Прихід війни послужив певним поштовхом для низки бізнесів, перевернувши з ніг на голову звичну господарську діяльність підприємств.
Що означають бойові дії в нашій країні:
- Бажання бізнесу диверсифікувати географію своєї представленості - експансія на ринки Європи/Світу;
- Закриття бізнесів через втрату основних виробничих потужностей у регіонах бойових дій;
- Закриття бізнесу через анексію;
- Звільнення Топ-менеджерів з низки описаних вище причин;
- Втрата партнерів у бізнесі;
- Скорочення менеджерських позицій у компаніях;
- Виділення значних коштів з бюджету компанії на допомогу ЗСУ;
Що означають ці події?
1. Переміщення коштів;
2. Переміщення активів;
3. Переміщення людей;
Атмосфера в якій проходили всі перелічені вище події:
1. Поспіх;
2. Стрес;
3. Емоції;
4. Безконтрольність;
5. Спонтанність;
Разом: війна-рух активів-рух людей-емоції.
В основі 100% вчинення недобросовісних дій лежить - (англ. Triangle of fraud - трикутник шахрайства), в основі якого лежить:
1. Сприятлива можливість, у разі: безконтрольне переміщення активів;
2. Мотив - потреба, у разі хитке фінансове становище, невпевненість у майбутньому, страх втрати стабільного грошового потоку;
3. Виправдання - що може бути ціннішим за життя та рідних; інстинкт самозбереження; захист рідних.
Уривок з книги Дена Кеннеді відмінно ілюструє модель мислення менеджера в компанії: «Менеджер завжди думатиме в першу чергу про себе та свою родину - не про роботодавця».
Партнер у бізнес насамперед буде думати про себе та свою родину, не партнера.
Підприємець насамперед думатиме про себе та сім'ю – не про Банк, у якого прокредитовано.
Банк думатиме про захист своїх інвестицій.
Короткий висновок:
З приходом війни я особисто почав отримувати десятки запитів з наступними зверненнями від:
1. Транснаціональні компанії: «Ми материнська компанія, наш СЕО звільняється, хотіли б провести перевірку його господарської діяльності з початку війни»;
2. Власник бізнесу: «Я власник бізнесу, з початку війни ми пожертвували десятки мільйонів грошей на підтримку ЗСУ, хотіли б перевірити суми донатів, їх цільове використання та вартість закупленої гуманітарної допомоги відповідальними менеджерами та загалом здійснити постатейний аналіз – «Витрат компанії»;
3. Партнери у бізнесі: «Ми партнери у бізнесі вирішили розійтися. Потрібно провести всебічний аудит госп. діяльності компанії, перевірити взаєморозрахунки між партнерами та визначити вартість частки кожного партнера;
4. Я новий СЕО державного підприємства, хочу перевірити діяльність попереднього СЕО. Є підозра зловживань. Хочу отримати звіт про ризики у госп. діяльності підприємства;
5. Я власник української компанії, хочу перевірити департамент закупівель, департамент продажів на предмет ринковості операцій;
6. Ми благодійний Фонд, хочемо перевірити реципієнтів нашої допомоги, волонтерів щодо цільового використання донатів;
Ось кілька реальних кейсів, якими мені особисто довелося зіткнутися протягом війни:
Кейс #1:
Тип бізнесу: Real Estate
Підозрювані – партнери у бізнесі, головний бухгалтер.
Сума незаконно відчужених активів: близько 60 млн. доларів.
Як розкрився фрод: власник попросив виплатити йому дивіденди за останні три роки перед початком війни. Партнери задекларували збитки у бізнесі, при цьому у кожного з них останні 3 роки спостерігалося зростання особистого добробуту у вигляді додавання активів: нерухомість, нові машини, і це при тому, що у них цей бізнес був єдиним.
Схема:
⁃ пов'язані особи, так СЕО, він же міноритарний партнер створив підконтрольну йому структуру, перед якою він зробив штучний борг за коштами безтоварних операцій, за фактично не проставлені юр. послуги в розмірі до 800 тис. доларів, щоб будь-що, застосувати захисні дії і заарештувати актив.
