Ми вирішили викласти матеріал, як сьогодні самостійно продати свій бізнес. В якості об'єкта для бізнесу будемо розглядати вендінговий бізнес. А саме - мережу торгових автоматів з продажу кави в крупному обласному центрі. Наша команда зупинилася саме на даному варіанті з двох причин. По перше, це на сьогоднішній день дійсно діючий бізнес, який здатний приносити новому власнику регулярний дохід відразу після покупки. По друге, причина продажу бізнесу є цілком розумною і піддається логічному поясненню для потенційного покупця.
Отже, Ви вирішили продати свій бізнес в Києві чи будь-якому іншому місті України, але хочете зробити це якомога швидше і мінімізувати ризик, пов'язаний з продажем бізнесу? При цьому ви не вважаєте за потрібне залучати аудиторів, юристів, а також переплачувати за неефективну рекламу? Ви вважаєте, що краще всього зробити це самостійно?
Тоді в цій статті «Як продати бізнес за 90 днів», ви зможете отримати відповіді на питання: У скільки обійдеться продаж бізнесу в Україні?
Скільки коштує бізнес? Де «водяться» покупці бізнесу? Як краще скласти оголошення? Як зберегти конфіденційність? Як відсікти псевдопокупець? У якій послідовності потрібно діяти? Чи варто відразу показувати бізнес? Як краще провести взаєморозрахунки? Як не наступати на граблі попередників? Як отримати ВСІ гроші за бізнес?
Сьогодні хотілося б написати про те, без чого неможливо все інше - з рішення продати бізнес. Це є відправною точкою відліку і без твердого рішення діяти, бізнес продати не вдасться.
На жаль, дуже часто зустрічаються ситуації, коли власник розумом розуміє, що бізнес продавати необхідно, причому не відкладаючи справу в довгий ящик. Але в теж час продавець пускає процес продажу на самоплив. Можливо, це пов'язано з тим, що підсвідомо власник пручається майбутній продаж і ніяк не може змусити себе активно просувати угоду. Власник сподівається, що хтось прийде і купить, а якщо не купить - так і ладно, продам небудь потім.
Що з цього виходить на практиці? Бізнес не купується роками, а якщо й купується - то ціну вже диктує інша сторона. Так що, якщо вже ви вирішили продати свій бізнес, то робити це потрібно з максимальною відповідальністю, щоб не витрачати даремно час і не втратити гроші.
Напевно, самий унікальний товар - це діючий бізнес. Його вартість залежить від дуже великої кількості складових, найчастіше важко піддаються оцінці. Принцип сінергентності - коли система в цілому коштує більше, ніж сума всіх її складових - змушує брати до уваги нематеріальні активи, цінність яких безпосередньо залежить від ступеня зацікавленості покупця. А покупці у такого складного товару, теж вельми не прості люди.
Їх можна розділити на три основні типи:
- Інвестори, зацікавлені в доходах і перспективи вашого підприємства. Зростання майбутньої вѐ¾ї вартості, а також можливість подальшого перепродажу хвилює їх в першу чергу. Таких покупців можна назвати тактичними інвесторами.
- Стратегічні інвестори, як правило, менше дивляться на доходи, які генерує ваш бізнес, їх цікавить в першу чергу можливість виходу в стислі терміни на новий ринок, розширення своєї частки на ринку, а також ваші зв'язки і репутація.
- Третій тип - приватні інвестори, які зацікавлені можливістю вкласти свої особисті гроші в реальне підприємство, яке приносить дохід. Як правило такий тип покупця шукає можливість купити щось, здатне зайняти його особисто або членів його сім'ї, розширити вже існуючий аналогічний бізнес.
Логічно, що запити у кожній з груп різні, а значить, що ви повинні твердо усвідомити для себе, якої групи ваш бізнес може бути найбільш цікавий. З практики можна сказати, що в поточній еконокономічній ситуації знайти покупця з третин групи найпростіше. З іншого боку, саме з такими людьми складніше всього вести переговори. Це пов'язано з тим, що покупка для даних осіб також є нестандартним процесом, як правило, вони не мають досвіду в цій сфері, перевірити справжній стан справ не в силах, і природно не довіряють продавцю.
Наш досвід продажу різних видів бізнесу дозволить уникнути тих помилок, які повторюються при продажу малих і середніх бізнесів.
