компанії України
- Найбільші будівельні компанії України
- Найбільші машинобудівні компанії України
- Найбільші фармацевтичні компанії України
- Найбільші хімічні компанії України
- Найбільші тютюнові компанії України
- Інші найбільші компанії України
1. Агропромисловий комплекс
Внесок у ВВП: 8,2%
Частка галузі в експорті: 34%, або $21 млрд
Морем, річкою, суходолом українські аграрії змогли вивезти майже 60 млн т урожаю під час війни. А ще навчилися сіяти під обстрілами, збирати з полів уламки ракет, почали розумітися на саперній справі, працювати в умовах дефіциту кадрів та непрацюючих портів.
Війна зробила агровиробництво збитковою справою, каже гендиректор ІМК Алекс Ліссітса. Через подорожчання добрив і пального собівартість виробництва агропродукції, за його даними, зросла майже вдвічі.
Найбільше на економіку агрокомпаній тисне блокування Росією морських портів: до 24 лютого 2022 року Україна відправляла морем усе зерно – в середньому 8 млн т на місяць. У березні – грудні 2022‐го, за даними Мінагро, середньомісячний експорт зерна і олійних скоротився маже вдвічі, до 3,9 млн т. За даними митниці, у 2022 році Україна скоротила агроекспорт на 16%, до $23,4 млрд.
Розблокування трьох українських портів у рамках «зернової угоди» забезпечило левову частку воєнного агроекспорту – 32 млн т зернових і олійних у період дії коридора в серпні – липні 2022–2023 років. До моменту припинення «зернової угоди» глибоководні морські порти забезпечували 50% вантажопотоку, західні кордони – 25%, порти Дунаю – 25%.
Альтернативні шляхи дали змогу Україні у першому півріччі 2023 року вивезти агропродукції на $11,8 млрд, за даними Українського клубу аграрного бізнесу.
Росія не шкодує ракет, аби знищити портову інфраструктуру України. KSE оцінює прямі збитки агросектора за рік повномасштабної війни у $8,7 млрд, непрямі – в $31,5 млрд. На відновлення агросектора, за підрахунками аналітиків KSE, необхідно $29,7 млрд.
«Агробізнес швидко адаптувався на західних кордонах та в дунайських портах, ми з нуля створили логістичні маршрути, посіяли та зібрали великий урожай», – описує складові стійкості Ліссітса. У серпні керівник Зернової асоціації Микола Горбачов прогнозував, що Україна зуміє вивезти всі 48 млн т експортної агропродукції, навіть якщо великі чорноморські порти не відкриються.
Розвинутий Дунай зможе експортувати приблизно 30–35 млн т на рік, ще майже 14 млн т можна вивезти через сухопутні кордони, вважає Горбачов. Натомість у 2024 рік аграрії йдуть з істотними залишками зернових та олійних, зі значно нижчими цінами порівняно з 2022 роком і дорожчою логістикою.
