1. Загальна характеристика ринку
Починаючи з січня 2020 року, Всесвітня організація охорони здоровя дала рекомендації щодо вентиляції повітря в контексті COVID-19. На початку пандемії було засновано Консультативну групу експертів ВОЗ з екологічного та технічного контролю (ECAP) для аналізу наявних наукових даних і методів, а також відновлення рекомендацій з екологічного та технічного контролю в контексті COVID-19.
ВОЗ стверджує, що при дотриманні правил технічного обслуговування та експлуатації система ОВКП (опалення, вентиляція, кондиціонування повітря) сприятиме зниженню розповсюдження COVID-19 внаслідок збільшення кратності повітрообміну, зниження рециркуляції повітря і збільшення припливу зовнішнього повітря. Однак режими рециркуляції повітря (повторна подача витяжного повітря в приміщення) не слід використовувати.
Щороку український ринок елементів систем вентиляції збільшує свої обсяги в середньому на 20 - 25%. Бурхливе зростання ринку привертає до цього сегменту дедалі більшу кількість як виробників, так і компаній-дилерів. Зростаюча конкуренція диктує свої правила поведінки, змушуючи гравців ринку підвищувати якість наданої продукції. Так, експерти відзначають, що одна з характерних тенденцій минулого року - постійно зростаюча пропозиція якісного обладнання в середній ціновій категорії.
У 2022 році на світову економіку вплинула війна на території України, що призвело до сплеску інфляції. Центробанки найбільших країн підвищили процентні ставки, а економіка переживала період сумяття. Стрімке зростання цін на сировину та енергоносії похитнуло довіру споживачів. Спалахи пандемії в деяких регіонах порушили глобальний ланцюг поставок. Позитивний вплив на ринок кондиціонерів повітря тенденції "залишатися вдома" поступово почав слабшати.
Через спалахи COVID-19 у Китаї та Південно-Східній Азії, періодично спостерігалися збої в глобальних ланцюгах поставок. Станом на кінець 2022 р. вплив дефіциту електронних комплектуючих все ще існував, але порівняно з першою половиною 2022 р. спостерігалося значне поліпшення ситуації.
Багато виробників кондиціонерів запровадили заходи, щоб впоратися з проблемами, які можуть виникнути в майбутньому, і мінімізувати ризики криз у ланцюзі поставок. Як рішення деякі виробники почали використовувати декількох постачальників, щоб забезпечити адекватну поставку; а деякі виробники почали посилювати стандартизацію і використовувати загальні частини для досягнення можливостей екстреної заміни. Саме з 2022 року в Україні почастішало ввезення кондиціонерів по частинах, більшість поставок було з партій комплектуючих, призначених для ремонту.
2. Виробництво продукції у 2019-9 міс. 2023 рр.
Піковими роками для виробництва кліматичного обладнання були 2019-2020 роки, цьому передували погодні умови та ковід, який змусив більшість людей перебувати вдома у звязку з карантином, де вони створювали для себе комфортні умови. У 2022 р. обсяги виробництва значно скоротилися у звязку з повномасштабною війною в Україні, тимчасовою або повною зупинкою частини підприємств через воєнні дії в регіонах, де розташовані виробничі потужності (Київ, Миколаїв, Харків) або їхньою окупацією.
Фінансові зрушення були менш кардинальними протягом 2022-2023 років, що вказує на адаптацію компаній і збільшення цін.
3. Зовнішня торгівля
Негативна динаміка з експорту почалася задовго до війни, що було спровоковано зростанням обсягів продукції азіатського походження на цільових ринках, з якими продукція з України не конкурентна.
Імпорт є основним ресурсом забезпечення ринку практично за всіма категоріями товарів досліджуваної групи. За його обсягами можна характеризувати розвиток усього ринку. Найбільші зміни були у 2020 та 2022 роках, причинами яких стали як світові кризи (блокування поставок продукції з Китаю під час пандемії Ковід-19), так і внутрішні причини - повномасштабне вторгнення РФ в Україну.
Основним постачальником продукції на український ринок є Китай, саме з цієї причини найпомітніші падіння за обсягами імпорту відбувалися в ті періоди, коли в країні були кризи.
4. Висновки. Прогнозні показники ринку
Аналіз ринку кліматичного обладнання показав, що ринок практично порівну забезпечується за рахунок імпорту та внутрішнього виробництва. Однак за окремими категоріями спостерігається зміщення акцентів у бік імпорту або виробництва, що показує як можливості, так і загрози для нового гравця з боку конкурентів.
Найбільші обсяги імпорту поставляються з Китаю, політика цієї країни щодо зовнішньої торгівлі, зміни економіки і цін у цьому регіоні впливають на більшу частину ринку кліматичного обладнання в Україні.
Ринок обвалюється під час криз і зростає під час стабілізації. Основною причиною є необхідність проведення обслуговування і ремонтів раніше встановленого обладнання та високий ступінь залежності ринку від імпортних комплектуючих і запасних частин.
В Україні через спад економіки зростає попит на низько ціновий сегмент продукції і спостерігається тенденція купівлі вживаних товарів.
Базуючись на факторах, тенденціях і трендах, можна прогнозувати два сценарії розвитку ринку: оптимістичний і песимістичний.
Оптимістичний сценарій можливий при впливі, частково або повністю, таких факторів:
- Звільнення більшої частини території України протягом 2 років, припинення обстрілів по всій Україні,
- Збільшення частки будівництва у 2024-2025 роках, відновлення територій
- Збільшення температур у світі (зміна клімату)
- Зменшення цін продукції з Китаю, спрощення логістики з країни
- Розвиток сфери кондиціонування повітря
При реалізації такого сценарію прогнозується зростання ринку з щорічним темпом приросту 23-25 % у вартісному вираженні.
Песимістичний сценарій можливий при впливі, частково або повністю, таких факторів:
- Продовження бойових дій на території України
- Відновлення замороженого будівництва
- Зростання цін на ринку, зниження попиту, зростання обсягів торгівлі вживаною технікою
При реалізації песимістичного сценарію темпи зростання ринку будуть нижчими (9-11 %), в основному за рахунок підвищення цін на ринку та зростання валютного курсу.
Цей матеріал є частиною дослідження, проведеного фахівцями компанії Pro-Consulting. Для отримання детальнішої інформації відвідуйте офіційний веб-сайт компанії pro-consulting.ua.
Pro-Consulting - українська консалтингова компанія, лідер в сфері аналітики, маркетингових досліджень ринків, розробки стратегій, експортного та фінансового консалтингу; консультант в залученні грантів.
+38 (044) 233-34-32
[email protected]