Отже, після прийняття твердого та усвідомленого рішення про продаж власного бізнесу, Ви готові до подальших дій. І тут дуже важливим є не зробити основну помилку дуже багатьох ваших попередників. Якщо ви вважаєте, що для продажу бізнесу - просто розмістити оголошення в Інтернеті і чекати, поки з'являться пропозиції - дуже нерозумно і не ефективно. Це все одно, що щотижня купувати лотерейні квитки і в серйоз розраховувати на великий виграш. Ніхто не сперечається - так теж буває, але в більшості випадків все закінчується втратою часу, грошей і нервів.
Приступаючи до продажу бізнесу, слід враховувати, що термін його продажу безпосередньо залежить від правильної послідовності ваших дій. На практиці, цей термін як мінімум в два рази більше, ніж ви собі уявляєте спочатку. Існує певна стратегія продажу, яка складається з декількох основних принципів:
1. Принцип правильної послідовності дій.
Щоб з'їсти рибу, її треба спершу зловити (або купити), потім почистити і лише потім посмажити на вечерю. Спробуйте поміняти послідовність дій - і в результаті вечерю буде не зовсім легкотравним, якщо взагалі буде. Так і в продажу бізнесу - не можна чинити так, як здається правильним на перший погляд. Результату Вам не сподобається. Багатьом здається розумним наступний порядок дій: шукаємо покупця, якщо знайдеться - то приймаємо рішення про прода бізнесу, якщо вирішимо продавати - готуємо бізнес до продажу у відповідності з вимогами продавця і здійснюємо операцію.
У чому ж тут криється помилка?
Відповідь дуже проста - насправді не існує в природі покупця, готового прийняти опрацьованим пропозицію і купити непідготовлений бізнес дорого. Причина широкої поширеності такої помилки дуже проста - у власника бізнесу завжди виникає спокуса заощадити, адже передпродажна підготовка бізнесу вимагає часу і грошей.
Тому правильна послідовність дій при продажу бізнесу повинна бути тільки такою: спочатку оцінюємо свій бізнес, щоб визначити нижню межу своєї вигоди від продажу, потім готуємо бізнес до продажу, тобто, робимо передпродажну підготовку, тільки після цього шукаємо потенційних покупців і робимо їм пропозицію, в результаті - здійснюємо операцію. Будь-яка інша послідовність призводить тільки до збільшення часу продажу та зниження суми грошей, отриманих від продажу бізнесу.
2. Здатність внести ясність в голову покупця.
Для того, щоб ваш бізнес купили, в голові у покупця повинен бути ясний відповідь на питання «Що ж я купую?». Оскільки будь-який бізнес - досить складна система, то інформація про неї може відображатися в різному вигляді. Навіть власник володіє цим знанням на всі 100% тільки після підготовки бізнесу до продажу. І якщо покупець буде знати, наприклад 40% інформації про об'єкт, то грошей він точно не віддасть, так як ситуація для нього буде неясною і каламутною. Причому найсумніше в усьому цьому те, що сам покупець, як правило, не знає, чого ж він не розуміє. Тому і продаж далі не просувається.
Крім явних і зрозумілих питань, існують і додаткові. У такій ситуації потрібно самостійно активно просувати свій проект. Зустрічатися з покупцем, розповідати йому про вашому бізнесі, показувати фотографії, описи, графіки, таблиці. Всебічні знання про бізнес, в тому числі і дані про виручку, прибутку та фінансовий стан підпрЖдприємства в минулому, сьогоденні і передбачуваному майбутньому, інформація про працівників, їх досвід і кваліфікацію - це і багато іншого може допомогти покупцеві ухвалити рішення на вашу користь.
3. Вибір правильної стратегії продажу.
Насправді більшість з продавців в Україні дотримуються тільки однієї стратегії продажу. Спочатку виставляється ціна вища, ніж коштує бізнес, у розрахунку на подальший торг. Іноді доходить до абсурду, коли продавець спочатку завищує ціну в два рази від її реальної вартості. У підсумку до реального торгу справа просто не доходить з двох причин. По перше - така висока ціна спочатку різко звужує число потенційних покупців, відсікаючи якраз найреальніших. По друге - серед залишилися немає нікого, хто б побачив для себе вигоду в придбанні бізнесу з такими характеристиками в такому ціновому діапазоні.
Але існує інша стратегія - більш ефективна і менш використовувана.