Рейтинг - найбільші агропромислові компанії України
Місце | Компанія | Власник | СЕО | Виторг 2022 | Прибуток 2022 | Динаміка виторгу | |
1 | Kernel | Андрій Веревський | Євген Осипов | 129,5 млрд грн | -3,1 млрд грн | -28% | |
2 | МХП | Юрій Косюк | Юрій Косюк | 85,4 млрд грн | -8,4 млрд грн | +32% | |
3 | Ukrlandfarming | Олег Бахматюк | Олег Бахматюк | 25-35 млрд грн* | н/д | н/д | |
4 | АДМ Юкрейн | Archer Daniels Midland Company | Ірина Присяжнюк | 25,2 млрд грн | -1,6 млрд грн | -35% | |
5 | Agroprosperis | Джордж Рор і Моріс Табасінік | Ігор Осьмачко | 20-30 млрд грн* | н/д | н/д | |
6 | Ерідон | Сергій Кролевець | Сергій Грязнов | 20,6 млрд грн | 184 млн грн | -22% | |
7 | Астарта | Віктор Іванчик | Віктор Іванчик | 17,6 млрд грн | 2,2 млрд грн | +12% | |
8 | Нібулон | Андрій Вадатурський | Андрій Вадатурський | 15,2 млрд грн | -9,6 млрд грн | -63% | |
9 | Viterra | Viterra Global | Олексій Деркач | 13,7 млрд грн | 1,1 млрд грн | -27% | |
10 | Bunge (Сантрейд) | Bunge Ltd | Анджей Ружицький | 13,7 млрд грн | -1,8 млрд грн | -61% | |
11 | Cargill | Cargill, Inc. | Васіле Варварой | 13,5 млрд грн | 558 млн грн | -43% | |
12 | LNZ | Дмитро Кравченко | Анатолій Ткаченко | 13,4 млрд грн | 29 млн грн | -2% | |
13 | Delta Wilmar | Wilmar International Limited | Віктор Геть | 11,7 млрд грн | 617 млн грн | -6% | |
14 | Louis Dreyfus | Маргарита Луї‐Дрейфус, Фонд Абу‐Дабі ADQ | Олександр Карпенко | 10,4 млрд грн | 416 млн грн | +1% | |
15 | «Оліяр» | Ірина Залізна | Ірина Подоба | 9,7 млрд грн | 517 млн грн | +47% | |
16 | «Укрпромінвест-агро» | Олексій Порошенко | Роман Огородов | 9-10 млрд грн* | н/д | н/д | |
17 | Група «Техноторг» | Євген Березовський і Ігор Калюжний | Ігор Калюжний | 7-8 млрд грн* | -31 млн грн | н/д | |
18 | Прометей | Рафаель Гороян | Рафаель Гороян | 7,8 млрд грн | н/д | -23% | |
19 | ОптімусАгро Трейд | Анатолій Мартинов | Олена Буркатовська | 7,3 млрд грн | -1,5 млрд грн | -40% | |
20 | Bayer | Bayer AG | Олівер Гірліхс | 7,2 млрд грн | 473 млн грн | -5% |
2. Ритейл
Внесок у ВВП (оптова й роздрібна торгівля): 12,4%
Після падіння на 21,4% у 2022 році роздрібні продажі в супермаркетах та магазинах у січні – червні 2023‐го збільшилися на 7,3%. «Ситуація стабілізувалася», – каже СЕО «Auchan Україна» Марта Труш.
На показники роботи ритейлерів впливають падіння купівельної спроможності українців та зменшення кількості споживачів через виїзд за кордон. Так, за словами Труш, у її торгових точках, де українці роблять великі закупи, кількість товарів у середньому кошику зменшилася на 20%. «Українці «пожертвували» товарами для задоволення – ковбасами найвищого цінового сегмента, сирами, шоколадом або непродовольчою групою», – каже СЕО «Auchan Україна».
Зросла кількість «промо‐хантерів», тобто покупців, які шукають товари зі знижкою. Ще одна ознака часу – споживачі охочіше купують товари меншого об’єму. Це відбувається не лише з причини падіння купівельної спроможності й невпевненості в майбутньому, а й через зменшення розміру домогосподарств, зазначає Труш.
У 2022 році «Auchan Україна» отримала найбільшу суму збитку серед великих гравців галузі. Основні причини: майже повна зупинка торгівлі на початку війни, руйнування гіпермаркетів в Одесі та Харкові й необхідність зачинятися через повітряні тривоги.
Зменшилася кількість проданих товарів і в «Епіцентрі», розповідає Forbes операційний директор мережі Максим Шеремет. Краще продається категорія товарів для виживання: медикаменти, джерела освітлення, акумулятори, генератори та сегмент товарів для кемпінгу.
Оговтується й онлайн‐ритейл, каже засновник компанії PromodoОлександр Колб. У 2022‐му, за його даними, сегмент e‐commerce скоротився на 26% у гривні, а в першому півріччі 2023‐го зріс на 2%.
