Чому часто не вдається продати бізнес в Україні?

Чому часто не вдається продати бізнес в Україні?

Олексій Олейніков, керуючий партнер InVenture про те, чому руйнуються угоди і найчастіше власникам не вдається продати бізнес або активи в Україні

Продаж бізнесу пов'язаний з низкою важливих дій і процедур, правильне дотримання яких дозволяє досягти цільового результату.

Окрім внутрішньо економічних та політичних факторів, воєнних дій в країні, низької розвиненості ринку M&A є не менш важливі фактори, що впливають на успіх продажу бізнесу.

Багато власників бізнесу в Україні, як правило, не мають певного досвіду у продажу компаній, а їхня впевненість у своїх силах часто-густо призводить до розчарувань.

Чому часто трапляється розчарування?

  • Ви вирішили, що краще за вас ніхто не знає вашу справу і краще за вас ніхто не впорається з продажем вашого бізнесу, в результаті припустилися ряду критичних помилок, які розвалили угоду.
  • Ви вибрали неправильну стратегію продажу та цільову аудиторію, заплатили гроші за неефективну рекламу, або просто обмежилися рекламою на OLX, але так і не знайшли реального покупця.
  • Довгий процес переговорів із покупцем призвів до втоми всіх сторін і, як наслідок, через брак медіатора, який знову зміг би посадити всіх за стіл переговорів, до зриву угоди.
  • Ви довірилися не професійному брокеру, і витратили цінний час і з різних причин не закрили угоду.
  • Інформація про продаж бізнесу стала широко відома ринку, про неї дізналися конкуренти або співробітники комапнії, що негативно вплинуло на розвиток самого бізнесу.
  • Не провівши попередню підготовку до продажу бізнесу, ви не змогли аргументовано відстояти його справедливу вартість або ж складна структура угоди та ризики відлякали покупців.

Продаж бізнесу, як товарів та послуг, потребує інвестицій

Всім відомо, що без реклами важко розраховувати на продажі. Це стосується й продажу бізнесу. Якщо в середньому на продаж товарів чи послуг, компанії виділяють 3-5% від обороту, то у разі продажу бізнесу, власники вважають, що цим можна знехтувати та розраховують у кращому випадку на виплату комісійних брокеру за фактом угоди.

Парадоксально, але, наприклад, при продажі бізнесу вартістю $3 млн, власники українських компаній часто не готові заради глобальної мети понести навіть базові витрати, які оцінюються до 0,5% від вартості угоди, наприклад:

  • послуги інвестиційного радника з передпродажної підготовки та пошуку інвестора – $5 000 (0,17%);
  • рекламний бюджет – $1500 (0,05%);
  • юридичний супровід угоди – $5 000 (0,17%).

У нашій практиці, за багатьма на перший погляд перспективними активами, угоди так і не відбулися здебільшого через позицію власника, а саме: небажання завчасно підготувати бізнес до продажу, банальна економія на рекламі, переоцінка вартості бізнесу, бажання власників вести угоду самостійно.

Тим часом сотні клієнтів InVenture, які скористалися інструментами просування пропозицій з продажу бізнесу, отримали прямий доступ до інвесторів, багато з них закрили угоди.

Ми настійно рекомендуємо довіряти пошук покупців та супровід угоди з продажу бізнесу професійним інвесткомпаніям та брокерам з успішними технологіями та досвідом продажу бізнесу, прямим доступом до широкого кола інвесторів та рекламними інструментами просування.

Про те, які існують перспективи продажу бізнесу та активів у воєнний час в Україні, ви можете ознайомитись у нашій окремій статті.

Читайте також