Хто і навіщо буде інвестувати в Україну

Хто і навіщо буде інвестувати в Україну

Максим Барабаш, генеральний директор Philip Morris Україна про те, хто вкладатиме кошти в Україну, як зміниться ринок праці та чи цікаво впроваджувати інновації.

Хто буде інвестувати в Україну

Інвестиції в Україну тільки за час війни обговорювались неодноразово. Чимало іноземних компаній потенційно заявляли про готовність інвестувати, однак тут є важливе уточнення: після завершення війни. Наразі ж у короткостроковому періоді ситуація з інвестиціями в Україну виглядає досить складною.

По-перше, через ризики, пов’язані з війною. Інвестори хочуть бути впевнені в безпеці людей та захисті своїх активів. Страхування воєнних ризиків для бізнесу пропрацьовується, проте це не знімає проблем, пов’язаних із безпекою. І для багатьох компаній це великий виклик.

По-друге, корупційні скандали не покращують репутацію України в очах міжнародної спільноти. Гучні справи лякають інвесторів, і через це міжнародні компанії замислюються над тим, чи взагалі варто інвестувати в Україну.

По-третє, це непослідовність та хао­тичність законодавчих змін. Візьмемо тютюнову галузь. У 2023 році набрав чинності закон, який суттєво обмежив можливості комунікації зі споживачами та змусив тютюнові компанії двічі вносити серйозні зміни у продукт, що було особ­ливо складно зробити під час війни. І не встиг бізнес адаптуватися до цих змін, як уже зараз з’являються нові ініціативи, сумнівні за своєю ефективністю, які ще більше погіршать ситуацію в галузі.

Ще один фактор, що впливає на зацікавленість в інвестиціях саме в тютюнову індустрію, це неефективна боротьба з нелегальним ринком, рівень якого залишається безпрецедентно високим останні два-три роки — близько 20%.

Через перераховані вище фактори будь-яке рішення, пов’язане з інвестиціями, дуже ускладнюється. На сьогодні та невелика кількість інвестиційних проєктів, які ми бачимо, реалізується здебільшого завдяки локальним командам міжнародних компаній. Вони фактично виступають інвестиційними амбасадорами України та переконують свої штаб-квартири, що, попри складнощі, є сенс вкладати зараз.

Наприклад, Philip Morris інвестує понад $30 млн у запуск нової фабрики у Львівській області, оскільки наше виробництво на Харківщині тимчасово призупинене через безпекові ризики. І компанія рада бути таким прикладом бізнес-амбасадора. Ми працюємо тут 30 років і є одним із найбільших українських інвесторів, платників податків і роботодавців. Ми розуміємо ситуацію всередині країни, і, що не менш важливо, топменеджмент Philip Morris International у штаб-квартирі дуже переживає за долю українців та з початку повномасштабного вторгнення суттєво підтримує країну своєю участю в соціальних ініціативах. Тому, попри складні обставини, ми віримо в майбутнє України і підтверджуємо це своїми інвестиціями.


Люди вкрай важливі

Втратити співробітника, а потім знайти нового — дороге задоволення, бо потрібен час на навчання і інколи це займає роки. Після початку великої війни нам було важливо зберегти команду, тож це ще один аргумент для швидкого запуску виробництва. Це дозволить нам забезпечити роботою людей, які приїдуть до Львова і будуть працювати на новому підприємстві.

Потреба у працівниках збільшується, і вона буде зростати. Дефіцит кваліфікованих кадрів є вже зараз, мільйони людей виїхали з України або захищають країну в лавах ЗСУ. Наша компанія поки не відчуває браку кадрів, бо ми одразу розуміли, наскільки важливо зберегти команду. А тому підтримували людей фінансово та емоційно, допомагали тим, хто хотів виїхати в безпечніші регіони. Усе це підвищує лояльність співробітників — люди хочуть працювати з компаніями, які готові простягнути руку допомоги у важкі часи.

У нас в компанії налагоджені процеси формування кадрового резерву. Плануємо заміщення ключових позицій заздалегідь, кожного року аналізуємо потенційних кандидатів, розуміємо, кого треба залучати з ринку і яких співробітників розвивати. Люди, які прийшли до нас на початкові позиції, розвиваються, зростають і стають керівниками підрозділів.

Торгових представників, співробітників кол-центрів можна навчити професії. Для цього існують тренінги та відпрацьовані процеси, і через пів року або рік людину можна прокачати до певного рівня. Спеціалістів із досвідом, знанням іноземних мов і розумінням, як працюють сучасні технології, соціальні мережі, IT, маркетинг, швидко навчити дуже складно. Тому лояльність до компанії зараз надзвичайно важлива.

Із часом конкуренція серед роботодавців за кваліфіковані кадри посилюватиметься. Тому ми вже зараз розширюємо програми залучення та розвитку молодих спеціалістів. Це дозволить нам сформувати кадровий резерв на майбутнє.


Українці схильні до інновацій

Україна була однією з перших країн, де у 2016 році Philip Morris вирішив запустити наш інноваційний продукт — IQOS. Сім років тому для його старту обрали лише сім ринків, і Україна була одним із них. Зараз український бізнес — один із найрозвиненіших із точки зору роботи зі споживачами. Філія Philip Morris у нашій країні — приклад для інших ринків у багатьох напрямах, як треба ефективно будувати бізнес та розвивати інновації.

Інвестиції в інновації рухають економіку і світ уперед. Якщо візьмемо до прикладу тютюнову індустрію, то ринок сигарет постійно зменшується. Цей тренд спостерігається в усьому світі. Останніми роками ринок серйозно трансформується, з’являються кращі альтернативи, як-от системи нагрівання тютюну, електронні сигарети тощо. Локалізація виробництва цих продуктів дозволить залучити нові інвестиції. У великих міжнародних корпорацій, які працюють по всьому світі, завжди є вибір, в якій країні їм відкривати виробництво. Це фактично порівняння різних бізнес-кейсів. Країни конкурують між собою та намагаються переконати бізнес вкладати кошти саме в них. І Україні треба зробити все, щоб стати привабливішою в очах міжнародних компаній.

Наші плани зараз націлені на те, щоб повернути свою частку ринку в сегменті сигарет. У сегменті альтернативних продуктів нам важливо, щоб споживачі бездимних виробів для нагрівання тютюну (а в Україні в нас понад мільйон користувачів IQOS) не повертались до вживання більш шкідливих продуктів — сигарет.

Ми слідкуємо, з якою динамікою йдуть перемовини про вступ України в ЄС, адже приєднання країни до єврозони — привабливий фактор для інвесторів. Також ми оцінюємо швидкість реформ в Україні, покликаних захистити інвестиції. Йдеться про верховенство права, прозорість і передбачуваність. Працювати є над чим. Якщо виконати всі вимоги, необхідні для вступу в ЄС, тобто гармонізувати законодавство, втілити реформи, то це надасть великого поштовху для економічного зростання.

Усі ми хочемо, щоб війна закінчилася якомога скоріше, однак ми розуміємо, що це не питання декількох місяців. Ми сподіваємось і віримо в найкраще, але готуємось до того, що рік буде складний

Читайте також