Контакти
Аналіз ринку чайного концентрату в Україні

Аналіз ринку чайного концентрату в Україні

Pro-Consulting спеціально для InVenture представляє аналітику ринку чайного концентрату в Україні, 2021-1 пол. 2024 рр.

1. Загальна характеристика ринку чайного концентрату України

Концентрований чай на основі ягід активно займає сегмент рітейлу. Екстракт ягід та фруктів з додаванням цукру чи меду, який можна розводити водою для приготування напою, стає одним із улюблених напоїв українців. Як показує аналіз ринку продукту, протягом 2021-2024 років ємності ринку концентрованого фруктового чаю зростає у натуральних та грошових величинах, що підтверджує зростання попиту на чайний концентрат.

Асортимент чайних концентратів в Україні є дуже різноманітним за смаками та формою пакування. Найпоширенішими видом пакування є стік (сашет) 50 грамів. Більшість продукції представлені сумішам із двох або більше смаків.
Український ринок чайного концентрату представлений виключно вітчизняним продуктом.

Основна перевага чайного концентрату — це швидкість і простота приготування, що особливо цінується в офісах і закладах громадського харчування, де час приготування напоїв має велике значення.

Найбільший та найстабільніший канал збуту концентрованого чаю є заклади готельно-ресторанного бізнесу (HoReCa). Основні виробники чайного концентрату, особливо ті, що давно співпрацюють із закладами HoReCa, вже мають налагоджені відносини та логістичні ланцюжки постачання до цих закладів. Також до каналів збуту чайного концентрату належать маркетплейси, спеціалізовані інтернет-магазини та роздрібні мережі супермаркетів. Серед інших (менш розповсюджених) каналів збуту можна виділити ярмарки, сервіси доставки їжі та напоїв, прямі продажі дитячим закладам, офісам, бізнес-центрам тощо.

Діаграма 1

Частки каналів збуту чайного концентрату в Україні у натуральному вираженні, % 

Аналіз ринку чайного концентрату в Україні
 
Джерело: оцінка Pro-Consulting

Таблиця 1

Показники ємності ринку чайного концентрату в Україні за 2021 – 8 міс. 2024 рр. в грошовому вираженні, млн грн

Показник  

2021

2022

2023

8 міс. 2023

8 міс. 2024

Ємність ринку, млн грн

106,27

104,35

116,94

88,93

103,88

Темп приросту, %

 

-1,8%

12,1%

 

16,8%

Джерело: оцінка Pro-Consulting

Тенденції розвитку ринку чайного концентрату в Україні відображають зростання популярності цього продукту як зручного, економічного та інноваційного варіанту у порівнянні з традиційними формами чаю, кави та іншими гарячими напоями.

Основні тенденції розвитку ринку чайного концентрату в Україні:

Чайний концентрат стає більш активно використовується в ресторанах, кафе та готелях через зручність зберігання та можливість швидкого обслуговування клієнтів, що дозволяє бізнесам оптимізувати процес подачі напоїв і скоротити витрати на обслуговування.

Виробники мають широкий асортимент смакових варіантів, пропонуючи фруктові, ягідні, з додаванням трав або спецій. Це дозволяє залучити різні аудиторії із різноманітними смаковими уподобаннями.

Найбільші об’єми продажів чайного концентрату припадають на холодну пору року. Влітку попит на чайний концентрат та товари-замінники падають через зростання попиту на холодні та газовані напої.

2. Виробництво чайного концентрату в Україні

Не зважаючи на повномасштабне вторгнення, виробництво у 2022 та 2023 роках у натуральному вираженні збільшилося на 9,7% та 13,2% відповідно. Серед найбільших виробників – підприємства з переробки фруктів та овочів, що виготовляють продукцію для сегменту HoReCа та інших компаній під їх торговельними марками.