«Якщо у 2021‐му ринок електронної комерції займав близько 9% в українському ритейлі, то на сьогодні частка електронної комерції становить понад 11%, і цей показник зростає», – каже Колб. В Auchan за час повномасштабної війни частка інтернет‐продажів зросла на 5 в.п., до 6%. У ритейлера EVA – з 7% до 9%.
Виконавча директорка ТОВ «Руш» (EVA) Ольга Шевченко не очікує зменшення кількості клієнтів у 2024 році. «Віримо, що часи найбільшої турбулентності вже позаду», – каже вона.
Рейтинг - найбільші ритейл компанії України
Місце | Компанія | Власник | СЕО | Виторг 2022 | Прибуток 2022 | Динаміка виторгу | |
1 | АТБ | Геннадій Буткевич, Євген Єрмаков, Віктор Карачун | Борис Марков | 148,3 млрд грн | 2,5 млрд грн | -0,3% | |
2 | Fozzy Group | Володимир Костельман, Олег Сотников, Роман Чигир | Володимир Костельман | 93,2 млрд грн | н/д | +3% | |
3 | «Епіцентр» + «Нова Лінія» | Олександр і Галина Гереги, Тетяна Суржик | Петро Михайлишин (Епіцентр) | 62,7 млрд грн | 3,7 млрд грн | -1% | |
4 | Metro Cash & Carry | Metro Group | Олена Вдовиченко | 20,2 млрд грн | -455 млн грн | -22% | |
5 | Rozetka.ua | Владислав та Ірина Чечоткіни, Horizon Capital | Роман Кошель | 18,4 млрд грн | 119 млн грн | -13% | |
6 | Comfy | Станіслав Роніс | Ігор Хижняк | 16,6 млрд грн | 2 млн грн | -16% | |
7 | Novus | Раймондс Туменас | Марк Петкевич | 16 млрд грн | -2,5 млрд грн | -7% | |
8 | EVA | Руслан Шостак, Валерій Кіптик | Ольга Шевченко | 15,7 млрд грн | 718 млн грн | -8% | |
9 | Varus | Руслан Шостак, Валерій Кіптик | Наталія Азюковська | 14,6 млрд грн | -42 млн грн | +6% | |
10 | «Аврора» | Лев Жиденко, Тарас Панасенко, Horizont Capital | Тарас Панасенко | 14 млрд грн | 2,3 млрд грн | ↑ у 2,4 раза | |
11 | Ритейл Груп | Роман Лунін | Олег П’явка | 13,5 млрд грн | 216 млн грн | +7% | |
12 | Auchan | ELO | Марта Труш | 10,7 млрд грн | -1,3 млрд грн | -26% | |
13 | Toyota Україна | Toyota Motor Corporation | Шун Ота | 10,3 млрд грн | 1,5 млрд грн | -39% | |
14 | Таврія Плюс | Михайло і Борис Музальови | Віталій Карандо | 9,9 млрд грн | 96 млн грн | +9% | |
15 | Фокстрот | Валерій Маковецький, Геннадій Виходцев | Олексій Зозуля | 9,8 млрд грн | н/д | -35% | |
16 | Eldorado | Віктор Поліщук | Віра Вітинська | 7,3 млрд грн | -384 млн грн | -49% | |
17 | Автокапітал | Таріел Васадзе | Валерій Анохін | 7,3 млрд грн | 671 млн грн | -18% | |
18 | Омега | Юрій Дудирєв, Віта Бисага | Юрій Дудирєв | 6,4 млрд грн | 211 млн грн | -25% | |
19 | «Файно Маркет» («Вересень Плюс») | Віталій Денисенко | Євген Тертишний | 5,7 млрд грн | 428 млн грн | +84% | |
20 | ЕСО-Автотехнікс | Віктор Альошин | Костянтин Казиміренко | 5,5 млрд грн | 910 млн грн | -5% | |
21 | Група компаній VIDI | Віталій і Олег Джуринські | Максим Яворський | 5,4 млрд грн | 310 млн грн | -31% | |
22 | «Рукавичка» (Львівхолод) | Богдан Козак | Роман Козак | 5,3 млрд грн | 16 млн грн | +20% | |
23 | Група компаній Віннер | Іван Гинянський | Петро Рондяк | 5,2 млрд грн | 615 млн грн | -47% | |
24 | АВТ Баварія Україна | Клаус Бернінг і Паула Ленардс | Ерік Бернінг | 5,1 млрд грн | 255 млн грн | -23% | |
25 | JYSK Україна | JYSK Group | Євген Іваниця | 4,8 млрд грн | 1,1 млрд грн | +37% |
Цю таблицю оновлено порівняно з друкованою версією журналу. Зокрема, додано компанію «ВІДІ Груп», консолідовані фінансові результати якої редакція отримала після здачі номеру в типографію, натомість виключено компанію «ЕКО-маркет», яка з після врахування наведених даних не входить до числа 25 найбільших компаній в групі Ритейл.
