Продаж бізнесу пов'язаний з низкою важливих дій і процедур, правильне дотримання яких дозволяє досягти цільового результату.
Окрім внутрішньо економічних та політичних факторів, воєнних дій в країні, низької розвиненості ринку M&A є не менш важливі фактори, що впливають на успіх продажу бізнесу.
Багато власників бізнесу в Україні, як правило, не мають певного досвіду у продажу компаній, а їхня впевненість у своїх силах часто-густо призводить до розчарувань.
Чому часто трапляється розчарування?
- Ви вирішили, що краще за вас ніхто не знає вашу справу і краще за вас ніхто не впорається з продажем вашого бізнесу, в результаті припустилися ряду критичних помилок, які розвалили угоду.
- Ви вибрали неправильну стратегію продажу та цільову аудиторію, заплатили гроші за неефективну рекламу, або просто обмежилися рекламою на OLX, але так і не знайшли реального покупця.
- Довгий процес переговорів із покупцем призвів до втоми всіх сторін і, як наслідок, через брак медіатора, який знову зміг би посадити всіх за стіл переговорів, до зриву угоди.
- Ви довірилися не професійному брокеру, і витратили цінний час і з різних причин не закрили угоду.
- Інформація про продаж бізнесу стала широко відома ринку, про неї дізналися конкуренти або співробітники комапнії, що негативно вплинуло на розвиток самого бізнесу.
- Не провівши попередню підготовку до продажу бізнесу, ви не змогли аргументовано відстояти його справедливу вартість або ж складна структура угоди та ризики відлякали покупців.
Продаж бізнесу, як товарів та послуг, потребує інвестицій
Всім відомо, що без реклами важко розраховувати на продажі. Це стосується й продажу бізнесу. Якщо в середньому на продаж товарів чи послуг, компанії виділяють 3-5% від обороту, то у разі продажу бізнесу, власники вважають, що цим можна знехтувати та розраховують у кращому випадку на виплату комісійних брокеру за фактом угоди.
Парадоксально, але, наприклад, при продажі бізнесу вартістю $3 млн, власники українських компаній часто не готові заради глобальної мети понести навіть базові витрати, які оцінюються до 0,5% від вартості угоди, наприклад:
- послуги інвестиційного радника з передпродажної підготовки та пошуку інвестора – $5 000 (0,17%);
- рекламний бюджет – $1500 (0,05%);
- юридичний супровід угоди – $5 000 (0,17%).
У нашій практиці, за багатьма на перший погляд перспективними активами, угоди так і не відбулися здебільшого через позицію власників, а саме: небажання завчасно підготувати бізнес до продажу, банальна економія на головному, зокерма рекламі, переоцінка вартості бізнесу, бажання власників вести угоду самостійно, співробітництво з неефективними посередниками тощо.
Тим часом сотні клієнтів InVenture, які скористалися інструментами просування пропозицій з продажу бізнесу, отримали прямий доступ до інвесторів, багато з них закрили угоди.
Ми настійно рекомендуємо довіряти пошук покупців та супровід угоди з продажу бізнесу професійним інвесткомпаніям та брокерам з успішними технологіями та досвідом продажу бізнесу, прямим доступом до широкого кола інвесторів та рекламними інструментами просування.
Про те, які існують перспективи продажу бізнесу та активів у воєнний час в Україні, ви можете ознайомитись у нашій окремій статті.