Типологія несумлінних дій свідчить про те, що найбільшої шкоди компаніям завдають 4 категорії індивідів:
1. Топ-менеджери підприємств: СЕО, фінансовий директор, головний бухгалтер
В одному з останніх кейсів, які мені особисто довелося розслідувати, головний бухгалтер вивів з компанії близько 4-х мільйонів євро на підконтрольні йому компанії з призначенням платежу - за послуги. Кейс розкрився коли низка постачальників сировини почали дзвонити овнеру і нарікати на те, що той не платить за сировину і дебіторська заборгованість досягла критичних розмірів. Власник вирішив перевірити звіт про прибутки та збитки та зіставити його з клієнт-банком. Виявилося, що звітність була - спотворена - кукд (англ. to cook the book) - спотворювати звітність, і дані, які бухгалтер подавала власнику останній рік було спотворено, і насправді компанія була збитковою, а не прибутковою.
За підсумками проведеного форензика розслідування, крім моральних зловживань, були виявлені такі зловживання:
- безтоварні операції;
- незаконне відчуження активів через виведені гроші з рахунку;
- незаконне спотворення фін. звітності.
У ході кримінальної справи головному бухгалтеру було інкриміновано стати кримінальним кодексом - ст. 190 ч. 4 – шахрайство в особливо великих розмірах, ст. 191 – заволодіння чужим майном, ст. 358 – підробка документів. Парадокс у разі полягає в тому, що головний бухгалтер у ході здійснення недобросовісних дій, спровокувала прихід правоохоронців, оскільки в ході господарської діяльності були епізоди ухилення від сплати податків.
Короткий висновок: внутрішні зловживання (внутрішньо ризики), що породжують зовнішні ризики.
2. Менеджери підприємств різних ланок, які входять у кооперацію
Як правило, колективний фрод відбувається у компаніях з низькою корпоративною культурою, низьким рівнем мотиваційної програми та низькою системою внутрішніх контролів.
Так, в одній великій компанії в кооперацію вступили: СЕО, головний бухгалтер і зав. складом. Підсумком стало те, що агро компанії було завдано збитків у 6 мільйонів євро, шляхом продажу сільгосп продукції повз касу та облік. Під час збирання поля частина машин просто не доїжджала до кінцевого пункту відвантаження. В обліку головний бухгалтер частково не фіксував парафії, частково списував продукцію. СЕО компанії санкціонував цю схему, а зав. складу приходив продукцію повз облік. Таким чином вийшла ідеальна кооперація, поки власник запідозривши недобре, встановив на машини GPS. Така ситуація характерна для Агро господарств середньої руки до 5000 гектарів землі, які заощаджують на корпоративній безпеці, доки з ними не трапляється біда. Підсумок історії, всі Топи були звільнені. Проти них за фактом було порушено кримінальну справу за ст. 190 ч. 4 – шахрайство в особливо великих розмірах.
Парадокс у цьому випадку полягає в тому, що власник заощаджуючи на заробітній платі, втратив у сотні разів більше у зв'язку з несумлінними діями своїх Топів.
Висновок: будуйте свою корпоративну культуру на цінностях політики нетерпіння до фрод, і звісно - на хорошій оплаті праці. Гроші безперечно важливі, але ідеологія як у книзі Рея Даліо – «Принципи» – також важлива, адже є дорожчою за гроші.
Цінно те, що не можна купити за гроші - це лояльне ставлення команди.
3. Партнери у бізнесі
Військова статистика ознаменувалася великою кількістю витрат у бізнесі. В чому причина ?
По-перше, у зв'язку з війною банківський фінансовий ресурс подорожчав у рази, де облікова ставка злетіла в 2,5 рази, 10 до 25%.
Багато компаній не змогли дозволити собі таку рентабельність і покривати кредитні лінії з таким драконівським % і почали проїдати запаси. Наслідком цього став розподіл дефіциту фін. ресурсів.
По-друге, логістика подорожчала;
По-третє, через інфляцію в 40%, імпортозалежні компанії не зуміли переорієнтуватися на внутрішнього постачальника, просто почали банкрутувати.
По-четверте, багато іноземних постачальників відмовилися платити в Україну через війну.
Всі ці фактори спровокували низку розслідувань проти своїх партнерів, які, рятуючи себе, почали обманювати один одного.
Так, в одному кейсі інвестор у будівельній галузі ініціював розселення проти свого партнера на предмет нецільового використання коштів.
За підсумками форензик-аудиту, було ідентифіковано ряд нетипових операцій, вкладених у виведення грошей межі компанії із засобам замовлення низки послуг.
* Лайф хак: як визначити безтоварну операцію?
- Перевірити постачальників консалтингових послуг. Як правило саме такі компанії є компаніями - смітниками;
- Запитати договори, акти виконаних робіт і сам звіт, який послужив результатом надання цих послуг. Як правило, за контекстом звіту стає зрозуміло фейкова чи була дана послуга чи ні.
Також було виявлено завищення різних типів будівельних робіт.
Загальна сума фрода - близько -10 млн. євро.
Парадокс: колись дружні партнери обдурюють один одного.
Висновок: важливо пам'ятати, що інстинкт самозбереження себе та своєї сім'ї – найсильніший інстинкт, який дуже загострився під час війни. Майте це на увазі.
4. Сам власник завдає шкоди своїй компанії здійснюючи такі дії:
- Виходить з операційного короля свого бізнесу і починає волонтерити не вирішивши найголовнішу проблему - проблему стабілізації свого особистого бізнесу під час війни. Волонтерство – це обов'язок кожного з нас. Але найкраще і найефективніший волонтерити, коли в тебе є бізнес, що генерує позитивний - (англ. cash flow - грошовий потік);
- Власник намагається економити на своїх менеджерах. Практика показує, що виходить найдорожче;
- Ліньки, неорганізованість - ключові фрод фактори згідно з трикутником шахрайства вражають - сприятливу можливість для здійснення несумлінних дій, наприклад: бардак у фін. показниках та бухгалтерії, що вражає нездатність визначення реального фінансового результату компанії. Бардак у бізнес-процесах, дубляж посадових обов'язків породжує операційний хаос у компанії і т.д.
- Відсутність фінансового контролю - гроші які можуть йти не за цільовим призначенням. Останнє слово у відправленні грошей завжди має бути за власником.
Парадокс: будучи власником бізнесу, будьте і «в бізнесі» та «над бізнесом», визначайте як тактику, так і стратегію розвитку свого бізнесу, як би це не парадоксально звучало!
Висновок: у турбулентні часи, ніхто інший як Ви, може сісти за штурвал та врятувати компанію від штопора, за Вас цього ніхто не зробить, навіть наймотивувальніший менеджер.
Парадокси фінансових розслідувань – бувають часом жорстокі та матеріально відчутні, але при цьому не варто забувати, що саме кризи народжують найкращу версію нас самих…