3. Нафтогазова енергетика
Внесок у ВВП (добування нафти і газу, виробництво коксу й нафтопродуктів): 3%
Частка галузі в експорті: 1%, або $0,5 млрд
У 2022‐му, за даними WOG і ОККО, роздрібні продажі пального скоротилися на 30–35%. У 2023 році всі оператори реалізують на 7–10% менше нафтопродуктів, ніж у 2021‐му, прогнозує керівник WOG Holding Андрій Пивоварський.
До повномасштабної війни Україна імпортувала 70% нафтопродуктів за споживання 1 млн т на місяць. Левова частка надходила з Росії та Білорусі, решту поставок забезпечували внутрішні виробники, передусім Кременчуцький та Шебелинський НПЗ. Мережам ОККО та WOG вдалося швидше за інших переналаштувати логістику на імпорт з Європи під час паливної кризи, що вирувала навесні 2022‐го.
«Без детального комплаєнсу, жодних гарантій ми платили маловідомим трейдерам $10–20 млн. Ухвалення подібних рішень займало один день, тоді як до війни на це могли піти тижні», – говорив СЕО ОККО Василь Даниляк.
Як результат – другий рік поспіль ОККО та WOG посідають перше і друге місця за обсягами продажів. Чи зможуть лідери зростати й надалі?
Кількість гравців збільшилася, а обсяг ринку зменшився, каже Пивоварський. За його словами, великим мережам доводиться конкурувати з напівлегальними гравцями, які оптимізують податки та продають неякісне пальне. «Діапазон цін шалений: бензин від 38 грн до 56 грн. За собівартості на кордоні приблизно 46,5 грн/л», – каже Пивоварський.
Рейтинг - найбільші нафтогазові компанії України
Місце | Компанія | Власник | СЕО | Виторг 2022 | Прибуток 2022 | Динаміка виторгу | |
1 | «Галнафтогаз» (ОККО) | Віталій Антонов, ЄБРР | Василь Даниляк | 70-75 млрд грн* | н/д | +35-45% | |
2 | WOG | Сергій Лагур, Світлана Івахів | Андрій Пивоварський | 45,4 млрд грн | н/д | +29% | |
3 | ДТЕК «Нафтогаз» | Рінат Ахметов | Ігор Щуров | 38,8 млрд грн | 12,7 млрд грн | +34% | |
4 | Avias | Ігор Коломойський, Геннадій Боголюбов | Яна Лисенко | 25-35 млрд грн* | н/д | н/д | |
5 | UPG | Володимир Петренко | Анатолій Можар | 29 млрд грн | 479 млн грн | +39% | |
6 | Альянс Енерго Трейд | Роман Адамов | Едуард Звягін | 20,6 млрд грн | 207 млн грн | +16% | |
7 | Євро Смарт Пауер (БРСМ) | Андрій Біба | Олександр Тельпух | 16,3 млрд грн | -4 млн грн | 0% | |
8 | Катма Груп | Андрій Біба | Галина Прімак | 15,9 млрд грн | 30 млн грн | -16% | |
9 | Burisma | Микола Злочевський | Тарас Бурдейний | 11-12 млрд грн* | 939 млн грн | н/д | |
10 | KLO («Автобансервіс») | Олександр Кац, Ігор Чернявський, Вячеслав Стешенко, Наталія Глибокова | Ігор Чернявський | 9,2 млрд грн | -76 млн грн | +32% | |
11 | Amic | Гюнтер Майер, Йоханнес Клецль-Норберг, Андреас Зернетц, Гіллен Філіп Ендрю. | Аудрис Стропус | 8,5 млрд грн | -3,5 млрд грн | -23% | |