З самого початку, ціна бізнесу - оголошується не вище «справедливою» або ринкової. Однак одного цього мало, далі йде гра «на підвищення». Тобто - потрібно докласти всіх зусиль, щоб одночасно знайти кілька покупців на ваш бізнес. Адже тоді на руках у вас з'явиться додатковий козир - конкуренція між ними дозволить як мінімум скоротити термін продажу, а як максимум - отримати більше грошей.
Крім правильних дій, існують ще й основні помилки, які не дозволяють власнику бізнес досягти бажаного. Насправді їх багато на кожному з етапів - але є сенс відразу обумовити ті, з якими стикається кожен продавець бізнесу.
1. Шукати «лоха», розраховуючи обійтися без витрат.
У нашій країні досить поширена практика пошуку покупця серед тих, хто не зможе розібратися в недоліках вашого бізнесу. Це означає, що розраховувати треба в першу чергу на дуже обережного покупця, який вміє рахувати свої гроші і в міру жадібний. Сподіватися на те, що покупець не здогадається перевірити і виявити всі недоліки вашого бізнесу перед покупкою - не варто. Зараз не той час, коли грошима розкидаються. Тому, не потрібно боятися, що якщо покупець дізнається про недоліки, то він відмовиться. Набагато гірше може бути в ситуації, коли правда спливе на більш пізньому етапі. Буде витрачено багато часу на конкретного покупця, але бізнес з такими недоліками за такі гроші все одно не буде потрібен.
Більш того - покупець або відразу відмовиться від угоди, побоюючись рецидиву, або наполягатиме на ще більш істотне зниження ціни бізнесу, ніж хотіли б ви б ви. Тому слід чітко розуміти, що витрати на продаж бізнесу в будь-якому випадку окупаються вдалою операцією.
2. Продавати те, що покупцеві не потрібно.
Це означає, що продати можна тільки те, що покупець хоче. Всім зрозуміло, що покупець завжди хоче заплатити саме реальну на його думку ціну за бізнес. Значить потрібно пояснювати йому, чому саме ваша ціна справедлива. При цьому покупець зовсім не бажає спочатку заплатити гроші, а потім дізнатися за що. Крім того, він не хоче купувати ризики і проблеми, розкривати «підводні камені» і чути фрази типу «ви вирішуйте купувати або ні - а тоді я вже всі приведу в порядок».
3. Витрачати даремно свій час на «псевдопокупців».
Важливим є правильна організація процесу ознайомлення покупців з бізнесом. Потрібно витрачати свій час на реальних покупців і відсівати всіх тих, кому ваш бізнес не підходить по тим чи іншим причинам. Саме для цього після проведення передпродажної підготовки на виході потрібно отримати опис вашого бізнесу. Після цього вам не доведеться багаторазово розповідати з самого початку кожному покупцеві про ваше підприємство. Ви зможете просто давати прочитати цей документ і зустрічатися лише з тим, хто вже зробив попередній висновок, що покупка йому цікава. Саме за рахунок цього можна з максимальною ефективністю приділити час тому, хто дійсно зацікавлений в покупці вашого бізнесу.
Отже, до поточного моменту ми твердо вирішили, що бізнес слід продати і отримали загальне уявлення про майбутню ... Стратегії продажів і помилки, які можуть нас підстерігати ...
Тепер слід перейти до визначення двох моментів, без яких немає сенсу рухатися далі: формулювання причини продажу бізнесу, а також попередня оцінка власних витрат на продаж бізнесу.
Формулювання причини продажу бізнесу
Виходячи з нашого досвіду, всі озвучені Продавцями причини можна згрупувати за трьома основними категоріями:
Категорія № 1: позитивна
До неї можна віднести такі причини як: переїзд на інше місце проживання, хвороба або досягнення пенсійного віку, бізнес купувався або створювався з метою продажу, а також відсутність можливості приділяти даному підпридприємству достатньо часу. Всі ці причини цілком зрозумілі і найбільш прийнятні для потенційних покупців. Як правило, реальність подібних причин досить просто підтвердити.
Категорія № 2: нейтральна
Тут ми зустрінемо причини іншого роду: нестача коштів для подальшого розвитку підприємства, необхідність інвестицій в основний бізнес, некомпетентність власника або втрата інтересу до даного виду діяльності. Всі причини з цієї категорії не можуть бути витлумачені однозначно і не роблять істотного впливу на ціну продажу.
