Спільний бізнес між друзями чи родичами здається чимось природним: люди довіряють одне одному, мають спільні цінності та бачення. На старті партнерства все виглядає просто: домовилися "на словах", поділили витрати та прибуток, зареєстрували компанію навпіл – і вперед. Але коли з'являються перші труднощі, відсутність юридичної конструкції починає грати проти бізнесу. У найгіршому випадку це завершується судовими спорами, паралічем діяльності підприємства або втратою справи.
Основні проблеми неформального партнерства
Найтиповіші помилки, які ми бачимо у своїй практиці:
- Гроші вкладені в бізнес без належного оформлення: жодних договорів, жодних підтверджень, лише усні домовленості.
- Частки в статутному капіталі розподілені формально «50 на 50», без врегулювання корпоративних відносин.
- Відсутній порядок ухвалення рішень, що призводить до блокування діяльності підприємства у випадку конфлікту.
- Партнери не домовилися про механізм виходу з бізнесу або викупу частки.
- Поза увагою залишаються питання спадкування, конкуренції та управління бізнесом у періоди кризи.
І все це – на тлі добрих намірів і дружби, яка, на жаль, не завжди витримує випробування грошима та відповідальністю. Усіх цих проблем можна уникнути або ж мінімізувати ризики їх настання, використовуючи один із наступних алгоритмів.
Корпоративний договір – основа зрілих бізнес-відносин
Сучасне законодавство дозволяє гнучко регулювати партнерські відносини у компанії завдяки корпоративному договору.
Це правовий інструмент, який дозволяє:
- Визначити порядок управління компанією. Наприклад, які рішення ухвалюються одностайно, а які кваліфікованою більшістю голосів.
- Визначити стратегію та порядок затвердження Бізнесу-плану компанії та порядок їх зміни. Це дозволяє уникнути в майбутньому претензій партнерів один до одного щодо того, що інвестуючи грошові кошти (майно або інтелектуальні активи), вони припускали зовсім інший вид діяльності, інші строки досягнення проміжних цілей або рентабельність.
- Закріпити функціональні ролі учасників. Один відповідає за фінанси, інший – за операційні процеси тощо.
- Передбачити випадки обов’язкового продажу частки. Наприклад, якщо учасник порушив договір, не приймає участі в фінансуванні, вчинив конкурентні дії, або не виконує покладені обов’язки.
- Врегулювати спадкування. Наприклад встановити порядок голосування часткою до моменту вступу спадкоємців у права, щоби уникнути блокування діяльності компанії.
- Передбачити заборону конкурентних дій. Наприклад, учасники не мають права відкривати подібний бізнес у певному регіоні протягом визначеного часу.
- Визначити особливості дарування частки. Наприклад, обмеживши можливе коло обдарованих близькими родичами кінцевого бенефіціарного власника.
- Використати механізм безвідкличної довіреність. Це дозволяє одному з учасників ухвалювати важливі рішення у випадку, наприклад, ухилення іншого партнера в управлінні компанією або настання однієї з підстав обов’язкового продажу частки, що особливо корисно в умовах конфлікту.
- Порядок виплати дивідендів. У даному розділі можна передбачити показники, по досягненню яких будуть виплачуватися дивіденди, або ж визначити період, протягом якого весь прибуток буде спрямовуєватися на розвиток компанії.
А якщо все ж «по-дружньому»?
Іноді сторони не готові одразу оформлювати корпоративний договір або створювати юридичну структуру. У такому разі варто мінімізувати ризики хоча б базовими інструментами:
- Оформлення позики, за якою один партнер надає іншому фінансування на запуск чи розвиток бізнесу. У даному випадку необхідно зафіксувати передачу грошових коштів, адже у випадку виникнення судових суперечок – це перше, що буде перевіряти суд.
- Забезпечення позики іпотекою або заставою, що дозволяє повернути вкладення у разі непорозумінь. У даному випадку може використовуватись як майно компанії (нерухомість, обладнання, товари в обороті), так і майно фізичних осіб – поручителів.
- Угода про спільну діяльність, яка формалізує взаємні очікування і відповідальність.
Успішний бізнес базується не лише на довірі, а й на зрозумілих правилах гри. Правильно оформлені домовленості – це не про недовіру, а про відповідальність і довгострокову стабільність.
Якщо ви ведете бізнес із близькими людьми, але досі не врегулювали ключові питання – зробіть це зараз. Краще домовитися на березі, ніж з’ясовувати стосунки посеред шторму.