12 | Йе Енергія | Дмитро Фірташ | Михайло Давиденко | 7,2 млрд грн | 18 млн грн | -80% | |
13 | Avantage 7 | Наталія Чіріч | Михайло Каланча | 6,2 млрд грн | 113 млн грн | +73% | |
14 | НПК-Галичина | Ігор Коломойський, Геннадій Боголюбов, Захар Палиця | Богдан Барадний | 5,9 млрд грн | -144 млн грн | ↑ у 7 разів | |
15 | Converse Links | В’ячеслав Баранов | В’ячеслав Баранов | 5,5 млрд грн | 14 млн грн | +17% | |
16 | Smart Energy | Вадим Новинський | Олексій Заєць | 5,4 млрд грн | 13 млн грн | +15% | |
17 | Wexler Group | Петро Белз | Руслан Попович | 5-6 млрд грн* | н/д | н/д | |
18 | Західнадрасервіс | Зіновій Козицький | Степан Козицький | 4,8 млрд грн | 736 млн грн | ↑ у 2,1 раза | |
19 | «Альянс Холдинг» | Shell Netherlands | Петер Керекдярто | 4,7 млрд грн | -135 млн грн | -24% | |
20 | «Твій газзбут» | Дмитро Фірташ | Наталія Лавриненко | 4,5 млрд грн | 42 млн грн | ↑ у 38 разів |
4. Харчова промисловість і виробництво напоїв
Внесок у ВВП: 2,9%
Частка галузі в експорті: 4%, або $2,4 млрд
2022 року експорт алкогольних напоїв з України впав більш ніж на третину, проте великі компанії, як-от Global Spirits та Bayadera, навпаки, наростили його та відкрили нові ринки збуту.
На руку виробникам алкоголю зіграла популярність України у світі, каже засновник Global Spirits Євген Черняк. Його холдинг торік зріс тільки у США на 21%, а у Bayaderа загальний експортний виторг від вина та горілки підвищився на 1,4%. «Нам вдалося втримати експорт», – казав ЕП СЕО Bayaderа Анатолій Корчинський. Продажі становили 200 млн грн – компанія друга серед експортерів горілки України з часткою 23%. Bayaderа відкрила нових дистриб’юторів у Польщі, Німеччині, Ісландії, Швеції, Італії та Канаді.
Загальні продажі алкоголю у 2022 році, за даними Bayaderа, впали на 36%. Найбільше постраждала категорія тихого та ігристого вина (на 53%), тоді як продажі горілки впали на 28%. «Вплинуло те, що багато жінок виїхали з України під час війни, а вони традиційно є більшими споживачами вина, ніж чоловіки», – каже Корчинський.
Внаслідок воєнних дій постраждали або зачинилися близько 20% підприємств кондитерської галузі, каже керівниця аналітичного відділу Pro‐Consulting Юлія Шкурко. Найбільша кондитерська компанія країни – Roshen – на початку 2022 року зупинила роботу заводів у Борисполі та Києві і скоротила виробництво на фабриках у Вінниці та Кременчуці.
Сумарно компанія зменшила обсяги виробництва на 10–12%, але це не спричинило дефіциту продукції на ринку. У відсотковому співвідношенні через міграцію населення та зниження купівельної спроможності обсяги споживання теж скоротилися, каже Шкурко.