Категорія № 3: насторожуюча
Ці причини набагато менш привабливі: загроза стану банкрутства, розбіжності серед власників, термінова потреба в грошових коштах, а також ліквідація непрофільних активів. На жаль, останнім часом на український ринок вийшло дуже велика кількість пропозицій на продаж саме з таких причин. Як правило, в подібних випадках потенційний покупець дуже насторожено ставиться до заявленої ціни продажу і вимагає її підтвердження.
Насправді причин продажу бізнесу може бути і декілька, але серед них завжди можна виділити основну.
Приклад з практики: власник вендингової мережі кавових автоматів після консультації з нами з'ясував для себе основну причину продажу - відсутність можливості приділяти достатньо часу цьому підприємству, так як в останні півроку, у зв'язку із зміною економічної ситуації в країні, був змушений постійно перебувати у відрядженнях для рішення вопросо по іншому напрямку свого бізнесу.
Звичайно, крім цієї, основної причини, були ще й кілька другорядних: втрата інтересу до даного виду діяльності і необхідність інвестицій в основний бізнес.
Після того, як ви змогли для себе сформулювати, до якої з категорій можна віднести саме вашу причину продажу бізнесу, слід перейти до попередньою оцінкою своїх майбутніх витрат на реалізацію цього наміру.
Оцінка своїх витрат у процесі продажу бізнесу
Можливо, що хтось вважає, що об'єктивної необхідності нести будь-які витрати в процесі продажу бізнесу не існує - нехай їх несе покупець! Однак це не зовсім вірний підхід. Адже по суті, ви хочете обміняти свій бізнес (не завжди високоліквідний товар!) На гроші (високоліквідний товар). А це - обмін достатньо складний.
Наприаприклад, якщо ви хочете зробити просту обмінну операцію - поміняти гроші на гроші (валюту в обміннику) - ви, в середньому, несете втрати від одного до п'яти відсотків обмінюваної суми. Що вже в такому разі говорити про ваше бажання вдало продати бізнес-об'єкт, не
зазнавши при цьому ніяких витрат!
Так що слід бути морально і матеріально готовими витратити на таку важливу справу певну кількість сил, коштів і часу. Візьмемо простий приклад - наш вендінговий бізнес. Власник, в принципі, визначив для себе нижній рівень бажаної ціну за свій бізнес - 100 тисяч доларів США. На основі нашого досвіду, спробуємо визначити можливі витрати. Звичайно, у кожному конкретному випадку суми можуть відрізнятися, в залежності від якості об'єкта продажу і ефективності ваших зусиль, але в середньому вони складуть:
- 200-500 доларів США ваших особистих людино-годин на складання описів, тізерів, здійснення передпродажної підготовки, подальше розміщення реклами, первинні і наступні переговори і зустрічі з потенційними покупцями, а також складання необхідних договорів.
- Від 300 до 1500 доларів США на розміщення рекламних оголошень.
Щоб порахувати загальні грошові витрати, спробуйте самі оцінити, скільки коштує 1:00 вашого часу. Щоб було легше порівнювати - слюсар або середній масажист оцінює одну годину свого часу в межах 200-500 гривень. Тому можете прикинути - скільки коштує ваш робочий час, з урахуванням вашої кваліфікації.
Відповідно, чим менше ви витратите грошей і часу, тим довше будете продавати ваш бізнес і тим дешевше, в кінцевому підсумку, його продасте. Вирішувати - вам.
Визначення ціни, за яку буде найрозумніше продати свій бізнес - один з найважливіших моментів в процедурі продажу діючого підприємства ...
Природно, що хочеться отримати якомога більше грошей, однак у такому випадку існує ризик відлякати реального покупця і продавати свій бізнес дуже довго. З нашої практики можна сказати, що чим більше заявлена ціна відрізняється від середньоринкової, тим менше шансів взагалі коли-небудь її продати. У теж час, кожен власник має своє уявлення про те, скільки його бізнес зараз стоїть і не хоче віддавати його дешевше.
Саме для того, щоб визначити «справедливу» ціну підприємства, фахівці користуються трьома підходами, кожний з яких дозволяє оцінити бізнес під певним кутом. Попередня ж ціна бізнесу виходить шляхом зіставлення результатів оцінки відповідно до кожного з цих підходів підходів і винесенням підсумкового висновку.
