Як побудувати інвестиційно привабливий бізнес в Україні

Як побудувати інвестиційно привабливий бізнес в Україні

Валерія Вагоровська, засновниця платіжного сервісу FONDY1 про основні завдання для побудови успішного технологічного бізнесу в Україні

Бізнес-ідеї, їх втілення – це накопичені знання, досвід і величезний обсяг праці. Мої знання, досвід – із банківського середовища. Працюючи у банку, спілкуючись з клієнтами, я зрозуміла, що в офлайні бізнес завжди має обмеження щодо залучення та обслуговування клієнтів, які насамперед обмежені географічно – районом, містом. І я почала ставити запитання: а якщо використовувати можливості онлайн у бізнесі? Аудиторія розширюється, зростає швидкість прийняття рішень.

Мені завжди імпонували люди бізнесу як інноватори, як ті, хто творить щось нове, розвивають, йдуть до своєї мрії за будь-яких обставин. Тому мені завжди хотілося, щоб у нашій країні було більше таких людей, підприємців, адже це запорука стабільної економіки країн. Ідея мого бізнесу якраз звідси: створити продукт, використовуючи який підприємці легко запускають свій бізнес в онлайні та знаходять своїх клієнтів не лише серед сусідів, друзів, а по всій країні та за її межами.

Перші кроки

У чому полягає завдання перед будь-яким технологічним бізнесом – виявити проблему, яка дійсно потребує вирішення певними технологіями та масштаб цієї проблеми. Щоб дійсно мати можливість масштабуватись і мати потенціал для зростання.

Тримати завжди Фокус: на короткострокових цілях, на результатах продажів, на відгуках клієнтів, на позиціонуванні, на витратах. Критично важливо, щоб перші клієнти могли спробувати продукт, протестувати його. Аналіз споживчого досвіду критичний. Стартап повинен детально вивчити, як клієнт взаємодіє з продуктом, як у взаємодії з продуктом вирішується проблема клієнта, а не відразу все "пилити до ідеального стану". Критично важливо стежити за метриками зростання – кількість залучених клієнтів, кількість активних клієнтів, витрати на залучення та утримання клієнта, виручка від одного клієнта. На перших 3-5 роках треба прагнути досягти щорічного приросту на рівні 200%. Твій продукт на початку шляху має бути універсальним для обраної аудиторії, щоб ти міг злетіти без необхідності постійної його кастомізації під кожного клієнта.

Далі: Фокус на команді. Ти – це те, ким оточений: твої партнери, твої співробітники. Треба обирати тих людей, з якими поділяєш однакові цінності та принципи, які мають експертизу та розуміння ринку, які поділяють твоє бачення. На ранніх етапах розвитку немає часу на глибокий hr. Але коли почався перехід від стартапу до розвитку, дуже важлива локальна команда, яка добре розуміється на особливостях нового ринку, адже неможливо бути експертом з усіх питань і закривати собою всі проблеми.

Клієнтів знайдено, є зрозуміле позиціонування – настає час масштабування. Тут головне – не застрягти, намагаючись ідеалізувати свій продукт і постійно вдосконалюючи його для однієї аудиторії. Це є стратегія для нішевих бізнесів. Але якщо хочеш вибудовувати великий та привабливий бізнес, потрібно масштабуватись, аналізуючи нові ринки.

Ресурси

Так, на початковому етапі для побудови бізнесу можна використовувати власний кошт, залучати партнерів, інвестиції родичів, друзів. Але якщо є думки про залучення інституційних інвесторів і про венчурний капітал – це потрібно опрацювати на старті. Ще на старті має бути побудований шлях зростання та розуміння на якому етапі залучати інвестиції. І розуміти, які метрики будуть важливими на кожному етапі залучення капіталу.

Але, за рахунок чого буде забезпечене зростання та розвиток?

В Україні ще немає розвиненого ринку капіталу та доступу до венчурних інвестицій, але все одно інвестиції потрібні. Хто буде потенційним інвестором? Я рекомендую тим бізнесам, які хотіли б масштабуватися - розглядати венчурні інвестиції та загалом інвестиції, бо як інструмент це і дисципліна, і допомога у вибудовуванні нових відносин з клієнтами, партнерами, та можливість більш швидкого масштабування. Тобто інвестори також стають партнерами, які можуть допомагати у подальшому розвитку бізнесу.

Помилки

Найпоширеніша помилка – неправильний момент для залучення інвестицій. Потрібно чітко розуміти, що є різні стадії розвитку бізнесу. Я зіткнулася з цим сама і зрозуміла: коли ти самостійно стартапиш, розвиваєш компанію зі свого доходу, - на певних стадіях складно залучати інвестиції. Наприклад, ти вже не типовий стартапер (типовий стартап починається з ідеї та першої маленької команди в 3 особи), ти вже переступив поріг зростання, але ще не залучив жодного раунду інвестицій – буде складно із залученням Першого раунду, бо потрібно пройти багато перевірок, заслужити на довіру інвесторів, довести, що ти можеш працювати в рамках корпоративного управління (Boards), бути системним і досягати поставленої мети.

Потрібно розуміти цілі інвесторів і яких показників потрібно досягти, щоб бізнес був привабливим для інвестування. На пізніх стадіях розвитку частіше інвестують стратегічні партнери, які зацікавлені у технологіях, або у частці ринку, чи бачать синергію бізнесів. Також вони можуть інвестувати для масштабування бізнесу на нові ринки. Робота із залученням інвестицій займає багато часу і фаундерів і інвесторів. У інвесторів багато своїх вимог до проведення перевірок та різних аудитів (фінансовий, технічний, AML аудит та ін.) на стадії Due Diligence. Цей процес є обов'язковим для інвестора і чим компанія старша, тим він більш ємний. Тому якщо шлях розвитку компанії пов'язаний з інвестиціями, то краще завжди починати заздалегідь на більш ранніх стадіях плюс готувати свої внутрішні процеси, документи до ретельного Due Diligence.

Читайте також