⁃ мертві душі- співробітники, яким виплачували ЗП, відплату факту фізично вони не працювали в компанії. ЗП фрод – партнер освоював сам, особисто;
⁃ завищення робіт під час реконструкції активу;
⁃ виведення грошей за межі компанії за допомогою скруток та безтоварних операцій на підконтрольні компанії;
⁃ крадіжка фізичних активів;
⁃ отримання готівки за оренду активу та невідображення даних сум у бухгалтерському обліку.
Що потрібно було зробити, щоб уникнути такої ситуації?
⁃ проводити незалежний фінансовий аудит або узгоджені процедури (ISA 4400) для визначення реального фінансового результату, оскільки в даному випадку звітність була суттєво спотворена і частково не відображено фін. операції;
⁃ не виходити з операційного контролю, а брати участь в операційній діяльності;
⁃ регулярне взаємозвірення з ключовими контрагентами-орендарям для розуміння різальних цін здачі площ;
⁃ при проведенні реконструкції, ставити свою людину по тех. нагляду;
⁃ проходження детектора брехні кожним із партнерів.
Підсумок:
⁃ ініціація кримінальної справи згідно зі статтями: 190 ч. 4 - шахрайство в особливо великих розмірах;
⁃ ст. 358 – підробка документів;
⁃ ст. 191 – заволодіння чужим майном;
Замовник ініціював кримінальне провадження проти партнерів, які на даний момент чекають на вручення їм підозри;
Головний бухгалтер - перебуває у розшуку;
Висновок: якщо Ваш бізнес до непристойності диверсифікований, не забувайте зачинивши двері поставити туди свою людину з метою регулярного репортингу щодо ключових фін. показників підприємства, особливо після початку війни.
Кейс #2:
Потерпіла сторона: дистриб'ютор напівфабрикатів
Коротка фабула: 2 партнери у бізнесі, один Smart money (найманий менеджер), інший – диванний акціонер – Money (інвестор).
Завдані збитки: Близько 90 млн. грн.
Схема:
- банальний крадіжка грошей з каси;
- податкові ями-відправка грошей на компанії одноденки з метою переведення в готівкову форму;
- продаж продукції за кеш;
- продаж документів та податкового кредиту як наслідок імпорту продукції;
Як розкрилося:
Розбіжність реальних доходів та куплених активів, як наслідок:
- купівля дорогих активів: квартири, машини;
- віднесення компанії до категорії ризикових та блокування реєстрації податкових накладних (ПН), що викликало підозру з боку акціонера. Далі було ініційовано розслідування з боку акціонера та проведення процедури форензик.
Короткий висновок:
1. Недобросовісні дії призводять до виведення ліквідності з бізнесу створюючи внутрішні загрози, і, як наслідок, зовнішні загрози – блокування ПН, прихід податкових органів та призупинення госп. діяльності компанії.
2. Вихід з операційного контролю – дорівнює втраті бізнесу – аксіома.
3. Якщо Ви власник бізнесу і вирішили порадувати свого менеджера часткою свого бізнесу - не забувайте про процедуру Форензік хоча б раз на рік.
Що вдалося налагодити за підсумками реалізованого проекту форензик:
1. Налагодити управлінський облік;
2. Автоматизувати облік;
3. Налагодити контроль складських залишків, cash flow та залишків грошей на рахунках та в касі;
4. Можливість формувати оперативні звіти натисканням кнопки,
5. Визначити проф. придатність бухгалтерії та частину оптимізувати;
6. Налагодити фінансовий контроль;
7. Ввести процедуру KYC щодо відбору контрагентів;
8. Налагодити проведення регулярного фін. аудиту.
Війна «ситуативно» оголила систему фінансових контролів у 95% компаній, тим самим внесла певну безконтрольність у бізнес як такий.
Важливо врахувати всі описані вище ризики, здійснити чек-ап бізнесу, зафіксувати контролі ключових процесів компанії та основні контролі метрики згідно яких ви контролюєте свій бізнес, зробити висновки, і в майбутньому здійснювати регулярну процедуру форензик.
Що таке форензик ?
Форензик - це контроль.