Майже рік знадобився світовим FMCG‐компаніям, щоб «розморозити» зупинені через повномасштабне російське вторгнення проєкти в Україні. Навесні 2023‐го PepsiCo, Mondelēz і Carlsberg відновили випуск продукції, а Nestlé запустила будівництво нового виробничого комплексу.
У травні компанія повернула на полиці супермаркетів локшину швидкого приготування «Мівіна» – харківська фабрика припинила працювати в перші дні війни. До війни «Мівіна» займала частку на українському ринку у 52%, а у 2022 році – лише 19%, каже гендиректор Pro‐Consulting Олександр Соколов. За цей час на ринку лідеркою стала «Маревен Фуд».
Рейтинг - найбільші компанії у сфері харчової промисловості і виробництві напоїв
5. ІТ компанії
Внесок у ВВП (інформація та телекомунікації): 4,6%
Частка галузі в експорті: 12%, або $7,3 млрд
У 2022 році, за даними Нацбанку, IT‐експорт досяг небачених за роки незалежності $7,3 млрд. Україна проявила себе дуже стійким пунктом, більшість наших замовників залишилися, каже Марк Фаррінгтон, віцепрезидент з фінансів і споживчих ринків GlobalLogic – третього в країні IT‐роботодавця, штат якого налічує 6500 спеціалістів.
«Однак стало важче залучити нових клієнтів», – констатує британський топменеджер. Труднощі GlobalLogic, що належить японській Hitachi, не унікальні: клієнти сервісних IT‐компаній знають про російсько‐українську війну здебільшого з новин, організувати закордонні відрядження й забронювати від мобілізації ключових співробітників проблематично. Як результат – у січні – серпні 2023‐го IT‐експорт просів на 8,2%, до $4,5 млрд, порівняно з аналогічним періодом попереднього року.
Із позитивних новин – розквіт продуктових бізнесів. Уперше за п’ять років частка співробітників у продуктових та сервісних компаніях зрівнялася, свідчить дослідження DOU. Пʼять найбільших IT‐роботодавців – EPAM, SoftServe, GlobalLogic, Evoplay та Luxoft – за половину 2023‐го втратили майже 3000 фахівців, вистачило б іще на одного великого гравця.
У топі найму – дві «фабрики стартапів»: заснований в Одесі Netpeak Groupі київський Genesis, а також виробник систем безпеки Ajax Systems. Компанія Олександра Конотопського у 2022‐му збільшила дохід на 35%, а потужність виробництва зросла більш ніж удвічі відносно попереднього року.
У вересні виробник охоронних систем пережив масштабний збій у роботі своїх хмарних сервісів. Конотопський пообіцяв впровадити нову інженерну дорожню карту, яка має запобігти таким збоям у майбутньому. На п’ятому Special Event 20 жовтня Ajax представила «розумні» камери, які використовуюьть у роботі алгоритми штучного інтелекту. Окрім технологічних нововведень у компанії є концептуальні зміни. Зокрема, Ajax змінив своє гасло із «Мистецтво захищати» на «Керуй своїм простором».
Рейтинг - найбільші IT компанії
6. Гірничо-металургійний комплекс
У 2023 році металургійні підприємства оговтуються після драматичного падіння, спричиненого вторгненням Росії. Агресор зруйнував ММК ім. Ілліча та «Азовсталь», які забезпечували 40% виробництва металопродукції, а також заблокував морський експорт. Як наслідок – у 2022‐му, за даними асоціації «Укрметалургпром», виробництво сталі та прокату впало на 70–72%.
Негативна динаміка перервалась у березні 2023‐го, після того як українські металурги виробили 527 400 т сталі – на 25% більше, ніж попереднього місяця. Нарощування експорту через західний кордон дало змогу Україні піднятись на 24‐ту позицію в рейтингу виробників сталі Worldsteel. Є куди зростати – в довоєнні роки Україна претендувала на входження до першої десятки.