Коротко опишемо ці три підходи доступними словами:
Витратний підхід
Результат, одержуваний даним методом, дозволяє приблизно оцінити витрати, які необхідно понести для створення
аналогічного бізнесу. Природно, що в такому випадку не враховується час, який потрібно на це витратити. Розумний інвестор ніколи не заплатить за об'єкт оцінюється більше, ніж потрібно витратити на організацію і висновок на такі ж показники підприємства «з нуля». Даний метод в принципі найкращим чином дозволяє оцінити матеріальні активи підприємства, але лише побічно говорить про його перспективи і генеруються грошових потоках.
Дохідний підхід
З його допомогою можна найбільш точно оцінити величину майбутнього прибутку, грунтуючись на даних про динаміку грошових потоків в минулому і сьогоденні. Мінус даного підходу полягає в тому, що він лише побічно враховує якість і кількість активів підприємства і його перспективи. В першу чергу потенційного інвестора цікавить, коли він зможе повернути вкладені гроші. Для того, щоб продати підприємство сьогодні, попередній термін повернення інвестицій, як правило, не повинен перевищувати 2-3 років.
Порівняльний підхід
Дозволяє за допомогою коефіцієнтів одержати вартість оцінюваного бізнесу, грунтуючись на ринкових даних про продаж аналогічних об'єктів. Даний підхід досить об'єктивно дозволяє оцінити поточну «справедливу» ціну бізнесу, але досить складний у застосуванні, оскільки є суб'єктивним і сильно залежить від ступеня коректності вибірки даних про про угоди на ринку. Порівняння відбувається за допомогою співвідношення ціни продажу і фінансових показників по підприємствам-аналогам, випусковим аналогічну продукцію або надають аналогічні послуги.
Для того, щоб отримана ціна бізнесу була досить адекватною, слід обов'язково використовувати всі три підходи. В іншому випадку може виникнути ситуація, коли вартість, визначена дохідним підходом в кілька разів нижча, ніж вартість, визначена витратним підходом. Відповідно, окупність бізнесу, оціненого за витратним підходом буде в очах покупця значно нижче. З іншого боку, на ціну бізнесу в поточний момент значно впливає попит.
Тому, можуть виникати ситуації, коли порівняльного підходу слід довіряти більше, ніж витратного та дохідного разом узятим.
В остаточному підсумку, вартість бізнесу визначається шляхом привласнення певного «вагового» коефіцієнта кожному з описаних вище підходів.
Повторимо побиту істину, яка відома навіть немовляті - хочеш продати автомобіль за нормальні гроші - його слід, як мінімум, добре отмить.С бізнесом - та ж історія, тільки ...
... Передпродажна підготовка для підприємства має набагато більше значення, адже механізм визначення ціни угоди тут набагато складніше і залежить від десятків різних факторів.
Отже, в наших попередніх статтях, ми вже обговорили стратегію продажу бізнесу, спланували і оцінили свої майбутні витрати часу і грошей, а також зробили дуже важливий крок - тверезо поглянули і визначили справедливу ціну продажу бізнесу. Тепер слід переходити до такого важливого етапу, як передпродажна підготовка.
Те, що ви вирішили продати свій бізнес, ще не означає, що ваше підприємство готове до продажу. Щоб у покупця не було сумнівів і запитань самому собі типу: «А чи варто купувати цей бізнес?», Йому слід піднести об'єкт в привабливому вигляді. Причому, не просто красиво «Загорнути», а зробити його максимально доступним для сприйняття.
Сам процес передпродажної підготовки може займати від одного тижня до двох місяців (в залежності від складності та розмірів). Дуже важливо при цьому не допустити широко поширеної помилки багатьох продавців і не усуватися від управління бізнесом, оскільки процес продажу може розтягнутися в часі. Важливо, щоб показники підприємства не погіршувалися, так як це викликає падіння інтересу з боку потенційних інвесторів.
Існують певні критерії готовності бізнесу до продажу. Задайте самому собі ряд питань, що стосуються саме вашої компанії:
- Чи можете ви показати економічні та фінансові результати за минулий термін (від 1 до 5 років - залежно від розмірів підприємства) та очікувані перспективи в поточному році?
- Чи була проведена інвентаризація майна, складений список майна із зазначенням ринкових цін?
- Чи існують договору купівлі-продажу, свідоцтва про власність, реєстрації тощо?
- Чи укладено довгостроковий договір оренди на приміщення та обладнання? Якщо термін договору менше року, то чи існує спосіб довести можливість його продовження?
- Складено Чи баланс підприємства і вся необхідна звітність здана повністю в усі держ. органи контролю?
