Які перспективи залучення зовнішнього фінансування та розвитку енергоринку України

Які перспективи залучення зовнішнього фінансування та розвитку енергоринку України

Олексій Брехт, очільником НЕК "Укренерго" про перспективи залучення зовнішнього фінансування та розвитку енергоринку України
 

- Вас можна привітати з підключенням ОККО до енергосистеми установки зберігання енергії (УЗЕ) 20 МВт? Перший результат минулорічних аукціонів на нову балансуючу потужність.

- Так, справді, мене надзвичайно радує ця подія. Тим паче, що УЗЕ почала працювати більше, ніж за півроку раніше закінчення граничного терміну на підключення. Ба більше – в цілому реалізували такий проєкт фактично за кілька місяців. Взагалі, це перша УЗЕ такої потужності в енергосистемі, і я дуже сподіваюсь, що дедалі буде тільки більше. Всі умови для цього є, а енергосистема потребує таких об’єктів.

- Ви ще будете проводити аукціони на нову балансуючу потужність? У 2024 році, коли вони проводилися вперше, була заявлена потреба в 1 ГВт потужності для надання допоміжних послуг, а саме автоматичних резервів відновлення частоти (аРВЧ), а за результатами аукціонів інвестори заявили потужність трохи більше 400 МВт.

- Такі аукціони проводити ми будемо, і цьогоріч будемо виставляти навіть трохи більше, ніж на 500 МВт. Ми провели відповідні зустрічі з потенційними інвесторами й навіть опитування. Ставили дуже прості запитання: чому ви не прийшли, і що треба було б зробити для того, щоб прийшли? Основна частина тих, хто планував брати участь в цьому аукціоні, говорили, що року недостатньо для того, щоб збудувати потужність (за умовами серпневого та грудневого аукціонів-2024, потужність мала бути введена в експлуатацію до жовтня 2025 та січня 2026 року, відповідно – ЕР).

Але ось ми маємо приклад, з якого починали розмову (підключення ОККО УЗЕ потужністю 20 МВт – ЕР), що можна збудувати менше, ніж за півроку після аукціону. Тому гадаю, ми проводитимемо аукціон саме з умовою, що об’єкт має бути запущений не більше, ніж через рік після нього. І я, принаймні, з розуміння аудиторії та їхнього прагнення, очікую, що ми на наступному аукціоні додаткових мінімум 300 МВт ще розподілимо.

- До 28 лютого триває прийом заявок на конкурс з будівництва нової генеруючої потужності загальним обсягом 700 МВт. Як ви бачите – є зацікавленість, активність інвесторів?

- Ми проводили буквально кілька тижнів тому загальну зустріч-нараду з потенційними учасниками. На ній було майже 100 представників різних компаній і організацій. Зацікавленість з боку інвесторів – надзвичайно велика. Але чи прийдуть вони на конкурс – будуть визначати прозорість, зрозумілі умови проведення і, власне, їхній інтерес. Ми все робимо для того, щоб було цікаво й корисно – прийти і забезпечити будівництво додаткових об'єктів генерації нашої країни.

- Розкажіть, будь ласка, про цей механізм компенсації витрат інвестора на будівництво генеруючого об’єкта, у чому, власне, й полягає суть конкурсу?

- Зараз механізм компенсації достатньо простий. Держава через тариф "Укренерго" на передачу упродовж 10 років після введення в експлуатацію нової генеруючої одиниці компенсує капітальні витрати інвестора. Ми говоримо про ті гроші, які були витрачені інвесторами саме на будівництво об'єкта. Зрозуміло, що це буде й умовою проведення конкурсу, тобто – фактично конкурс буде проводитися на вартість будівництва одиниці генеруючої потужності. І я дуже очікую, що за його результатами вартість за 1 МВт буде знижена.

Зі свого боку держава зацікавлена в нових потужностях, і це новий спосіб стимулювання їхнього будівництва, тим паче зараз – в умовах війни, коли інвестори не поспішають це робити, зі зрозумілих причин.

- Тариф "Укренерго" на передачу е/е доведеться переглядати вже в цьому році, аби закласти у нього витрати на компенсацію будівництва нових потужностей?

- На 2025 рік переглядати тариф на передачу у зв’язку з конкурсом не доведеться. Я думаю, що й на наступний – навряд чи. Тому що ми даємо до 2,5 років на будівництво відповідних об'єктів (за умовами конкурсу, строк введення генеруючої потужності в експлуатацію – до 31 грудня 2027 року – ЕР).