Таблиця 2

Динаміка виробництва чайного концентрату в Україні у 2021 – 8 міс. 2024 рр. у  вартісному вираженні, млн грн

Показник

2021

2022

2023

8 міс. 2023

8 міс. 2024

Виробництво, млн грн

112,6

113,0

127,9

97,5

113,05

Темп приросту, %

 

0,3%

13,2%

 

15,9%

Джерело: оцінка Pro-Consulting

3. Структура експорту ринку чайного концентрату

Експорт чайного концентрату за 2022 рік у натуральному вираженні зріс на 47,37%, тоді як за 2023 рік незначно зменшився (на 2,31%). За 8 місяців 2024 року загальний обсяг експорту зріс на 4,32% у порівнянні з відповідним періодом минулого року. У вартісних показниках темп приросту демонструє стабільний ріст, переважно у звязку з зростанням ціни продукцію.

Таблиця 3

Динаміка експорту чайного концентрату з Україні в 2021 – 8 міс. 2024 рр. у  вартісному вираженні,  тис. грн

Показник

2021

2022

2023

8 міс. 2023

8 міс. 2024

Експорт, тис. грн

6356,31

8653,15

10965,15

8590,08

9169,84

Темп приросту, %

 

36,13%

26,72%

 

6,75%

Джерело: оцінка Pro-Consulting

Найбільша частка експорту вітчизняної продукції чайного концентрату припадає на Румунію та Молдову, серед інших країн варто зазначити Об’єднані Арабські Емірати, Польщу, Німеччину, Литву, Канаду, Азербайджан та Сполучені Штати Америки.

Діаграма 2

Географічна структура експорту чайного концентрату з Україні за 8 міс. 2024 р. у грошовому вираженні, %

Аналіз ринку чайного концентрату в Україні
 
Джерело: оцінка Pro-Consulting

4. Споживачі та їхні уподобання

Вік типового споживача чайних концентратів становить від 25 до 45 років. В основному це активні молоді люди, які багато часу приділяють роботі, розвитку або подорожам та живуть у великих містах, адже у мегаполісах цінується швидкість і зручність приготування.

Більшість споживачів - це люди з активним життєвим ритмом, що часто надають перевагу напоям та їжі, які можна приготувати швидко, без втрати якості та смаку.

Найчастіше чайний концентрат обирають ті, хто цінує здоровя та віддає перевагу натуральним продуктам. Наявність екологічно-чистої упаковки також буде додатковим аргументом для покупки продукту. Найбільш популярними смаками є малиновий, імбирний, обліпиховий, цитрусові смаки, тропічні фрукти, смородиновий та вишневий.

Чайний концентрат часто купують для приготування напоїв на роботі або в дорозі, рідше - вдома. Загалом споживачами є люди, які звикли до кавярень, але хочуть мати альтернативу каві та звичайному чаю. Споживачам важливо мати різноманітність у виборі: чайний концентрат дозволяє отримати холодний або гарячий напій, що може відповідати їх побажанням.

5. Висновки

Ринок чайного концентрату має потенціал для подальшого розвитку, враховуючи зростаючий попит на такий вид продукції. Ємність ринку чайного концентрату постійно зростала, попри розпочату війну та її наслідки у 2022 році. Це свідчить про високий потенціал ринку чайного концентрату і його конкурентні переваги в порівнянні із товарами-замінниками.

Вихід вітчизняних виробників на ринки Німеччини, Польщі, США, Канади свідчить про високу конкурентоспроможність вітчизняного виробництва чайного концентрату.

Вихід у великі роздрібні магазини, продаж через інтернет-магазини та використання таргетної реклами у соціальних мережах у подальшому збільшить продажі чайного концентрату серед B2C сегменту.

Відповідно до базового прогнозу розвитку ринку, очікуваний обсяг ємності ринку чайного концентрату в грошовому вираженні матиме тенденцію до збільшення за рахунок інфляційних процесів та збільшення об’ємів виробництва внаслідок постійно зростаючого внутрішнього попиту. Погіршити цю динаміку може відсутність суттєвого збільшення об’ємів виробництва чайного концентрату внаслідок зменшення кількості населення України у найближчі роки.

 

Цей матеріал є частиною дослідження, проведеного фахівцями компанії Pro-Consulting. Для отримання детальнішої інформації відвідуйте офіційний веб-сайт компанії pro-consulting.ua.

Pro-Consulting - українська консалтингова компанія, лідер в сфері аналітики, маркетингових досліджень ринків, розробки стратегій, експортного та фінансового консалтингу; консультант в залученні грантів.

pro-consulting.ua
+38 (044) 233-34-32
[email protected]

Читайте також