Більшість стартапів рано чи пізно стикаються з необхідністю провести раунд фінансування. Нездатність залучити кошти – одна з основних причин, чому провалюються близько 90% стартапів.
Ось основні 4 помилки, які часто роблять фаундери компаній.
Не планують бюджет
Коли компанія збирається провести інвестиційний раунд, вона, як правило, вже має список потенційних інвесторів, з якими вона контактує. Засновник має пояснити, скільки грошей йому потрібно, для яких цілей і на який термін. Інвестори повинні чітко розуміти, як їхні гроші будуть використовуватись і коли принесуть віддачу.
З іншого боку, інвестори не довірятимуть фаундеру, який не знає скільки грошей йому потрібно для розвитку проекту. Це говорить про те, що він погано розуміється на фінансовому плануванні і не продумав належним чином те, як проходитиме збір коштів.
Наприклад, якщо вам потрібно $1 млн, попросіть цю суму і поясніть, чому потрібно саме стільки і на що саме ви плануєте її витрачати. По можливості надайте відповідні дані та прогнозовані темпи зростання бізнесу, а також попередні результати.
Розраховують лише на одного інвестора і поспішають
Розглядаючи лише пару варіантів, компанія наражає себе на непотрібні ризики у разі, якщо угода не відбудеться. З іншого боку, якщо засновник звертатиметься до ширшого кола інвесторів, він з більшою ймовірністю отримає необхідне фінансування.
Крім того, не варто намагатися прискорити переговори. Це може створити враження, що бізнес має труднощі і за допомогою раунду намагається лише залишитися на плаву, а не забезпечити подальше зростання.
Переговори слід ретельно планувати. Вносите до списку очікування інвесторів, які до вас звертаються, та погодьте з ними зустрічі за певний час до раунду. А поки інвестори очікують, покажіть їм свою data room та познайомте їх із бізнесом та показниками.
Вибирають невідповідних інвесторів
Інвестор вкладатиметься тільки в ту компанію, чий продукт його цікавить і має потенціал зростання. Опитування показують: понад 40% стартапів зазнають невдачі через те, що на ринку немає потреби у їхньому продукті.
Ось чому так важливо забезпечити product-market fit. Стартап повинен знати, хто його клієнти та яку цінність він може їм запропонувати.
Якщо презентувати компанію випадковим інвесторам, найімовірніше, ніхто з них не захоче брати участь у раунді. Знайдіть відомих інвесторів у своїй сфері та вивчіть їх портфелі. Визначте, чи ваша компанія відповідає тієї категорії, в яку вони зазвичай вкладаються. А коли ви звернетеся до них, наголосіть на тому, як інвестування у вас відповідає їхнім інтересам.
Не готуються до презентації
Переговори лягають на плечі керівництва. Фаундер несе відповідальність за ідею своєї компанії та за те, щоб просувати її вперед. І саме з ним віддадуть перевагу поспілкуватися інвестори насамперед.
Без належної підготовки переговори можуть призвести до провалу. Засновник повинен презентувати компанію так, щоб наголосити на всіх її перевагах. Більше того, йому потрібно подумати, які незручні питання можуть поставити інвестори та як на них відповісти.
У цій справі знадобляться не лише реальні дані, а й харизма. Мета — переконати інвесторів повірити у вас та ваше бачення, адже тільки тоді вони зможуть довірити свої гроші.