Це не проста історія, від слова "зовсім". Якщо ми говоримо про 1-1,5 МВт, то це приблизно півроку, а тут йдеться про набагато більші потужності. Збудувати об'єкт потужністю 40-50 МВт – це може бути й кілька років. Але в будь-якому випадку – нам доведеться шукати можливість і механізми покриття цих витрат. Іншого варіанту, крім тарифу на передачу, як це й передбачено законодавством, немає.

- Наскільки компанії вдається вирішувати боргові питання? Яка взагалі зараз ситуація з боргами?

- Насправді, ми за 2024 рік суттєво знизили заборгованість, порівняно з кінцем 2023 року. Тоді ми боргували "Гарантованому покупцю" майже 30 млрд грн. Зараз цей борг знизився до 22 млрд грн. На балансуючому ринку (БР) ми також скоротили заборгованість – зараз борг "Укренерго" на БР складає приблизно 17,5 млрд грн, учасників ринку перед компанією – більше 35 млрд грн.

Але у нас є додатковий інструмент погашення боргів, схожий на той, який ми застосовували в 2024 році, коли кошти, отримані за розподіл пропускної здатності міждержавних перетинів, ми пустили на погашення в пропорції 50/50 – за ПСО (по виробникам за зеленим тарифом – ЕР) та на БР. Зараз ухвалений закон (законопроєкт №9381, 17 січня направлений на підпис президенту – ЕР), відповідно до якого економія коштів від диспетчеризації також піде на погашення боргів на БР, перед "ГарПоком" та малими СЕС (у пропорції 45/45/10% – ЕР).

- Коли ухвалювали цей закон, йшлося про 10 млрд грн економії.

- Це приблизно 12-13 млрд грн. 10 млрд грн – це у нас була економія тільки 2023 року, а ще є 2024 рік. Але щодо нього – детально економія буде зрозумілою після того, як регулятор проведе планову перевірку "Укренерго". Ми просимо це зробити на початку березня, а не в травні або червні, як було раніше. Саме для того, щоб ми мали змогу швидше використати відповідний ресурс і оплатити відповідні зобов'язання.

- Зорієнтуйте, будь ласка, щодо виплат малим СЕС. Борги, які почали масово виникати наприкінці 2024 року, компанія пояснювала тим, що вичерпала закладені на рік кошти в тарифі, а він був дефіцитний одразу. За оцінками народного депутата Андрія Жупанина, борг по дСЕС тоді склав 3 млрд грн.

- По-перше, так – закінчилися кошти, які були закладені в тарифі на 2024 рік. По-друге, закон ще не підписав президент. Як тільки глава держави підпише закон, я думаю, що ми максимально швидко зможемо зробити відповідні оплати. І це буде більше 1 млрд грн, оскільки загальна сума економії на диспетчеризації, з якої ми будемо виділяти ці кошти, точно перевищує 10 млрд грн. І не забуваймо, що на 2025 рік у нас тариф збалансований, тож, принаймні, збільшення заборгованості – не передбачається.

Але хочу звернути увагу, що в рамках того ж законопроєкту №9381 ухвалили ще одну важливу ініціативу – про захищеного споживача е/е, що покликана призвести до зменшення кількості тих, хто не платить за спожитий ресурс. Ця норма має припинити нарощення заборгованості, а в ідеалі – ще й почати закривати ту заборгованість, яка є. І ми будемо ці кошти використовувати на погашення своїх боргів.

- Які перспективи залучення зовнішнього фінансування найближчим часом? Працюєте над якимись проєктами?

- Ми говоримо дуже багато з Європейським інвестиційним банком, сьогодні буде зустріч з Європейським банком реконструкції та розвитку (розмова відбулася 4 лютого – ЕР). Моє враження з тих розмов, які вже відбулися, що у нас – достатньо гарні шанси на залучення зовнішнього фінансування, оскільки ми маємо великі потреби в інвестиціях для відбудови та захисту нашої мережі.

Також одним із основних пріоритетів є успішне завершення реструктуризації заборгованості по "зеленим облігаціям" випущених під державну гарантію (як повідомлялося, восени 2024 року "Укренерго" оголосила технічний дефолт, з 9 листопада тимчасово зупинивши здійснення платежів за борговими зобов'язаннями за випущеними 2021 року "зеленими" облігаціями сталого розвитку на $825 млн – ЕР).

Читайте також