Найбільші металургійні компанії України «Метінвест» та «АрселорМіттал Кривий Ріг» завершили минулий рік із рекордними збитками через здорожчання наземної логістики, блекаути і втрату активів (у випадку з компанією Ріната Ахметова). Кращі справи у Ferrexpo Костянтина Жеваго та Interpipe Віктора Пінчука – фокус на продуктах із високою доданою вартістю дає можливість демонструвати непогану рентабельність. Як результат: прибуток Ferrexpo – 7,1 млрд грн, Interpipe – 6,6 млрд грн.
У липні 2023‐го угорська влада заблокувала участь «Метінвесту» в торгах за метзавод Dunaferr, пояснивши це міркуваннями національної безпеки. Наявність такого активу розв’язало б одразу дві проблеми для «Метінвесту»: дозволило б завантажити замовленнями гірничо‐збагачувальні комбінати в Кривому Розі та налагодити поставки власних слябів на перекатні заводи компанії в Італії та Англії.
Тепер «Метінвест» прицінюється до словацького US Steel Kosice та румунського Liberty Steel. Також у фокусі – будівництво заводу в Італії. Проте час не на боці «Метінвесту»: у 2025 році група має погасити $300 млн боргу, у 2026‐му – ще понад $500 млн. Перспективи компанії та загалом української металургії залежать від того, наскільки швидко буде деблоковано порти.
Рейтинг - найбільші металургійні компанії
7. Фармацевтика
Внесок у ВВП (виробництво фармацевтичних продуктів): 0,21%
Частка галузі в експорті: 0,4%, або $0,23 млрд
Продаж ліків в Україні у першому півріччі 2023 року, за даними фармацевтичної компанії «Дарниця», зріс на 23% у грошовому вимірі. Проте в упаковках ринок скоротився на 6,4%.
Зменшення споживання повʼязане з відтоком за кордон частини людей, а також із тим, що частина населення залишилася на окупованих територіях, каже гендиректор «Астрафарм» Павло Лукашевич. Також впливає інфляція, пояснює засновник Агентства медичного маркетингу Юрій Чертков.
З січня 2022‐го по червень 2023‐го ціна упаковки, за даними Proxima Research, збільшилася на 36,3%. Серед основних причин Лукашевич називає підвищення вартості сировини та ціни її доставки. Ще один помітний тренд аптечного фармринку – зростання інтернет‐продажів. За даними гендира «Астрафарм», частка e‐commerce станом на друге півріччя 2023 року становить більше 12%. Це вище, ніж до війни, каже Лукашевич.
П'ятірка найбільших гравців фармринку в сегменті аптечних продажів, за перше півріччя 2023 року
У Києві інтернет‐продажі становлять уже майже третину аптечного ринку, стверджує Чертков. Лідер сегмента, за його даними, – портал tabletki.ua, на п’яти йому наступає liki.ua.
2022 року українські компанії припинили експорт на ринки РФ та Білорусі, які генерували значну частку продажів. Утрачені позиції відновлювали шляхом поставок в Узбекистан, Литву, Казахстан та Грузію. Виробник «Юрія‐Фарм» купив виробництво в Узбекистані та відкрив представництво у Казахстані, а «Фармак» завершує будівництво підприємства в Іспанії.
У 2024 році гравці ринку очікують зростання. У грошах – на 20–26%, прогнозує Лукашевич.
Рейтинг - найбільші фармацевтичні компанії
Повне дослідження Рейтинг ТОП 200 – найбільші компанії України читайте на сайті Forbes
Рейтинг ТОП - найбільші компанії України за версією Forbes. Список - найкрупніші компанії України за версією Forbes у 2024 році. ТОП-200 найбільших компаній України 2024. Форбс - найбільші компанії україни 2024. ТОП підприємства україни список Форбс. Які самі великі приватні підприємства України у 2023 році? Підприємства лідери України 2023. Найбільш відомі підприємства України. Найбільш потужні підприємства України перелік Forbes.