- Чи визначені способи виходу з бізнесу для поточного власника, способи передачі його функцій на нових виконавців?
- Чи є всі необхідні ліцензії, сертифікати та дозволи на ведення діяльності, їх термін не закінчується найближчим часом?
- Чи всі нематеріальні активи (веб-сайти, права на винаходи і т.п.) мають документальне підтвердження і захищені офіційно?
- Чи cтворюється враження, що бізнес має непогані перспективи (закуплено нове обладнання, отримані нові ліцензії, нові клієнти, реклама і т.п.)?
- Чи прибрані дрібні моменти, які псують загальні картину (погашені дебіторські заборгованості, складено штатний розклад і т.п.)?
Якщо за всіма пунктами, ви можете сміло сказати «ТАК!» - то Ваш бізнес готовий до продажу.
Завершальним акордом передпродажної підготовки є розробка рекламної компанії. Для цього слід визначити та спланувати рекламний бюджет на її проведення ...
Основний принцип при цьому простий - чим вище вартість бізнесу, тим більше вкладень необхідно, щоб знайти покупця.
Щоб було легше орієнтуватися в діапазоні цін, наведемо два приклади:
- Популярний бізнес, який всім зрозумілий і цікавий з вартістю до 150 тис доларів - рекламний бюджет від 400 до 1000 грн в місяць.
- Вузькоспеціалізоване бізнес або бізнес вартістю кілька млн USD - рекламний бюджет від 2000 до 5000 грн на місяць, включаючи рекламу в спеціалізованих ЗМІ. Таким чином по даній вилці цілком можна визначити середньомісячні витрати на рекламу по вашому об'єкту бізнесу.
Наступний крок - це визначення групи потенційних покупців.
Не слід вважати, що ваш бізнес потрібен кожному - це далеко не так. Бізнес має цінність тільки для того, хто дійсно хоче його придбати. Для всіх інших - це просто привід прощупати грунт і безглуздо витратити ваш час.
Потім слід вибрати найбільш відповідний для вас метод пошуку потенційних покупців:
- Приватний метод - слід використовувати при існуванні обмеженого кола потенційних покупців бізнесу. Ви складаєте список, організуєте зустрічі з покупцями і кожному робите окрема пропозиція.
- Публічний метод - краще викориѺористовувати при широкому
- спектрі потенційних покупців. Короткий опис продаваного бізнесу поширюється в максимальну кількість місць, щоб якомога більше зацікавлених осіб отримало цю інформацію.
Далі цілком можна дати короткий опис ефективності кожного з існуючих на сьогодні популярних способів донесення інформації при публічному методі:
1. Інтернет - розміщення інформації на базах сайтів бізнес брокерів і загально-тематичних дошках оголошень. Серед них варто виділити спеціалізований інвестиційний портал InVenture. Більше половини всіх проданих бізнесів знайшли покупця саме таким чином (особливо на малий бізнес).
2. Друковані ЗМІ (широкої тематики) - дозволяє донести інформацію до тієї частини покупців, які інтернет не використовують.
3. Друковані ЗМІ (вузької тематики) - ефективні для певних видів бізнесу, наприклад автосервіс (автожурналом).
4. Телебачення - висока ціна і низька ефективність реклами. Дзвінки йдуть лише в перші 15 хвилин після її виходу. Не рекомендуємо.
5. Радіо - за співвідношенням ціна / ефективність краще ніж телебачення, але проблеми ті ж. Рідко використовується у продажу.
6. Розповсюдження листівок - дешевий спосіб, на локальному, регіоанльном рівні. Ефективність - близько 0,5% дзвінків від кількості розданих листівок. Рекомендуємо тільки для малого бізнесу.
7. Спам по електронній пошті - поширений спосіб, неоднозначний. Ефективність - до 5 листів і дзвінків на 10 тисяч розісланих листів. Зручний в плані масовості і відсутності географічної прив'язки ....
8. Цільова розсилка по базах зацікавлених покупців - можлива тільки через бізнес-брокерів, які мають такими базами. Ефективність - 5-10 дзвінків на кожну сотню розісланих пропозицій.
9. Зовнішня реклама - зручна при продажу великих майнових комплексів та відсутності конфіденційності.
Продаж бізнесу під час війни в Україні: у пошуках виходу
Олексій Олейніков, керуючий партнер InVenture у статті про те, які існують перспективи продажу бізнесу та активів у воєнний час в Україні.